הדולר ירד ב-0.8% ל-3.62 ש'; האירו עלה ב-0.4% ל-5.1 ש'

המשקיעים מגיבים להסכם העקרונות לפיתרון משבר החוב באירופה ■ יפתח דרורי מלאמבקס: שער האירו עשוי להגיע ל-5.2 שקלים

המסחר בגזרת המט"ח התנהל היום (ה') במגמה מעורבת, כאשר הדולר ירד ב-0.82% לשער יציג של 3.62 שקלים, בעוד האירו עלה ב-0.4% ל-5.1 שקלים, והכל על רקע הפיתרון המסתמן למשבר החוב באירופה, אליו הגיעו הקברניטים אתמול.

המשקיעים בזירת המט"ח הגיבו היום לחדשות מערב אתמול, מאירופה. שם, גיבשו מנהיגי אירופה הסכם עקרונות פוליטי לטיפול במשבר החוב באירופה. ההסכם מתייחס לשלל אלמנטים, וכלל בין היתר הסכמה עקרונית להרחבת קרן החילוץ האירופאית לכטריליון דולר, יחד עם "תספורת" של 50% לנושיה יוון והזרמת הון (בהיקף שלא הוגדר מראש) למערכת הבנקאית ביבשת.

"ההחלטות שהתקבלו בוועידה אתמול ממחישות את רמת המחויבות הגדולה של מנהיגי הגוש למנוע מהבעיות באזור להחריף", מסביר יפתח דרורי מלאמבקס. "עם זאת, אם לא יחול שינוי מהותי בדרכי התנהלות המדינות - גוש האירו יישאר בסכנה".

"הציפייה במצב כזה היא שהאירו יאבד כ-10% מהערך שלו מה שיביא אותו לרמות קודמות של 1.2 דולר לאירו. בינתיים הוועידות הללו חיזקו את האירו ברמה של 5% מחודש שעבר", הסביר. "במקביל, שער האירו שקל ימשיך ליהנות מהרוח הגבית של הוועידות, ועשוי לחזור לרמות של 5.2 שקלים לאירו. במידה וציפיות המדינות לשינוי לא יתגשמו, נראה שערים של 1.2 דולרים לאירו ו-4.6 שקלים לאירו".

בנוסף לכל אלה, המשקיעים מסתמכים גם על דיווחים של העיתון הסיני הרשמי "הצ'יינה דיילי", כי ממשלת סין שוקלת להשתתף בהלוואות לקרן החילוץ, כמו גם על ההצהרות כי כל הפרטים המדוייקים באשר לתוכנית - ייסגרו בפגישת שרי האוצר של גוש האירו, בנובמבר הקרוב.

בזירת המט"ח העולמית, הדולר מתחזק ב-0.6% ונסחר מול האירו בכ-1.4 דולר לאירו. מול הין נסחר המטבע האמריקני בכ-75.86 ין לדולר.

ורד יצחקי, מנכ"לית פריקו ניהול סיכונים מציינת כי "ההסכמות אתמול באירופה אמנם יעזרו לפתרון חדלות הפירעון של יוון אבל לא מדובר בפתרון כולל למשבר החובות האירופאי - בראש ובראשונה לבעיית החובות הריבוניים של ספרד, איטליה ופורטוגל. היום השווקים נמצאים באופוריה והיורו מתחזק מול הדולר אל 1.40 יורו לדולר. עם זאת, מדובר במגמה זמנית בלבד. להערכתנו, המשבר באירופה עוד רחוק מפתרון והיורו עוד עתיד להיחלש בטווח הקצר-בינוני".

בהתייחסות לצמד שקל-דולר אמרה יצחקי כי "בטווח המיידי, במידה ונראה המשך היחלשות של היורו בעולם, נראה התחזקות במקביל של הדולר שיכולה גם להשפיע על היחלשות השקל - גם לרמה של 3.70 ואף מעבר לכך. ברגע שתהייה הפנמה שהמשבר באירופה גדול הרבה יותר מהבעיה היוונית, נחזור למגמה של היחלשות היורו, התחזקות הדולר בעולם ובשוק המקומי".