המדינה תמחק לתעש חובות של 1.1 מיליארד שקל

עיקרי המתווה המתגבש שהוצגו היום בכנסת: פרישה של 950 עובדים, רשת ביטחון לעובדים שיישארו והזמנות של מאות מיליונים ממשרד הביטחון

ראשי התעשייה הצבאית (תעש), ההסתדרות ומשרד האוצר דיווחו היום (ד') לוועדת הכספים של הכנסת על התקדמות במהלכים לגיבוש מתווה להפרטת החברה הביטחונית-ממשלתית. פריצת הדרך באה בתום שבועות אינטנסיביים של משא ומתן, שהוביל צוות משנה מטעם הוועדה בראשות ח"כ שי חרמש. הצוות החל לפעול לפני כחודש, בהוראת יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני.

בסקירה שמסר היום חרמש נאמר כי "אנו על ספו של הסדר היסטורי, שיאפשר את שיקום החברה אחרי משבר ארוך שנים. הסדר כזה יאפשר למאות עובדים מסורים לפרוש מהחברה בכבוד, ואלה שיישארו בה יוכלו להמשיך ולעבוד בביטחון גם אחרי ההפרטה".

עיקר המתווה מדבר על מחיקת חובות מצד תעש למדינה, שהיקפם מוערך ב-1.1 מיליארד שקל. מדובר בחוב שנגרם בחלקו בכספים שהזרימה בעבר המדינה לתעש כהלוואה למימון פעילותה השוטפת, כמו רכש של חומרי גלם ותשלום שכר לעובדים. על פי המתווה, כסף זה ייחשב כהשקעת בעלים.

מחיקת החובות תבוא בתמורה לפנסיה שהחברה שילמה מאז 1998 מקופתה לעובדים שפרשו משורותיה, חרף היותם עובדי מדינה. מדובר בסכומי עתק, שהכבידו מדי חודש על תזרים המזומנים של החברה.

יצוין כי גם היום אישרה ועדת הכספים לאוצר להעביר הלוואה של 52 מיליון שקל לחברה, כדי שתוכל לשלם לעובדיה את משכורות חודש נובמבר, הליך שהפך לשגרה בשנה האחרונה.

עדיין אין הסכמות

מחיקת החוב היא רק חלק מהמתווה המתגבש, שכולל גם הסכמה בין הצדדים לגבי פרישה של 950 עובדים, שאינם דרושים להמשך הפעילות השוטפת של החברה, ועלותם השנתית נאמדת ב-220 מיליון שקל; תוספות שכר לעובדים בהתאם לתוספות השכר שהונהגו בשנים האחרונות במשק; ופריסת רשת ביטחון שתבטיח את זכויותיהם של 1,000-1,400 עובדים שיישארו בה אחרי ההפרטה.

בעוד שההסתדרות דורשת כי גובה רשת הביטחון יהיה 850 מיליון שקל, טרם הושגו הסכמות על היקפה והנושא יתברר במסגרת מו"מ בין יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, שר הביטחון, אהוד ברק, ושר האוצר, יובל שטייניץ.

נוסף לסוגיית רשת הביטחון, עדיין אין סיכום לגבי אחת הנקודות הקריטיות, שיכולה להשפיע על גורל ההסכם ההיסטורי: קו הייצור של התחמושת הכבדה, שנחשב בלתי כדאי עבור תעש, אך מערכת הביטחון דורשת ממנה להחזיק בו. זאת כדי להבטיח ייצור תחמושת הכרחית עבור צה"ל בעת חירום.

בעניין זה מציע הצוות בראשות חרמש, שמשרד הביטחון ירחיב את הזמנת התחמושת שלו מתעש בהיקף כחצי מיליארד שקל, ובכך יישא באחריות על הקו. על רקע המציאות התקציבית הנוכחית, משרד הביטחון לא שש להתחייב, מה גם שהוא אינו מגלה עניין ברכש אינסופי של נשק כשהמחסנים מלאים.

ניכר שקיימת תמימות דעים בקרב המעורבים במאמצים להשגת הסדר. ראש אגף התקציבים באוצר, גל הרשקוביץ, הבהיר כי "מערכת הביטחון לא צריכה לסבסד את תעש, ותעש לא צריכה לסבסד את מערכת הביטחון". יו"ר ההסתדרות אמר כי "כל ההסכם תלוי במחויבות משרד הביטחון לרכש של התחמושת הכבדה". ואילו לדברי גפני, "על משרד הביטחון להתחייב לרכש קבוע מקו התחמושת הכבדה".

נכס אטרקטיבי

יו"ר תעש, ניצה פוזנר, שייצגה את החברה היום בדיון בכנסת יחד עם המנכ"ל, אבי פלדר, אמרה כי "המתווה המתגבש יאפשר את המשך ההפעלה המיטבית של החברה, באופן שהרוכש שלה יראה בה נכס אטרקטיבי עם מנועי צמיחה שמבטיחים אופק עסקי. גם המדינה, כבעלת המניות, תוכל להגיע לתמורה מיטבית".

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה כי "לאורך כל המשבר בתעש, שר הביטחון, אהוד ברק, ומנכ"ל המשרד, אודי שני, עמדו איתנים, גילו אחריות והעבירו לחברה מאות מיליוני שקלים על חשבון הזמנות עתידיות. משרד הביטחון מגבש בימים אלה תוכנית עבודה רב-שנתית, ועד הבהרת המתווה התקציבי לא ניתן להתחייב להיקף ההזמנות שדורש משרד האוצר. משרדי הביטחון והאוצר מקיימים דיונים קדחתניים ועושים ככל שביכולתם כדי להגיע לסיכום שיוציא את תעש לדרך חדשה".