אבו-מאזן: "מוכן לסיים את הסכסוך; חמאס - חלק מהעם"

יו"ר הרשות הפלסטינית מביע פסימיות מכוונותיה של ממשלת נתניהו לנהל מגעים כנים לשלום עם הפלסטינים

רק 24 ימים חלפו מאז נישא אבו מאזן על כפיים בעצרת האו"ם, בעת שנשא את הנאום שבו קרא לאומות העולם להצביע בעד המהלך החד-צדדי שיזם להכרה במדינה פלסטינית, ועד ליום לשעבר - אז ספג מהלומה קשה מממשלת ישראל, שהעדיפה להשיב הביתה את גלעד שליט בעסקת חילופי שבויים עם חמאס. הוא עמד חלש ורותח על ישראל על במת הנואמים ברמאללה, וקיבל בפנים חמוצות את האסירים המשוחררים ששבו לגדה - שחבים את החופש שאליו יצאו לארגון היריב.

ימים ספורים אחר כך, ספג אבו מאזן מכה קשה נוספת - כששר החוץ, אביגדור ליברמן, יגדיר אותו בריאיון כגורם הבעייתי ביותר לתהליך השלום וייקרא לו "להחזיר את המפתחות". יו"ר הרשות הביע פסימיות באשר לכוונותיה המדיניות של ממשלת נתניהו, האשים את העומד בראשה בקיפאון שבין הצדדים והבהיר כי הוא נכון לשוב בכל עת אל שולחן המשא-ומתן - כדי להביא לקץ הסכסוך.

"אנחנו עם אחד. לא ניתן להכחיש שחמאס מהווה חלק מהעם הפלסטיני. אסור שאיש יפעיל עלינו לחץ כדי שנגיד ההיפך", אמר אבו מאזן. המנהיג הפלסטיני סבר כי היחס הקיצוני של הארגון כלפי ישראל אינו מהווה מהמורה מהותית בדרך לשלום: "בין אם הם מכירים בישראל ובין אם לא, חמאס הוא אופוזיציה. גם בישראל יש מפלגות רבות ששוללות את זכותם של הפלסטינים לחיות, ולמרות זאת הם חלק מהעם. כך בדיוק גם חמאס. בכל מדינה בעולם ישנה אופוזיציה, שמקבלת או שוללת מהלכים - אבל מי שמקבל, בסופו של דבר, את ההחלטה - היא הממשלה".

אבו מאזן אמר כי לראייתו, מהווה סוגיית חמאס עניין פלסטיני בלבד שישראל אינה צד לו. "חתמנו על הסכם פיוס והתחלנו לנקוט צעדים. מחר או מחרתיים תצא משלחת להיפגש עם חמאס, כדי להתמודד עם כל מה שכרוך בהסכם", אמר יו"ר הרשות - והדגיש: "בסופו של דבר, זאת הבעיה שלנו. לא שלהם (של הישראלים). תשאירו את זה לנו. אנחנו נפתור את הבעיה".

"הפנייה לאו"ם לא מהווה סתירה למשא-ומתן"

בלשכתו של אבו מאזן ברמאללה בולט דגם כיסא באו"ם. "אני מקווה שהכיסא הזה יהיה באולם העצרת הכללית", הוא אמר - ובעודו מחייך הסביר: "החלטנו לפנות למועצת הביטחון והצלחנו. ידענו שזה יהיה קשה בגלל שמחכה לנו וטו אמריקני. כמו כן, ייתכן שלא נצליח להשיג את תשעת הקולות מהמדינות החברות במועצת הביטחון. זה יהיה קשה, אבל כך או כך - אנחנו נראה מי ייתמוך בנו ומי יהיה נגדנו".

אבו מאזן הדגיש כי הפנייה באו"ם אינה סותרת את כוונותיו לנהל מגעים לשלום עם ישראל. "אנחנו פונים לידידינו בכל רחבי העולם ומפצירים בהם להצביע בעדנו. זכותנו שתהיה לנו מדינה, זה לא אומר שלא נשב סביב שולחן המשא-ומתן. אין סתירה בין מגעים לבין פנייה למועצת הביטחון. אם נזכה להכרה במדינה שלנו נהיה מוכנים לחזור מיד אל שולחן המשא-ומתן, מכיוון שאין דרך אחרת לפתור את כל נושאי הליבה".

יו"ר הרשות התחייב כי כל הסכם שלום סופי יסמל את סוף התביעות של בני עמו כלפי ישראל: "אני מוכן שאחרי שנגבש הסכמה סביב שש סוגיות הליבה, יחד עם 8,000 האסירים שלנו (בישראל) שצריכים להשתחרר, נחתום על הסכם נוסף שבו נכתוב מפורשות שבכך אנו שמים קץ לסכסוך".

