37% מהגיוסים בשוק בשנת 2011 הגיעו מסקטור הבנקאות

בשנה החולפת גויסו 34 מיליארד שקל בשוק ההון, ירידה של כ-26% לעומת השנה הקודמת ■ רוב הגיוסים היו בחברות בדירוג גבוה

מחצית השנה השנייה הקשה שעברה על שוק ההון הגיעה גם לשוק ההנפקות: היקף ההנפקות הציבוריות עמד ב-2011 על 34.2 מיליארד שקל (כולל הנפקות זכויות) - ירידה של 26% לעומת 2010. כך עולה מסיכום שערכה חברת החיתום רוסאריו קפיטל, שבניהול נגה קנז.

למרות הירידה האמורה, קנז סבורה כי בהסתכלות רחבה יותר "שנת 2011 היא אחת הטובות בשוק ההנפקות בעשור האחרון, מבחינת היקף הגיוסים". כך, למעט 2006, 2007 וכאמור 2010, בשנה החולפת נרשמו גיוסי אג"ח גבוהים מאשר בשנים קודמות.

כ-91% מהגיוס הכולל ב-2011 בוצעו באמצעות איגרות חוב. סך הגיוס באג"ח עמד על 31.3 מיליארד שקל - 17 מיליארד שקל מהם נעשו באמצעות הרחבות סדרה, והשאר בהנפקת אג"ח חדשות.

לראשונה בוצעו השנה הנפקות לפי מסקנות ועדת חודק. בנקים, חברות ביטוח וכן הרחבות של סדרות אג"ח שהונפקו במקור לפני אוקטובר אשתקד, אינם כפופים לכללי חודק. אם מנטרלים את גיוסי הבנקים וחברות הביטוח, רק חברה אחת הנפיקה אג"ח שלא תאמה את הכללים (איירפורט סיטי), ויועדה לקרנות הנאמנות. כל הנפקות האג"ח החדשות האחרות (שאינן פטורות), בהיקף של 9.4 מיליארד שקל, נעשו בהתאם לכללים באופן מלא או חלקי.

בהמשך למגמת השנים האחרונות, גם בשנה החולפת מרבית גיוסי האג"ח נותבו לדירוגים הגבוהים. גיוס של כ-19 מיליארד שקל (כ-60% מסך הגיוס באג"ח) בוצע על-ידי חברות מקבוצת AA, וכ-9 מיליארד שקל גויסו על-ידי חברות מקבוצת A.

מבחינת התפלגות ענפית: מגזר הבנקים הוא עדיין החזק ביותר, עם גיוס של קרוב ל-12 מיליארד שקל ב-2011. גם מגזר הנדל"ן רשם גיוסים גבוהים בסך כ-7 מיליארד שקל.

באשר לגיוסי ההון, הרי שאלו הסתכמו בשנת 2011 ב-2.9 מיליארד שקל בלבד - צניחה של 66% לעומת השנה הקודמת. גם אם מנטרלים מ-2010 את הנפקת עזריאלי, בהיקף של 2.5 מיליארד שקל, הרי היקף גיוסי ההון בשנה החולפת ירד דרמטית לעומת השנה שקדמה לה.

למרות הירידה בגיוסי ההון, ברוסאריו מציינים כי קיימת מגמה מתמשכת של גיוסים באמצעות הנפקת זכויות. ב-2011 גויסו למעלה מ-1.5 מיליארד שקל בהנפקות זכויות, בעיקר בענף הנדל"ן (מליסרון ואפריקה). אם ב-2010 היו אלה חברות הנדל"ן שרשמו את גיוסי ההון הגבוהים ביותר (בעיקר בגלל עזריאלי כאמור), הרי בשנה החולפת בלט מגזר הנפט והגז. על רקע הצורך של שותפויות החיפושים במימון להמשך פיתוח הרישיונות, גיוסי ההון למגזר זה היוו 33% מהיקף הגיוס הכולל.

פועלים אי.בי.אי מובילה בין החתמים

בהיבט פעילות החתמים: השוק עדיין מובל על ידי פועלים אי.בי.אי, שבניהול ארז גולדשמידט. החברה הובילה 39 הנפקות (לא כולל זכויות) בהיקף כספי של כ-10.2 מיליארד שקל. מתוך כ-714 מיליון שקל שגויסו בהנפקות ראשוניות, 55% נעשו על-ידי פועלים אי.בי.אי.

אחרי פועלים אי.בי.אי ניצבות כלל חיתום, שבשליטת צחי סולטן ובניהול טל רובינשטיין, עם 24 הנפקות; ולאומי פרטנרס חתמים של בנק לאומי, המנוהלת על-ידי עופר גרינבאום, שהובילה 13 הנפקות. נציין כי היקף ההנפקות הכספי של לאומי פרטנרס גבוה משל כלל חיתום - 7.6 מיליארד שקל לעומת 5.9 מיליארד שקל בהתאמה.

במקומות הרביעי, החמישי והשישי מבחינת מספר הנפקות, נמצאות החברות אקסלנס חיתום, שבניהול שרון יגר; לידר חיתום, שבניהול רנן כהן אורגד; ורקורד חיתום של מאיר דלאל. המקום רביעי מבחינת היקף כספי נתון לרוסאריו, עם קרוב ל-3 מיליארד שקל.

כך התפלגו גיוסים של 34 מיליארד שקל בין הענפים השונים בשנת 2011
 כך התפלגו גיוסים של 34 מיליארד שקל בין הענפים השונים בשנת 2011