לוין בראיון ראשון: "אני לומד את טבע 40 שנה"

‎‎ציוני נלהב, מקושר לממשל בישראל וללא רקע גנרי‏ - זהו ג'רמי לוין, המנכ"ל הבא של טבע ■ בראיון ל"גלובס" הוא מספר על בריחת משפחתו לרודזיה בילדותו ועל הג'וב שאהב בבריסטול מאיירס, ומעביר מסר שבעלי המניות יאהבו לשמוע

‎‎לאחרונה אמרו לנו כמה גורמים בטבע ובסביבתה, כי "אמנם טבע רכשה את ספלון, אבל ספלון היא בעצם זו שהשתלטה על טבע". הכוונה הייתה לשינוי בתרבות הארגונית של ענקית הגנריקה הישראלית, שהפכה דומה יותר לחברה האמריקנית הצעירה והחדשנית שרכשה. לכאורה, המינוי של ד"ר ג'רמי לוין למנכ"ל טבע נראה תחילה כעוד צעד בכיוון הזה, אך מתחת לפני השטח הדברים מורכבים יותר.

לוין, שמגיע מתפקידי ניהול הפיתוח העסקי בחברות הענק נוברטיס ו-‏BMS‏, הוא אמנם אמריקני היום וישראלי בקרוב, אך מקורו בכלל בדרום אפריקה, ומכריו מספרים שהוא גם ציוני נלהב. הוא ביקר בשנים האחרונות בישראל אינספור פעמים, במטרה ליצור שיתופי פעולה בין החברות שבהן עבד לבין גורמים ישראליים.

כמו כן נאמר עליו, כי "אין איש שנקרתה בחייו יותר פיקנטריה". הפרטים אינם ברורים בדיוק, אך ידוע כי הוא נולד בדרום אפריקה למשפחה "לא טריוויאלית", ועשה דרכו במאמץ ובנחישות כלפי מעלה, תחילה כרופא ואחר כך בתעשייה. במהלך דרכו הוא עבד במגוון רב של מדינות, ולכן הוא ערוך לטפל גם במערך הגלובלי הענף של טבע.

לוין נחשב למקושר מאוד לממשל בישראל. הוא התגורר בישראל בעבר, בצעירותו, ואף עבר חלק מהכשרתו המקצועית בישראל. את נאומו היום בחר לפתוח בכמה משפטים בעברית, המעידים על היכרות לא רעה עם השפה.‏

מבחינת תעשיית הביומד הישראלית, מדובר בחדשות לא רעות בכלל. לוין הוא כאמור אוהב ישראל וחובב חדשנות, ומכיר את התעשייה כפי שמעטים מכירים אותה.

‏"טבע היא חברה מיוחדת, חברה ישראלית והיא תישאר כך. זוהי חברה שדרך פעילות מנהליה ועובדיה עוזרת למיליוני אנשים בעולם כל יום. אין יישום מוצלח יותר של חזון מאשר לעבוד בתעשיית התרופות", אמר היום לוין במסיבת העיתונאים.

‏‎‎‏"חזרתי הביתה"

‎‎‏"אני נלהב לבוא לגור כאן בישראל. העברית שלי תשתפר. משפחתי וחבריי בעולם יודעים כמה חשוב לי לעבור לישראל ולתרום לבסיס המדעי והרפואי בישראל, וכן לכלכלה שלה. לחברים ולמשפחה שלי בישראל - חזרתי הביתה".‏

לוין צפוי לעבור לישראל עם אשתו וייתכן שיצטרפו אליו שני ילדיו, בני 20 ו-21.

בראיון בלעדי ל"גלובס" אמר היום לוין, כי בחר להגיע למשרתו בטבע לא מסיבות ציוניות אלא מסיבות עסקיות. ההחלטה, הוא אומר, לא הייתה פשוטה, שכן היה מאושר בתפקידו ב-‏BMS‏ כסגן נשיא לאסטרטגיה ופיתוח עסקי, אך העבודה בטבע "סוגרת עבורי הרבה קצוות. אני מכיר את החברה הזו ולומד אותה מאז שהתחלתי לבוא לישראל לפני 40 שנה".

על תחילת הקשר שלו עם ישראל הוא מספר: "אני דרום אפריקני. עזבנו את המדינה בנסיבות פוליטיות. ברחנו לרודזיה. עברנו דרך ישראל בדרך לאנגליה. עבדתי בבית אלפא כרפתן ובמגוון תפקידים אחרים, אבל קיבלתי מלגה ללימודי רפואה בקיימברידג', וכך חזרתי לאנגליה. בנשמתי, אגב, אני עדיין רופא, ואין דבר אהוב עלי מהטיפול הישיר בפציינטים".‏

‎‎- האם חשבת על האופן שבו תתקשר עם בעלי המניות של טבע, שחלקם כרגע חשים תחושות מעורבות מאוד כלפי החברה?

‎‎לוין: "אצטרך ללמוד את בעלי המניות של טבע שאותם עדיין אינני מכיר. את שוק ההון אני מכיר כי הנפקתי בעבר סטארט אפ, ואני מאמין שצריך להיות שקוף ככל שניתן, ליצור מערכת יחסים קרובה, להסביר ובתחום הזה לעיתים אף ללמד את המשקיעים על החברה".

‎‎‏"הגוורדיה הישנה לא הייתה מאפשרת"

‎‎לוין התראיין ל"גלובס" כבר לפני כשש שנים, כשעבד בנוברטיס. "אנחנו רוצים לעבוד אתכם", קרא אז לחברות ישראליות בהתלהבות. לגבי תחום פיתוח התרופות האינובטיביות אמר אז: "היום, פיתוח תרופות הוא מדע של כישלונות, כמעט יותר מכל תעשייה אחרת. לפעמים אני לא מבין איך המדענים הולכים לעבודה בבוקר, כשהם יודעים שרוב הסיכויים הם שהמוצר ייכשל. אנחנו רוצים להיכשל הרבה יותר מוקדם בתהליך, ולחסוך כך זמן ומשאבים".

כך, לוין הוא אמנם בחירה חריגה, בכך שהוא המנכ"ל הזר הראשון מעולם של החברה. "זהו מהלך שהתאפשר רק בזכות היו"ר החדש יחסית, ד"ר פיליפ פרוסט. הגוורדיה הישנה לעולם לא הייתה מאפשרת זאת", אמר לנו גורם מקורב לחברה היום, אך למעשה הוא אינו זר. "לוין הוא מנכ"ל היברידי מושלם, עם לב בישראל אך עם יכולת לדבר 'אמריקנית' עם משקיעי טבע המאוכזבים, עם הלקוחות האמריקנים ועם השותפים הפוטנציאליים בארה"ב, וכמובן עם הצוות בספלון", אומר גורם בשוק.

אנשי תעשיית הביומד הישראלית, שמכירים את לוין, אומרים שמדובר ב"איש מאוד נחמד" וחכם מאוד. "לפעמים הוא רכש מוצרים מחברות, בלי שאפילו החברה בעלת המוצר הבינה את הפוטנציאל המלא של המוצר ואיפה הוא משתלב בפרוטפוליו של ‏BMS‏ או של נוברטיס".

עוד שני אתגרים הצפויים לו הם תקשורת ישירה עם בעלי מניות כמנכ"ל של חברה, וכן ניהול של דירקטוריון, הכולל דירקטורים חזקים ודעתנים הנמצאים בתפקידם זמן רב. ‏‎‎‏