אחרי שנה וחצי של עבודה: האוצר והביטחון שינו את תקנון המכרזים

בוצעו 3 שינויים מרכזיים שמיועדים להגביר את השקיפות ואת התחרות בין ספקים במערכת הביטחון ולגרום לחיסכון וייעול שימוש במשאבים של המערכת ■ החידושים: פטורים ממכרז יפורסמו באינטרנט, מאגר הספקים יפתח ויונהג מכרז דינאמי

אחרי שנה וחצי של דיונים מרתוניים ויותר מ-30 ישיבות, משרד הביטחון ומשרד האוצר הסכימו על שינוי בתקנות המכרזים של מערכת הביטחון. נזכיר כי תקנות המכרז למערכת הביטחון הן שונות לעומת כל שאר משרדי הממשלה.

הצוות שבחן את השינויים, בראשות היועצת הכלכלית למערכת הביטחון חמדה מרק, וסגן בכיר לחשבת הכללית, יריב נחמה, הגישו ביום חמישי האחרון את הדו"ח הסופי ובו שלושה שינויים מרכזיים שמיועדים להגביר את השקיפות ואת התחרות בין ספקים במערכת הביטחון ובסופו של דבר לגרום לחיסכון וייעול שימוש במשאבים של המערכת.

השינוי הראשון הינו פרסום פטור ממכרז (באינטרנט), מהלך שיאפשר לכל הספקים להגיש הצעה לצורך מתן שירות. השינוי השני הינו מתן אפשרות לכל עסק אשר פועל בתחום שיכול לשרת את מערכת הביטחון, להירשם במאגר ספקים של משרד הביטחון. המהלך השלישי הוא אימוץ שיטת ה"מכרז הדינאמי" במכרזים.

נזכיר כי שיטה זו כבר קיימת בצורה של הוראה שאושרה על ידי מנכ"ל משרד הביטחון, אודי שני, אך כעת הופכת להיות תקנה. במערכת הביטחון מסבירים כי כבר יותר משנה משתמשים בשיטת מכרז זו, בה כל המתמודדים רואים את ההצעה של המתחרים ומוזמנים להציע הצעה זולה יותר, ושיעור החיסכון הממוצע הגיע לכ-27%.

גורמים בכירים הן במשרד האוצר והן במשרד הביטחון הביעו שביעות רצון מהשינויים שהתבצעו והדגישו את העובדה כי שתי המערכות מסוגלות לעבוד יחד תוך שיתוף פעולה מלא, זאת אחרי המלחמה התקשורתית הפתוחה שניהלו שתי המערכת בשנתיים האחרונות סביב תקציב הביטחון. אימוץ התקנות החדשות דורש אישור הכנסת.