הממשלה אישרה את העברת 1.65 מיליארד שקל לביטחון

(עדכון) - ועדת הכספים תדון בהחלטה מחר בבוקר ■ ועדת חו"ב בראשות ח"כ שאול מופז אישרה היום את השימוש בכספי הסיוע האמריקני בסך 2.57 מיליארד שקל‏‎‎‏ ■ מופז: "מדוע לא יישארו התקציבים בידי המשרדים החברתיים?"

הממשלה אישרה היום (ג') במשאל טלפוני העברת 1.65 מיליארד שקל למשרד הבטחון, וזאת לאחר שיו"ר ועדת חוץ ובטחון, ח"כ שאול מופז, סירב לדון בהעברה. ועדת הכספים תדון בנושא מחר בבוקר. הממשלה אישרה את ההעברה בכפוף לאישור העברת הכסף בוועדת השרים להצטיידות.

"יצא המרצע מן השק", כך הגיב מופז על ההחלטה. "זו ממשלה אנטי חברתית וכפי שטענתי המלצות טרכטנברג היו תרגיל של הונאה פוליטית, לאומית וחברתית. הממשלה סתמה את הגולל על הסיכוי לשינוי חברתי ואת התקציבים הלא מנוצלים היא מעבירה לתקציב הביטחון במקום למאבק בצדק חברתי וחלוקתי. האחריות על הצעד הזה נופלת כאות קלון על הממשלה כולה. ההחלטה הזו מנוגדת לכל מנהל תקין בבחינת אישור תקציב בדיעבד. קודם מוציאים, ורק אחר כך מאשרים".

ועדת החוץ והביטחון של הכנסת בראשות ח"כ שאול מופז (קדימה) אישרה היום את השימוש בכספי הסיוע האמריקני בסך 2.57 מיליארד שקל. מדובר באישור טכני בלבד, שכן הכסף מגיע מארה"ב וחוזר לכיסי האמריקנים בצורה של רכש ביטחוני.

כמו כן אישרה הוועדה העברה של עוד 291 מיליון שקל לתקציב הביטחון שהוקצה לפני שנתיים המגיע מתת-ביצוע של תקציב הביטחון עצמו לשנת 2010. בסף הכול אישרה הוועדה 2.87 מיליארד שקל לביטחון, על אף שאין מדובר בכסף חדש, או בכסף שניתן לביטחון על חשבון תקציב של משרד ממשלתי אחר.

עם זאת, יו"ר הוועדה מופז מסרב להעלות לדיון תוספת נפרדת, של כ-1.65 מיליארד שקל שמגיעה למשרד הביטחון מתת-ביצוע של משרדים אחרים, לרבות משרדים חברתיים.

בדיון היום מתח ח"כ מאיר שטרית (קדימה) ביקורת על הבקשה לאשר את הסכום בעיתוי הזה. "חבל שהבקשה הגיעה לאישור הוועדה רק בדקה ה-90, רגע לפני סיום השנה. לא מדובר בסוד או בהפתעה, והתנהלות זו של משרדי האוצר והביטחון מצמצמות את יכולת ההשפעה של הוועדה".

היו"ר מופז הצטרף לביקורת ואמר כי "משרדי האוצר והביטחון מקבלים מאיתנו היום הערה על אופן התנהלותם בהחלטה להגיש את הבקשה ברגע האחרון, בעיקר כשמדובר בסכומים כאלה של כסף".

‎‎גם ישיבות ההסדר מקבלות

‎‎לפי נתונים שאומתו עם משרד האוצר, התוספות התקציביות למערכת הביטחון הגיעו ב-2010 לסכום עתק של 3.5 מיליארד שקל. וזאת בנוסף לתוספת תקציבית של 3 מיליארד שקל שקיבל משרד הביטחון ב-2009. לפיכך, במסגרת התקציב הדו-שנתי ל-2009-2010, קיבלה מערכת הביטחון תוספת של 6.5 מיליארד שקל.

בשבוע שעבר אישרה ועדת הכספים העברה של כ-799 מיליון שקל לביטחון, אשר יעודו טרם ברור, כשישנם עוד 620 מיליון שקל שנמצאים במחלוקת בין ברק למופז זו תקופה ארוכה. העברת הכספים הללו סוכמה כבר בין ראש הממשלה נתניהו לשר האוצר שטייניץ, ושר הביטחון ברק.

חלק מהכסף שאושר הינו השלמה של סכומים שהיו אמורים להיות מועברים לישיבות ההסדר, 7.4 מיליון שקל, וכן 8 מיליון שקל נוספים כפיצוי על הקפאת הבנייה ביהודה ובשומרון. העברת הכסף התבצעה לאחר שבמהלך השבוע פעל ח"כ אורי אריאל מול כל הגורמים בוועדת הכספים כדי לשחרר את יתרת הכספים לישיבות ההסדר.

‎‎איפה השקיפות?

‎‎במכתב לנתניהו טען מופז כי "האופן שבו מועברים מאות מיליוני שקלים כתוספת לתקציב הביטחון מנוגד לעקרונות היסוד הדמוקרטיים של שקיפות ואחריות". מופז הוסיף ושאל "מדוע לא יישארו תקציבים אלה בידי המשרדים החברתיים לשימוש בשנת התקציב 2012?".

בסוף מכתבו מכריז מופז כי "ועדת החוץ והביטחון אינה מכבסה או חותמת גומי של הממשלה להעברת כספים. 1.65 מיליארד שקל אינם סכום שמעבירים במחשכים". מופז דורש להעביר את ההחלטה ב"אופן הראוי, קרי, בהחלטת ממשלה סדורה, שקופה וגלויה לציבור".

בכירים במערכת הביטחון זועמים על מופז ומסרו ל"גלובס" כי "ההעברה הזו אינה חייבת את אישור הממשלה. במהלך השנה, מחליט ראש הממשלה על שינויים שעולים ומאושרים על-ידי הכנסת. אין צורך לכנס כל פעם מחדש את הממשלה. כך נעשה תמיד". הבכיר סיכם כי "התנהלות מופז פוגעת בביטחון ישראל".