ותודה לסינים: סמארטפונים וטאבלטים יהיו במחירי רצפה?

הסינים ממשיכים לכבוש את שוק מוצרי הצריכה האלקטרוניים, והם כבר לא מסתפקים במוצרי דור קודם ■ תערוכת האלקטרוניקה של הונג-קונג מסמנת את התחומים הבאים שבהם יצנחו המחירים

מנהלים של מותגים ידועי-שם בענף מוצרי הצריכה האלקטרוניים נוטים לסבול מסיוטי לילה דומים: בחלומם הם מגיעים לעבודה ומגלים, שכל צינורות השיווק מוצפים במוצרים מתוצרת סין, שהם כמעט זהים טכנית למוצרים שלהם אך משווקים ללא שם מותג ועולים שליש המחיר.

לעיתים קרובות הסיוט הזה הופך למציאות, והאחראים לכך הם היצרנים הבין-לאומיים הידועים עצמם, שכדי לקצץ עלויות מעבירים את הייצור שלהם לקבלן סיני.

כידוע, סין היא מעבדת השכפול הגדולה ביותר בעולם, במיוחד בתחום מוצרי הצריכה והאלקטרוניקה, וברגע שמוצר חדש וחדשני כלשהו תופס תאוצה, יש ליצרן ו/או למפתח המקורי שלו חלון זמן דחוק ליהנות ממנו.

חשוב לזכור, שלמרות שהסינים שיפרו מאד את בקרת האיכות שלהם בשנים האחרונות, רכישת מוצרים נטולי-שם-מותג היא עדיין סוג של הימור בכל הנוגע לאמינות וזמינות של חלקי חילוף בעת הצורך, במיוחד אם הייבוא מתבצע בצורה מזדמנת. מנגד, נראה שלקוחות רבים בארץ מוכנים לקחת על עצמם את הסיכון בתמורה לפיצוי הולם במחיר.

במקרים רבים החיקויים הם מוצרים נחותים טכנית, שמאמצים רק סממני עיצוב ותפעול דומים, אבל לעיתים, במיוחד בשנים האחרונות, אלו הם מוצרים מתקדמים שמשתמשים באותו סט צ'יפים, באותם צגי LCD ובאותם מעבדי נתונים של מוצרי הדור האחרון המערביים, אבל איכשהו מצליחים לחתוך דרסטית את עלויות הייצור.

זו הזדמנות עסקית מצוינת עבור אין-ספור משווקים מקומיים ברחבי העולם שמתחרים בעיקר על מחיר, חלקם אפילו לא טורחים לתת למוצרים שלהם שם מותג ומשווקים אותם כמות שהם בערוצי מכירה מקבילים ונטולי מחויבות דוגמת האינטרנט.

רבים מהם נפגשו בשבוע שעבר בתערוכת האלקטרוניקה השנתית של הונג קונג - אחת מבמות החשיפה החשובות ביותר לאלפי יצרנים סיניים לא-ידועים. אמנם חיקויים בוטים לא היו שם, מחמת הנימוס, אבל ההתקדמות המהירה של מוצרי הצריכה הסיניים בכמה תחומים מסמנת בבירור היכן יצנחו המחירים בקרוב.

טלפונים סלולריים: הרבה תמורת מעט

סין היא שוק הטלפונים הגדול ביותר בעולם ומאות יצרנים מקומיים עסוקים מסביב לשעון בפיתוח, ייצור - ולעיתים גם העתקה - של טלפונים. עד לפני כמה שנים היה מדובר בשוק מזרח-אסיאתי טיפוסי, שמעדיף מכשירים בסיסיים במחירי רצפה. אולם כיום הוא מיישר קו עם מהפכת הסמארטפונים המערבית, ומציע מכשירי דור אחרון מבוססי אנדרואיד שמתוכננים גם במחשבה על ייצוא.

250 דולר לסמארטפון עם מסך מגע גדול

אז מה אפשר להשיג היום אצל יצרן סיני בכ-250 דולר (לפני מכס, למי שמזמין כמה מאות יחידות ומעלה)? אחד היצרנים בתערוכה, למשל, הציע סמארטפון מבוסס אנדרואיד בגרסה 2.2, שבמרכזו מסך מגע צבעוני בגודל רציני של 4.3 אינץ' - ממש כמו בדגמי הדור האחרון של הקוריאנים והטייוואנים.

