הגראדים מכסים 500 מפעלים המייצאים ב-6.5 מיליארד ד'

מנהל סניף דרום של התאחדות התעשיינים: "המפעלים מתחילים להתרגל למצבים האלה, שפעם בחודש וחצי-חודשיים יש יום של מתח ודריכות" ■ רה"מ נתניהו על סבב הלחימה: "לא כדאי לבחון את נחישותנו; מי שפוגע בנו - דמו בראשו"

"עשרות מעובדי מפעל הייצור שלנו ביבנה התייצבו לעבודה מאוחר, עוד עשרות אחרים לא באו בכלל". כך אמר היום (א') אלון לומברוזו, מנכ"ל המפעל לייצור מנעולים וצילינדרים של מולטילוק באזור התעשייה ביבנה. באתר הייצור של החברה מועסקים כ-300 עובדים, מרביתם מתגוררים בערי הדרום והשפלה.

"רבים מעובדי המפעל גרים במקומות שבהם הופעלו בסוף השבוע והלילה צופרי האזעקה, ומן הסתם הם ערניים פחות", אמר לומברוזו בשיחה עם "גלובס". "עם זאת, העבודה צריכה להיעשות, והמצב כולו מקשה עלינו. פריון העבודה יורד.

"יש לנו הזמנה גדולה ללקוח מברזיל, וגם כך אנו עובדים שעות נוספות. בלי קשר לירי הטילים מעזה, אנחנו בקושי עומדים בלחץ ובלוחות הזמנים, כך שברור שכל המצב הזה לא משפר את הקצב. נהפוך הוא".

אף שמשעות הבוקר ניכר שקט יחסי בדרום לאחר שהושגה הפסקת אש עם הג'יהאד האיסלאמי בתיווך מצרי, במולטילוק דיווחו על דריכות בקרב העובדים. "חלק מהם התעכבו כי היו צריכים למצוא סידור לילדים, משום שמערכת החינוך ביישוביהם הושבתה. כשיש ימי לחימה בתקופת חופשות, וממילא מוסדות החינוך אינם פועלים, יש סידור לילדים. הפעם, עובדים רבים איחרו לעבודה רק משום שהיו צריכים למצוא לילדיהם מסגרת בדחיפות", סיפר לומברוזו.

עניין שבשגרה

בטווח הפגיעה של הרקטות שנורות מרצועת עזה כ- 500 מפעלים, שב-2010 ייצאו בהיקף כ-6.5 מיליארד דולר. בה בעת שבמולטילוק מדווחים על התייצבות חלקית של עובדים, מנהל סניף דרום של התאחדות התעשיינים, ארנון קשנסקי, אמר כי העובדים מתרגלים לסבבי הלחימה, שכוללים ירי רקטות אל העורף.

"משיחות שאני מקיים באופן שוטף עם מפעלים באזור אני מתרשם שאין בעיית התייצבות של עובדים. למרות שברוב היישובים מערכת החינוך לא פעלה, אין דיווחים על חוסרים, וזה הפך להיות שגרה", אמר קשנסקי. "מתחילים להתרגל למצבים האלה, שפעם בחודש וחצי-חודשיים יש יום של מתח ודריכות. ההנהלות של המפעלים, ובעיקר העובדים, מכילים את המצבים האלה. זו עובדה".

מאז החל הסבב האלים הנוכחי בדרום בשבוע שעבר, עם ירי של רקטה בודדת לעבר גן יבנה, סניף דרום של התאחדות התעשיינים מקיים שיח שוטף עם פיקוד העורף ומתעדכן בהנחיותיו. לדברי קשנסקי, בחלק הארי של המפעלים באזור הדרום קיימים מרחבים מוגנים שהוגדרו מראש, ועובדיהם תורגלו מבעוד מועד להיכנס אליהם ולשהות בתחומם כמתחייב בהוראות ההתגוננות של פיקוד העורף.

בהתאחדות התעשיינים אמרו כי חרף תכיפות העימותים וסבבי הלחימה בדרום, עדיין אין מקום לדרוש פיצוי נרחב לתעשיינים בגין הפסדים. "בכל מקרה, במצב של פגיעה ישירה של רקטה במפעל, מס רכוש מפצה. ואולם במצבים של יום אחד או יומיים של לחימה, שבהם נורית אש לעבר העורף וחלים שיבושים קלים בפעילות היצרנית - אין צורך מהותי בהפעלת מנגנון של פיצויים", אמר קשנסקי".

במשרד התמ"ת אמרו היום כי ממידע המצוי ברשות אנשיו ניכר שבסבב הלחימה הנוכחי לא נרשמו פגיעות של רקטות במפעלים באזור הדרום.

לא מתלהמים

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום לאירועים ואמר כי "המדיניות שלנו בעזה מבוססת על שני עקרונות: הקם להרגך - השכם להרגו, ומי שפוגע בנו - דמו בראשו. שני הכללים האלה התאחדו בשבת, עת חוסלה חוליה שעסקה בהכנות לירי לישראל".

בטקס להסרת הלוט בפקולטה לרפואה בצפת אמר נתניהו כי האחריות על המתרחש בעזה היא על חמאס, והעביר מסר מאיים לג'יהאד האסלאמי. "לא כדאי לאיש לבחון את נחישותנו לממש את שני העקרונות שתיארתי", הכריז. "נמנע כל ניסיון לירות לעבר ישראל, ונפגע בכל מי שבכל זאת יצליח לבצע ירי כזה. אין אנו מתלהמים, אך נגן על עצמנו בהתאם לעקרונות אלה".

תעש מציגה: מבנה עמיד לפגיעה ישירה של גראדים

התעשייה הצבאית (תעש) השלימה פיתוח מבנה ממוגן ייחודי, המשמש לאחסון חומרים מסוכנים ועמיד גם בפני פגיעות ישירות של רקטות גראד וקסאם. בתעש אמרו כי המבנה בנוי מהרכב חומרים שנבדק באחרונה בהצלחה במערך הניסויים של החברה.

מדובר במבנה בגודל 6 מ"ר המסוגל להכיל עד 18 איש. במבנה פתחי אוויר המאפשרים לשהות בו למשך פרקי זמן ארוכים. הוא תוכנן באופן שיאפשר לו לשמש מחסה לעובדים במפעלים שאין בהם מרחבים מוגנים סדורים. בכוחו לאפשר אחסנה בטוחה של חומרים מסוכנים, שפגיעת רקטה בקרבתם עלולה לגרום להתנדפותם באוויר וליצירת אסון סביבתי נרחב.

בתעש אומרים כי פריסת מבנים כאלה בקרבה למפעלים יכולה להבטיח את המשך שגרת הפעילות במפעלים. זאת, גם בהתחשב בצורך של חברות לעמוד בזמני אספקה של תוצרת לשווקים. עוד מדווחים כי על רקע תכיפות העימותים בדרום, מורגש עניין רב מצד חלק מהמפעלים בדרום להצטיידות במבני מיגון אלה.