ירידה במכירות ו-150 מפוטרים בפלסן

אחרי 11 שנים של צמיחה רצופה: המפעל מקיבוץ סאסא שמייצר אביזרי מיגון מתחיל להרגיש ירידה בפעילות עם דילול הכוחות האמריקניים במפרץ

נתונים שהציג היום (ה') איגוד התעשייה הקיבוצית במסגרת הכינוס השנתי שלו, מצביעים על צניחה של יותר מ-13% בהיקף הרווח התפעולי של כלל מפעלי התעשייה הקיבוצית ב-2011.

חלק ניכר מהירידות ברווח מיוחס למי שנחשב עד לפני שנה בלבד לכוכב הזוהר ביותר בתעשייה הקיבוצית: מפעל פלסן מקיבוץ סאסא בגליל העליון, שמייצר רכיבים ואביזרי מיגון מחומרים מרוכבים לכלי רכב, שהפכו להיט בצבא ארה"ב.

זה חודשים שבכירים בתעשיות הצבאיות ובמערכת הביטחון מסתובבים עם התחושה שפלסן מתחילה לחזור לקרקע, אחרי שנים של זינוק במכירות וברווחים: מאז 2002 קצב המכירות של פלסן טיפס בקביעות מדי שנה וב-2010, גם הציניקנים נאלצו לשפשף עיניים כשראו בשורה התחתונה מכירות של יותר מ-850 מיליון דולר.

עבדו הרבה וקשה

השרידות של כלי הרכב הממוגנים של פלסן, שתוכננו תוך תפיסה שהכלים ייבנו מסביב לחייל כדי להבטיח לו נוחות מרבית חרף המיגון הנרחב, קסמו לצבא ארה"ב, שהפך אותה לזכיינית סדרתית.

ההזמנות זרמו. בפלסן עבדו הרבה וקשה, ועד מהרה הקיבוץ הקטן הסמוך לגבול הצפון התחיל ליהנות מהרווחים: תושביו השתלבו בעבודה במפעל, שהעסיק יותר מ-1,000 איש; התושבים יצאו לטיולים משותפים לחו"ל; בתי החברים שופצו והורחבו, וחברי קיבוצים אחרים הסתכלו על האופוריה של אנשי סאסא בקנאה.

ניהול עם מעוף

פלסן מוחזק בידי קיבוץ סאסא, שנשאר שיתופי ולא עבר תהליך של הפרטה. מנכ"ל המפעל הוא חבר הקיבוץ דני זיו, ויש המייחסים את ההצלחה הגדולה של פלסן מהשנים האחרונות לניהול שלו, שמתאפיין במעוף, ביצירתיות ובתעוזה.

כחברה פרטית, פלסן לא מפרסמת את רווחיה או את הפסדיה הכספיים, אך גם בעלי תפקידים בחברה מודים כי הביצועים של השנה הנוכחית לא ימשיכו את מגמת הצמיחה.

הנסיגה של צבא ארה"ב מעיראק בקרוב, הניסיון לדלל את הכוחות האמריקנים במפרץ ובכלל, המשבר הכלכלי העולמי, שמאלץ ממשלות לחתוך בתקציבי הביטחון - כל אלה ניכרים גם בקווי הייצור של פלסן.

בחודשים האחרונים האווירה במפעל השתנתה, ועובדים רבים קיבלו מכתבי פיטורין. במפעל מסרבים לנקוב במספר מדויק, אך גורמים המעורים בנושא העריכו כי מדובר ב-100 עד 150 איש.

המצב בפלסן מורגש גם אצל קבלני המשנה של החברה. גורם שמקורב לנושא ידע לספר על פיטורים של 20 עובדים לפחות בחודשים האחרונים, במפעל שסיפק רכיבים משלימים לפלסן.

"בשנה האחרונה היתה ירידה חדה בהזמנות. אין ספק שפלסן של 2011 היא לא פלסן של 2010, כאילו מדובר בשתי חברות שונות. היה ברור לאנשי פלסן שמלחמות נוטות להסתיים, וזה מצב שהם היו יכולים להיערך לקראתו", אמר ל"גלובס" גורם תעשייתי בכיר.

"המצב לא כל כך דרמטי"

בפלסן טוענים בשיחות סגורות כי "המצב לא כל כך דרמטי כפי שמצטייר כלפי חוץ", אך מאשרים שהחברה סיימה בשנה האחרונה פרויקט חסר תקדים למיגון של כוחות המרינס, ובגמר עבודות בהיקף כה נרחב, ירידה בנפח הפעילות היא אך טבעית.

"אי אפשר לשמור על נפח פעילות אדיר לנצח. כשיש ירידה בפעילות יש גם ירידה בצורך בכוח אדם גדול. בשורה התחתונה, נושא המיגון לא ירד מהפרק כל כך מהר, בטח לא בעידן התעצמות הטרור".

היקף המכירות של התעשייה הקיבוצית ב-2011: 41 מיליארד שקל

היקף המכירות של כלל מפעלי התעשייה הקיבוצית ב-2011 צפוי להסתכם בכ-41 מיליארד שקל, עלייה של 2.2% במכירות לעומת 2010. כך עולה מנתונים שהציג היום איגוד התעשייה הקיבוצית במסגרת הכנס השנתי שלו, שהתקיים ברמת גן.

הייצוא הישיר של מפעלי הקיבוצים הסתכם בשנה החולפת בכ-14.5 מיליארד שקל. בתעשייה הקיבוצית חותמים את 2011 בסימן הטלטלות בשוקי העולם, היחלשות הדולר והתחזקות השקל, האמרת מחירי חומרי הגלם והירידה בביקוש, ומסתכלים על 2012 בדאגה.

"70% מהמכירות שלנו הן בשוקי אירופה וארה"ב, ושניהם נתונים למשבר עמוק. יש עצירת השקעות והאטה ביצוא, ועוד מוקדם לראות את כל ההשלכות של המשבר הזה. מובן שבשנה הבאה נעשה כל מה שניתן כדי להמשיך ולפעול היטב בשווקים אלה, אך נצטרך להיערך לקראת שווקים חדשים", אמר ל"גלובס" מנכ"ל איגוד התעשייה הקיבוצית, עמוס רבין.

לדבריו, חרף המשבר הכלכלי, מפעלי התעשייה בקיבוצים שומרים על מקומם כמקומות תעסוקה מרכזיים בפריפריה, ועד כה נמנעו מפיטורים נרחבים. עם זאת, הוא ציין כי לא ברור אם ניתן יהיה להימנע מפיטורים במהלך השנה הבאה.

שר התמ"ת, שלום שמחון, שהשתתף בכינוס התעשייה הקיבוצית, הזהיר אף הוא מגל פיטורים קרוב במשק, שיורגש בעיקר ברשתות השיווק.

בשיחה עם "גלובס" הזהיר רבין ממהלכים שמובילה הממשלה ומקשים על התעשייה בתקופה של אי ודאות בשווקים: "המיסוי הנרחב מעיק ומטריד, ואנו מתריעים על כך כבר זמן רב. גם כמו ההחלטה לפתוח את השוק המקומי ליבוא מתחרה מחו"ל. דווקא בתקופה כזאת יש לעשות מאמצים עליונים להגן על הייצור המקומי", אמר.