לבקשת יו"ר ועדת הכספים: הושהו הפיטורים בפרי הגליל

בהסכמת בעלי המפעל, עד למציאת פתרון למשבר במפעל ■ גפני: "אם לא יימצא פתרון, ועדת הכספים תעתיק את דיוניה בענייני התמ"ת למפעל"

לאור הודעת יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), כי "ייכנס לעובי הקורה במשבר במפעל פרי הגליל", הודיע היום ב' בעלי ומנכ"ל המפעל, כי ימשוך בחזרה את מכתבי הפיטורים ששלח זה מכבר ל-50 עובדים למשך חודש ימים עד למציאת פתרון מוסכם עם המדינה.

גפני: "אם לא יימצא פתרון, ועדת הכספים תעתיק את דיוניה בענייני התמ"ת למפעל פרי הגליל לעיני העובדים". גפני קרא לבעלי המפעל, משה (אושיק) אפרים, "להשהות את פיטורי העובדים למשך חודש ימים עד למציאת פתרון מוסכם עם משרדי התמ"ת והאוצר". פתרון שכאמור, יאפשר העברת מענק מיוחד למפעל פרי הגליל, חרף אי עמידתו בקריטריון של ייצוא בהיקף 25%.

גפני קרא למנהל מרכז ההשקעות בתמ"ת ולנציגי משרד האוצר, לבדוק מסלולים מיוחדים שיאפשרו העברת מענקים בסך של כ-20 מיליון שקל למפעל. "תבדקו את מסלול התעסוקה שהציע ח"כ עמיר פרץ, לפיו ישולם מענק רטרואקטיבי בגין העסקת עובדים בפריפריה, ואם אין אפשרות, תייצרו מסלול חדש לגבי פרי הגליל הממוקם ביישוב קטן בפריפריה, שזהו גם מפעל עוגן. יש למצוא פתרון אפילו אם זמני במסגרת הוראת שעה או בתקנות. במידה שיעבור חודש ולא יימצא פתרון, אני אקיים את הדיונים בחוק לעידוד השקעות הון במפעל פרי הגליל".

ח"כ שלי יחימוביץ' אמרה כי "היתה התחייבות של התמ"ת והאוצר לתת מענק למפעל פרי הגליל אך לא עמדו בה. פיטורי 50 איש במפעל בחצור הגלילית זה כמו פיטורי 5,000 איש בתל-אביב. לא ניתן לרחוץ בניקיון כפיים, כשאומרים שהמפעל לא עומד בקריטריונים ועל-כן אנחנו ישובים בצד". יחימוביץ' קראה "לשנות את החוק לעידוד השקעות הון ואת הקריטריונים הקבועים בו על-מנת לאפשר את המשך קיומו ופעילותו של המפעל".

ראש המועצה, שמעון סוויסה, קרא ל"הקמת ועדה מיוחדת לפתרון משבר מפעל פרי הגליל" ובמקביל קרא לבעלי המפעל להמתין עם פיטורי העובדים עד למציאת פתרון. "אם לא יימצא פתרון גורלו של פרי הגליל יהיה כגורל מפעל גיבור-סברינה בקרית שמונה שנסגר" אמר.

יו"ר ועד העובדים, מרדכי חזיזה, דיבר מתוך סערת רגשות ואמר: "אין מה לחפש בחצור הגלילית אם לא עובדים לא שמונה שעות, אלא שתים עשרה שעות?! ל'הבימה' יש כסף ולהצלת מפעל בחצור הגלילית אין?!"

מנהל מרכז ההשקעות במשרד התמ"ת, חזי צייג, הודיע ש"כבר הושג פתרון לגבי השקעות עתידיות של המפעל, כך שיוכל לקבל מענק של 20% על כל השקעה עתידית וזאת במסגרת פתרון לחברות שאינן עומדות בתנאי החוק לעידוד השקעות הון, שמתנה מענקים בייצוא בהיקף 25%. אנחנו עומדים לפני פרסום חוזר מנכ"ל בעניין". בעניין פתרון לבעיה העכשווית של המפעל אמר: "יש בעיה לאשר מענקים רטרואקטיבית עקב חוות דעת משפטיות".

אורן משה מאגף התקציבים, המשיך את דבריו וציין ש"אי אפשר לתת מענקים רטרואקטיבית. הבעיה בפתיחת הקריטריונים שהיא תאפשר לעוד מפעלים ולכל מי שעומד בתנאים החדשים לבוא ולבקש ליהנות מהתקציב המיוחד ולא ניתן להעריך אם דווקא מפעל פרי הגליל ייהנה מכך". משה ציין עוד ש"לא ידוע לנו על כל הבטחה מאת הממשלה למפעל פרי הגליל".

דבריו עוררו את זעמם של חברי הוועדה שאימתו את דברי הבעלים משה אפרים, ש"שר התמ"ת לשעבר בנימין (פואד) בן אליעזר, אכן התחייב למצוא דרכים לעברת מענקים למפעל".