במפרט שלו אפשר למצוא מעבד במהירות 1 גיגה-הרץ, תמיכה ברשתות דור 3.5 ו-GSM בארבעה תדרים, מצלמה ברזולוציה של 5 מגה-פיקסל ועוד. כל זה במארז אלגנטי, שעוביו 11.8 מ"ב בלבד.

גם אחרי רווח נאה למשווק, מכשיר כזה יעלה לצרכן שליש פחות מהמחיר של טלפון עם מפרט מקביל מבית מותג מערבי ידוע.

170 דולר - סלולרי עם מקלט טלוויזיה

יקר מדי? בפחות מ-170 דולר (לרוכשי כמות מסחרית) אפשר היה למצוא בתערוכה דגם, שמסתפק במסך מגע של 3.2 אינץ' בלבד אך מציע תמיכה בשני כרטיסי SIM, תומך ב-Wi-Fi, ממשק מובנה עם 8 שפות ואפילו עם מקלט לשידורי טלוויזיה דיגיטליים.

טלוויזיות: חכמות בתלת-ממד

שוק טלוויזיות ה-LCD בעולם כבר מוצף מזה מספר שנים על ידי טלוויזיות של יצרני NAME NO סינים, שאחראים במידה רבה לירידת המחירים האגרסיבית - כמעט 50% בשלוש שנים.

מקלט הרווחיות האחרון של המותגים הידועים היה עד כה טלוויזיות הפרימיום מהדור האחרון, שמציעות ערך מוסף טכנולוגי דוגמת תצוגת תלת-ממד ו/או חיבור לאינטרנט.

600 דולר לטלוויזיה עם גלישה באינטרנט

אולם תערוכת האלקטרוניקה של הונג-קונג סימנה השנה בבירור שגם המקלט הזה נפרץ. כך, למשל, במחירים שמתחילים בסביבות 600 דולר למסך בגודל 32 אינץ', הציעו כמה יצרנים סינים בתערוכה טלוויזיות "חכמות" עם רזולוציה של FULL HD, שמגיעות עם תמיכה מובנית במערכת ההפעלה אנדרואיד 2.2, כולל אפשרות לגלישת אינטרנט, חיבור לרשתות חברתיות, משחקי און-ליין והורדה והפעלה של יישומים חדשים ללא תיווך מחשב.

תלת-ממד: צעדים ראשונים

גם טלוויזיות תלת-ממד הופיעו בתערוכה לראשונה, אם כי בכמות מוגבלת יחסית. מהתרשמות ראשונית עולה שרמת התחכום עדיין אינה זהה לזו של מקלטי ה-D3 מהדור האחרון של היפנים והקוריאנים, אבל עדיין במחיר סיטונאי (FOB) ממוצע של כ-850 דולר למסך D3 בגודל 40 אינץ' יש למוצרים הסיניים האלה פוטנציאל להפיל את המחירים דרסטית גם בפלח הפרימיום החדש הזה.

טאבלטים: הכחדה שיווקית

שוק הטאבלטים ממחיש היטב כיצד מסוגל הייצור ההמוני בסין לחסל ליצרנים המערביים פלח מוצרים שלם ומבטיח, שנמצא עדיין בחיתוליו. מאות יצרנים סיניים - החל מיצרני מסכים וכלה ביצרני טלפונים - מסתערים כיום על שוק הטאבלטים העולמי ובתערוכה לבדה הוצגו כמעט 140 דגמים חדשים, חלקם מציעים ביצועים מקבילים לדגמי הדור האחרון במערב.

טאבלט מתקדם ב-280 דולר

כך, למשל, מציע אחד היצרנים טאבלט אנדרואיד עם מסך 10.1 אינץ', שמצויד בסט הצ'יפים העדכני TEGRA-2 - זהה לזה של דגמי הדור האחרון של יצרנים ידועי שם כמו HP, מוטורולה, אסוס ועוד. למכשיר יש מעבד ליבה כפולה במהירות 1 גיגה-הרץ, מאיץ גרפי תומך פלאש, תמיכה מובנית ב-GPS וברשתות סלולאריות מדור 3, יציאת USB וצמד מצלמות. כל זה במחיר FOB של 280 דולר למזמיני 500 יחידות ומעלה.

8 אינץ' ב-90 דולר

דגמים פשוטים יותר, עם מסכי 8 אינץ', אפשר היה למצוא ב-90 דולר. עם מחירים כאלה, אין פלא שכמה יצרניות נודעות התקפלו לאחרונה והחליטו לסגת משוק הטאבלטים.