הטכניון ואונ' קורנל יקימו את האוניברסיטה ליזמות בניו יורק

עיריית ניו יורק תשקיע במיזם 100 מיליון דולר

הטכניון ואוניברסיטת קורנל ניצחו במכרז על הקמת האוניברסיטה ליזמות באי רוזוולט שבניו יורק. האוניברסיטה ליזמות היא פרויקט שיזם ראש עיריית ניו יורק, מייקל בלומברג. על הזיכיון להקמת האוניברסיטה התחרו הגורמים האקדמיים המובילים בניו יורק, ובהם אוניברסיטת ניו יורק, אוניברסיטת קולומביה, אוניברסיטת קרנגי מלון וכן אוניברסיטת סטנפורד שפרשה לפני יומיים ופינתה את הדרך לטכניון וקורנל.

"אני מרגישה שזכינו באליפות העולם לאוניברסיטאות", אומרת ד"ר אביטל שטיין, מנכ"ל ומשנה לנשיא הטכניון, "ההצעה שלנו הייתה הטובה ביותר מבחינת מספר הסטודנטים שאנחנו מתכננים לקלוט, כ-2,000 סטודנטים בתפוסה מלאה, וכן ביצירתיות ובחדשנות בתוכנית הלימודים, שמשלבת חינוך ליזמות, לימודים אקדמיים ולימודים פרקטיים". התוכנית תציע תואר שני ודוקטורט משותפים לטכניון ולקורנל.

שטיין ציינה כי על-פי התוכנית המכון יעסיק כ-300 חוקרים, שישכור המוסד בנפרד מהטכניון. "אנחנו לא נגרום לבריחת מוחות", אומרת שטיין, "להיפך, נשתדל להעסיק חוקרים ישראלים שמתגוררים היום בחו"ל, כדי לסלול להם את הקשר אולי להגיע מאוחר יותר לישראל".

האחריות הכלכלית - על קורנל

ההשקעה הכלכלית במיזם והאחריות הכלכלית עליו יהיו של קורנל, והטכניון כלל לא ישקיע כספים בפרויקט. ההכנסות מהאוניברסיטה החדשה יושקעו במימון פעילותה, כך שהטכניון גם לא ירוויח מן המיזם הכנסות ישירות.

עם זאת הטכניון יהיה שותף לגיוס תרומות לפרויקט, "אך לא כאלה שהיו מיועדות להגיע לטכניון", מרגיעה שטיין. כמו-כן, החוקרים באוניברסיטה החדשה יוכלו ליהנות ממענקים של ממשלת ארה"ב, שמהם חוקרי הטכניון אינם נהנים היום.

עיריית ניו יורק תשקיע כ-100 מיליון דולר בבניית הקמפוס, שיכלול מעונות, מלון, מרחבי מסחר ואירועים, וכן פארק היי-טק שבו יוקמו חברות של בוגרי המכון ויוזמנו אליו חברות קיימות שרוצות לפעול בשיתוף פעולה עם בוגרי המכון. "כך אנחנו מקווים להגשים את השאיפה של מייקל בלומברג להוסיף מקומות עבודה לניו יורק וליצור את עמק הסיליקון של החוף המזרחי", אומרת שטיין.

* מה היתרון היחסי של הטכניון, שאפשר את הזכייה בפרויקט?

שטיין: "אנחנו המנוע של 'מדינת הסטארט-אפ'. מחצית מהחברות הישראליות בנאסד"ק מונהגות על-ידי בוגרי הטכניון. כמו-כן זכינו בשלושה פרסי נובל, הישג נדיר בעולם כולו, ולא רק בישראל".