חד-צדדיות? אולי בישראל

בהמשך הריאיון, דחה אבו מאזן את הטענות בישראל שלפיהן מהווה הפנייה לאו"ם מהלך חד-צדדי והאשים כי זה אופיה של מדיניות הבנייה בשטחים. "איך ניתן להגדיר את הצעד הזה חד-צדדי, כשהפנייה נעשתה ל-192 מדינות ברחבי העולם? ההתנחלות היא פעולה חד-צדדית ולא חוקית. נתניהו שכח מאיפה הוא קיבל את ההכרה - מהאו"ם - ממועצת הביטחון ב-1947", הוא אמר. "באותה החלטה, חולק השטח בין ישראל לפלסטין - אלא שישראל המשיכה להתקיים, ופלסטין רק הצטמצמה".

הסירוב של ההנהגה הערבית לקבל בשלהי ימי המנדט את תכנית החלוקה מהווה, בעיני אבו מאזן, שגיאה היסטורית חמורה. "זו הייתה הטעות שלנו ושל כל מדינות ערב", הוא הודה - והדגיש כי "זה לא מצדיק את העובדה שמענישים אותנו על הטעות הזאת כבר 64 שנים".

מתרפק על ימי אולמרט

פעמים רבות בריאיון, הזכיר יו"ר הרשות את ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט. הוא סבור כי אם היה נותר בשלטון למשך חודשים ספורים נוספים, היו הצדדים מצליחים לגבש ביניהם הסכם שלום: "היינו קרובים מאוד. החלפנו מפות ואחוזים, על כמה אני מבקש וכמה הוא מבקש. הייתה הסכמה בינינו על חילופי שטחים. אלא שהוא נעלם ואנו נשארנו לבד וחיכינו לבחירות. ואז בא האיש הזה (נתניהו), והכל נגמר".

אבו מאזן אמר כי היחסים בינו לבין ראש הממשלה הקודם "היו הזדמנות טובה מאוד לשלום ששנינו החמצנו אותה. אם הוא היה נשאר ראש ממשלה עוד שניים-שלושה חודשים, אני מאמין שהיינו חותמים על הסכם שלום. הוא הציע לי 6.5 והצעתי לו את זה בחזרה".

למרות השינוי במצב הפוליטי בישראל, אמר יו"ר הרשות כי "הייתי מוכן לבקר בכנסת בלי בעיה. אני מוכן להיפגש עם כל ישראלי שרוצה בכך. פגשתי את אהוד ברק פעמיים בירדן ואת שמעון פרס שלוש פעמים". אבו מאזן האשים כי המפגש שהיה מתוכנן בינו לבין הנשיא סוכל על ידי ראש הממשלה עצמו: "הגעתי כבר לשם (למקום המפגש), ואז הוא (פרס) התקשר אליי ואמר לי: 'סלח לי אבו מאזן, איני יכול להגיע. ביליתי שלוש שעות עם ידידנו נתניהו ולא השגתי כלום. אני לא יכול לרמות אותך".

אבו מאזן שלל כל אפשרות שבהיעדר התקדמות, ייפתחו הפלסטינים באינתיפאדה נוספת. "אנחנו לא נפתח במלחמה נגד ישראל. אני מתחיל מהסוף - כי חשוב להדגיש שאנו חייבים לנהל עם הישראלים משא-ומתן בדרכי שלום", הוא הבהיר. "זה הרעיון שלנו, זאת האידיאולוגיה שלנו, זאת המדיניות שלנו וזו התרבות של הפלסטינים. אנחנו לא נהיה מוכנים לחזור אחורה לאלימות".

יו"ר הרשות האשים את ראש הממשלה בכך שאינו מוכן להתגמש ובכך שולל את הסיכוי לגבש הסכם. "הוא הצד השני והפרטנר שלנו. הוא ראש הממשלה שהישראלים בחרו, אבל קשה לפתוח איתו במשא-ומתן. ביליתי איתו חמש שעות בביתו בירושלים כדי לשכנע אותו להתחיל לדבר על הגבולות. הוא אמר: 'לא, אני רוצה לדון בביטחון'. מהי תפיסת הביטחון שלו? הוא רוצה להישאר בבקעת הירדן וברמת הגולן עוד 40 שנה. סוף פסוק. זו התפיסה שלו, ואני מעדיף עליה את הכיבוש".