ארגוני היוצרים יגישו בג"ץ נגד הפטור מהפקות מקור לרשות השידור

הממשלה פטרה את רשות השידור מביצוע הפקות מקור בהיקף של 180 מיליון שקל ■ נדחתה הבקשה לטבל את הפחתת אגרת הטלוויזיה ב-5% ■ המשמעות: קיצוץ של 30 מיליון שקל בתקציב רשות השידור

הממשלה אישרה היום (א') רטרואקטיבית את בקשת רשות השידור לפטור אותה מהמחויבות להשקיע 36% מהכנסות הטלוויזיה, כ-180 מיליון שקל להפקות מקור לשנת 2011 שלהם היא מחויבת על פי חוק. ארגוני היוצרים הודיעו בתגובה כי כבר בימים הקרובים יגישו עתירה לבג"ץ נגד ההחלטה.

במקביל דחתה הממשלה את בקשת הרשות לבטל את הפחתת האגרה ב-5%. המשמעות: בעוד כשבועיים תיאלץ הרשות להקטין את תקציבה ב-30 מיליון שקל.

רשות השידור מחויבת על פי חוק לשדר תוכניות חינוך, בידור ואינפורמציה בשטחי המדיניות, החברה, הכלכלה והמשק, התרבות, המדע והאמנות. בין תפקידיה של הרשות השידור גם קידום היצירה העברית והישראלית. לכן נקבע כי על רשות השידור להשקיע לפחות 36% מתקציבה המיועד לטלוויזיה לרכישת הפקות מקומיות קנויות, שלהן יוקצו לפחות 50% מזמן השידורים.

יו"ר הרשות, אמיר גילת, אמר היום כי אין לרשות את הכסף הנדרש לפי החוק להשקעה ביצירה. זאת משום שמעל 50% מתקציב הרשות - 870 מיליון שקל ב-2011 - מועבר לשכר העובדים. גילת הדגיש כי הרשות מתחייבת להקצות מאות מיליוני שקלים להפקות מקור עם כניסת הרפורמה לתוקף. עוד אמר כי כלל הסכמי הרפורמה מול ועדי העובדים חתומים, וכי במסגרת זו יפרשו כ-700 עובדים, דבר שיפנה את התקציבים החסרים.

"הרשות לא חייבת לישראל כסף"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ציין כי על הרשות להמשיך ולהתייעל כדי שהציבור ישלם פחות אגרה. "רשות השידור לא חייבת לישראל כסף, ונפעל כדי שזה יימשך כך", אמר.

בתגובה אמר יו"ר פורום היוצרים הדוקומנטריים, אורי רוזנווקס, כי "לשכת רה"מ מנסה לייצר ספין מגוחך. איך אפשר לומר שהרשות לא חייבת כסף למדינה? הכסף נלקח מזמן מהציבור והרשות לא טרחה להחזירו למקום שאליו יועד". רוזנווקס אף תקף את החלטה הממשלה לא להיענות לבקשת הרשות שלא לקצץ את האגרה. "מדובר באקט פופוליסטי ושליפה מהמותן", אמר.

ארגוני היוצרים יעתרו לבג"ץ

ל"גלובס" נודע כי ארגוני היוצרים יגישו בימים הקרובים עתירה לבג"ץ בעניין. "הרשות אמנם פועלת על פי חוק, אבל במשך שנים ארוכות הם מסתתרים מאחורי החוב שלהם, שמאפשר להם לא לעמוד במה שהחוק דורש מהם", אמר היום עו"ד יהושוע רזניק, המייצג את ארגוני היוצרים.

לדבריו, "רק לעתים רחוקות הממשלה מאשרת תיקונים רטרואקטיביים כפי שאושר היום. אנחנו טוענים שהגיע הזמן שהרשות תעמוד בחוק. הממשלה לא יכולה להתחמק באופן ציני מכך שהרשות חייבת הרבה מאוד כסף ליצירה המקומית".

בתוך כך, מנכ"ל הרשות יוני בן מנחם, ועוזרו הבכיר זליג רבינוביץ ,נפגשו היום עם נשיא המדינה שמעון פרס. בן מנחם ביקש מהנשיא פרס כי יפעל אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ ליישומה המהיר של הרפורמה.