"סימון מחירים אלקטרוני מקשה על השוואת מחירים"

כך טוענים ארגון "אמון הציבור" והמועצה לצרכנות, שמתנגדים להצעת החוק בנושא

מה עומד מאחורי הצעת החוק לסימון מוצרים על צג אלקטרוני של ח"כ משה (מוץ) מטלון (ישראל ביתנו), שמבלי לעורר כמעט רעש עברה בקריאה טרומית ברוב של 32 חברי כנסת, ללא מתנגדים?

התמחור הדיגיטלי (שייושם לאחר פיילוט) יאפשר לחנויות לשנות מחירים למעלה או למטה - ספונטנית או בתכנון מוקדם, ובמקביל ימנע מהצרכן את האפשרות לבצע השוואת מחירים בכל שלבי הקנייה ובבית.

זאת לאחר שבמשך שנים ארוכות נלחמו הצרכנים בדיוק על המצב ההפוך - סימון של כל מוצר ומוצר בנפרד, כדי שאפשר יהיה להשוות אותו בקלות, במבט אחד, ולדעת גם לאחר הקנייה כמה עלה המוצר.

במילים אחרות, אחרי המהלך של השבוע שעבר יכולות הרשתות הגדולות לגחך על הפעילים לטובת זכויות הצרכן, יחד עם נבחרי הציבור.

מה טוענות הרשתות? בין היתר, הן מגייסות נימוקים סביבתיים: לטענתן, הפחתה בשימוש בנייר ובדבק הוא אקט ידידותי לסביבה. בנוסף הן טוענות כי תמחור על צג יגרור הוזלת מחירים, מפני שכיום המחיר מגלם את עלויות התמחור.

לטענה זו יש מתנגדים רבים, שהרי ראינו שהוזלת חומרי הגלם של המוצרים לא מביאה להוזלתם, כך שגם עלויות התמחור ודאי לא יעלו או יורידו את המחיר לצרכן. רק בשבוע שעבר קראנו מעל דפי עיתון זה שגם כשמחירי התשומות יורדים (קקאו) - מחירי המוצרים עולים (שוקולד).

ארגון "אמון הציבור" מתייחס בחומרה להצעת החוק: "יוזמתו של ח"כ מטלון היא הגשמת חלומן של רשתות השיווק, שהבינו, כמו המערכת הבנקאית וחברות הסלולר, שערפול מחירים מצמצם את יכולת הצרכן לבקר את עלות המוצרים: ככל שמרחיקים את סימון המחיר מהמוצר - גדלה היכולת לערפלו.

"היכולת להשוות מחירים באופן נגיש ומיידי היא בעלת חשיבות אדירה: על המדף, בקופה במטרה לוודא כי המחיר שנגבה ממנו זהה למסומן, ובבית, בהשוואה למוצרים שנרכשו בעבר.

"הטבעת מחיר על מוצרים מהווה טרחה וחושפת את בית העסק להפרת החוק ולעבירה פלילית. אך מאמץ הרשתות לסכל את החוק הוא משום שהסימון כיום מונע מהן את הגמישות לשנות מחירים בלחיצת כפתור, ושם נמצא הכסף הגדול".

המועצה לצרכנות מבהירה כי תתנגד להצעת החוק, אלא אם יוכנסו שינויים מהותיים על מנת להגן על עקרונות שימור יכולת ההשוואה של מחירי המוצרים וצמצום הפגיעה כתוצאה מפערים בין מחיר המוצג למחיר בקופה.