"חתמנו עם פרוטליקס בגלל המוצר ושיטת הייצור"

כך אמרה וורה וו, מנהלת הנכסים הגלובליים בתחום הביוסימילרס בפייזר, בכנס Journey 2011 של "גלובס" ■ דוד אביעזר, מנכ"ל פרוטליקס: "בחרנו בפייזר כי יש להם יכולות שיווק מוכחות, מותג חזק וידע בשיפוי ביטוחי, משם בא הכסף"

"שוק הביוסימילרס, הגנריקה של הביוטק, צפוי להגיע ל-20 מיליארד דולר ב-2020, ואין בו גורם מוביל. פייזר מאמינה כי היא ערוכה להוביל את השוק הזה, בשל יכולות המו"פ והייצור שלה".

את הדברים אמרה וורה וו, מנהלת הנכסים הגלובליים בחטיבת הביוסימילרס בתאגיד התרופות העולמי פייזר, במסגרת כנס Journey 2011 של "גלובס" וארנסט אנד יאנג שנערך היום בת"א. במסגרת הכנס ייחשף הסטארט-אפ המבטיח לשנת 2011 שמכתיר "גלובס", זו השנה השביעית ברציפות. אתר "גלובס" מעביר את הכנס בשידור חי.

לדבריה, "אנחנו חשים שהמוניטין שלנו הוא חיוני בשוק חדש שבו הצרכנים והרופאים עדיין קצת חוששים". וו מנהלת גם את המיזם המשותף שך פייזר עם פרוטליקס הישראלית, אף שהמוצר של פרוטליקס אינו בדיוק ביוסימילר. מוצריה הם גרסאות זהות או משופרות של תרופה קיימת, אך מופקות בתאי צמח ולא בתאי חיה כמו מוצריהן של רוב חברות הביוטק.
פרוטליקס ופייזר חתמו על הסכם סביב המוצר המוביל של פרוטליקס, לטיפול במחלה הגנטית הנדירה גושה.

כיום יש רק 6,000 חולים במחלה אשר מטופלים תרופתית, מתוך כ-12 אלף על פי ההערכות אשר יכולים ליהנות מהטיפול, אך התרופה יקרה. לכן השוק מגיע להיקף של מיליארד דולר. שווקים מוגבלים מבחינת מספר החולים אך אטרקטיביים כלכלית, נמצאים חזק במוקד העניין של פייזר היום. "הקמנו לאחרונה יחידה מיוחדת למו"פ ולשיווק של מחלות נדירות", אומרת וו.

לכן ב-2009 חתמה פייזר עם פרוטליקס על הסכם לפיו פייזר תשלם 65 מיליון דולר עבור התרופה של פרוטליקס ותעניק לה עוד תשלומי אבני דרך ותמלוגים עד אישור התרופה. עם תחילת המכירות יחלקו החברות את ההכנסות 50%/40% (לטובת פייזר). פרוטליקס תהיה אחראית על הייצור ופייזר על השיווק.

וו אמרה כי פייזר בחרה בפרוטליקס משום שהיה לחברה מוצר מתקדם, וכן בשל שיטת השיווק החדשנית שלה, בצמחים. ד"ר דוד אביעזר, מנכ"ל פרוטליקס, אמר כי פרוטליקס בחרה בפייזר בשל המוניטין שלה בשוק, היכולת המוכחת שלה למכור מוצרים למחלות נדירות ומוצרים המשווקים בשוק תחרותי - בתחום הגושה כבר נמכרות שתי תרופות - וכן בשל ההערכה כי היא תוכל לתמוך בפרוייקט לאורך בזמן, בעוד חברות תרופות בגודל בינוני, עלולות להימכר במהלך הדרך, או להיכנס לבעיות מימון. כמו כן, יש לפייזר יכולות בתחום השגת ההחזר לחולים על המוצר מחברות הביטוח, והרי משם מגיע הכסף".

וו הסבירה כי פייזר ופרוטליקס פיתחו שיטות עבודה ייחודיות כדי להצליח לשתף פעולה. "אנחנו תאגיד בינלאומי והם חברה ישראלית גמישה ביותר. הצלחנו לעבוד ביחד כי הגדרנו מראש בדיוק את האתגרים העתידיים ומי יקבל החלטה לגבי כל אחד מהם. "כל קבוצה, למשל קבוצת ייצור או קבוצת בקרת איכות, נפגשת כל חודש. כיוון שקהילת חולי ורופאי הגושה היא כה קטנה ומגובשת, מאוד חשוב לשדר מסר אחריד. אי אפשר להיתפס כמבוזרים. בכל נושא, ברור לנו שאף צד לא צודק 100%.

"שעות העבודה שאינן חופפות, הן בעייתיות. אפשר לתקשר באי מייל אבל זה מסוכן. לכן משתדלים להיפגש פנים אל פנים לעיתים קרובות ככל האפשר.

החברות ממתינות כעת לאישור ה-FDA למוצר לגושה. תשובת ה-FDA אמורה להגיע בעוד כשלושה חודשים. בפברואר הקודם בחר ה-FDA לא לאשר את המוצר אלא ביקש עוד מידע. אביעזר: "ה-FDA לא ראו דגלים אדומים אלא פשוט רצו לראות עוד מידע, בעיקר מהניסוי בחולים שטופלו קודם לכן בתרופה אחרת. כעת העברנו להם את כל המידע".