השר שטייניץ: "מאחל לציבור להרוויח ולשלם הרבה מסים"

האם שר האוצר רמז בכנס איגוד החברות הציבוריות על העלאת מסים? "יש לתת את הדין על הירידה בהכנסות המדינה ממסים" ■ "יש הסתה ועליהום נגד טייקונים" ■ עקיבא מוזס: "שהרגולציה תפסיק להיות שוטר למנהלי חברות"

היום (ה') התקיים בת"א כנס איגוד החברות הציבוריות ה-20 במספר. אתר "גלובס" העביר את האסיפה הכללית בשידור חי. בכנס נשאו דברים עקיבא מוזס, יו"ר איגוד החברות הציבוריות ומנכ"ל כיל היוצא, לראשונה מאז הודיע השבוע על פרישתו מניהול החברה. כן נאמו דברים שר האוצר יובל שטייניץ, יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, ויו"ר רשות ניירות ערך פרופ' שמואל האוזר.

מוזס החל את דבריו ודיבר על האיגוד שהוא עומד בראשו מזה 4 שנים, ואשר חוגג השנה 20 שנה לקיומו. "אנחנו נלחמים ללא לאות בקידום המטרות של החברות הציבוריות. השנה רשמנו הישגים יפים לחברות הציבוריות, וכן העלנו בפני הרגולטור את הבעיות של החברות הציבוריות ואני חייב לציין שקיבלנו את הרושם שיש עם מי לדבר", אמר מוזס.

"בשנה האחרונה הרבנו לדבר על הצדק החברתי - פרנסה, תעסוקה ומשק מפותח. כדי שהמשק ימשיך לצמוח יש צורך במגזר עסקי פורח ומפותח", לדברי מוזס. "אני מקווה שהמגזר ימשיך לתרום לחברה ולכלכלה".

עוד אמר מוזס: "עם זאת, הרגולטורים ממשיכים להטיל מגבלות קשות על החברות הציבוריות בישראל. לאחרונה אנחנו רואים מאבק נגד נושאי משרה בכירים ונשקר אם נאמר שזה לא משפיע על ניהול החברות. הרגולציה צריכה להתערב פחות בניהול החברות ובשיטור על המנהלים שלהן. אנחנו חיים בתקופה שהרגולטורים לא דואגים לקידום הצמיחה הכלכלית - במקום רוח גבית הרגולטורים נותנים רוח נגדית ומקשים על החברות הציבוריות".

שר האוצר שטייניץ: "עליהום והסתה נגד טייקונים"

שר האוצר שטייניץ אמר בכנס כי "האווירה הציבורית השתנתה. אין לי שום כוונה לפגוע במגזר העסקי או בחברה כלשהי, בוודאי לא בחברה כמו כיל. כשר אוצר זה תפקידי להגדיל את התמלוגים של המדינה מאוצרות הטבע שלה, ואני חייב גם לדאוג לעודד משקיעים ויזמים - בצורה מאוזנת שתשמור גם על חלקה של המדינה". בדברים אלו שטייניץ התייחס להסכם בין המדינה לכיל על מימון קציר המלח.

שטייניץ אמר, כי "הכלכלה צומחת בזכות המגזר העסקי. זו חובתו של שר אוצר לתקן עיוותים, אבל ברוח טובה ללא עיוותים אחרים שידכאו את ההשקעה והכלכלה בישראל. ישנה אווירה של פופוליזם על הגבול של הסתה כלפי המגזר העסקי בישראל. מאז המחאה החברתית ההתלהמות הזו הלכה והתגברה וזה מסוכן".

"מדובר בגל עכור שיעבור, והמגזר העסקי בישראל יישאר חזק, יוזם, מפותח ומפתח, ואנחנו נמשיך לתת לו רוח גבית. באווירה של היום, אם הייתי מביא את חוק ששינסקי לכנסת היו אומרים לי 'למה 60% תמלוגים למדינה, ולא 90%?' - לא. התפקיד שלי זה לאזן", אמר שר האוצר".

"לא פחות מדי ולא יותר מדי מסים - כי אז נזקם עולה על תועלתם, ותפקידי כשר אוצר זה לאזן בין הדברים", אמר שטייניץ, "חייבים להפסיק את העליהום וההסתה נגד החברות והעומדים בראשן. לא קל היום להיות מנהל בכיר בחברה בישראל: אתם מודאגים פעמיים - מפנים ומחוץ", לדבריו.

שר האוצר התייחס גם על העתיד לבוא ב-2012 ואמר כי "השנה הנוכחית נראית שנה מאתגרת. מצד אחד המשק הישראלי חזק, מצד שני אנחנו לא יכולים להתעלם ממה שקורה בעולם ובעיקר באירופה ואנחנו מסתכלים לכיוון בדאגה".

הדברים שאמר שטייניץ לסיום עשויים לרמז אולי כי בכוונתו להעלות מסים בישראל: "מסתבר שהירידה בהכנסות ממסים היתה קטנה יחסית, אבל פירושה שאנחנו צריכים להסתכל ולתת את הדין בעניין. מה שאני יכול לאחל לציבור ולמנכ"לים זה להמשיך להרוויח ולשלם הרבה מסים. עלינו להמשיך ולשמור על משמעת כלכלית ותקציבית וזה יבטיח את החוסן של הכלכלה הישראלית ואזרחיה".

ח"כ משה גפני: "המדינה הפכה הרבה יותר חילונית - כואב לי הלב"

יו"ר ועדת הכספים ח"כ גפני התייחס לעניין החרדים הקיצוניים ונושא הדרת הנשים, ואמר כי "אין הקצנה דתית. המדינה פשוט הפכה הרבה יותר חילונית וכואב לי הלב על זה. החרדים השתכנעו שיש להצטרף למעגל עבודה, והרוב רוצים לעבוד ולשרת בצבא".

יו"ר רשות ני"ע שמואל האוזר התייחס לחלוקת דיבידנדנים של חברות ציבוריות. "הרשות לא רואה פסול עקרוני בחלוקת דיבידנדים. מה שמטריד את הרשות זה השימוש של החברות בחשבונאות יצירתית כדי לייצר מספרים שיאפשרו חלוקת דיבידנד שלא משקפת את מצבה האמיתי של החברה".

האוזר אמר כי הוא מקדם פרויקט חשוב מאוד לדבריו, לקיצור הדוחות הכספיים של החברות הציבוריות. "אני סבור כי הגידול המתמיד בהיקף הדוחות הכספיים בשנים האחרונות מקשה על המשקיעים להבין ולנתח את מצבן הכספי של החברות ואת תוצאות פעילותיהן, ויש מקום לבחון פתרונות וכלים שיפחיתו את העומס בדוחות הכספיים ויצמצמו את המורכבות שבהם", אמר.