וול סטריט בפתיחה החזקה ביותר מאז 1987; האם זה יימשך?

מדד ה-S&P 500 רשם ב-11 ימי המסחר הראשונים של השנה עלייה של 4%, הגבוהה ביותר מאז זינק ב-10% ב-1987 ■ האם המשק האמריקני אכן מצליח להתנתק מאירופה?

המשקיעים בוול סטריט מעודדים. מדד ה-S&P 500 רשם השנה את הפתיחה החזקה ביותר ב-25 השנים האחרונות. ב-11 ימי המסחר הראשונים של השנה עלייה של 4%, הגבוהה ביותר מאז זינק ב-10% ב-1987. כך על פי נתונים שנאספו בבלומברג.

נראה גם שמשקיעים מוסדיים גדולים חוזרים אט אט לשוק, ומתגברת האמונה בקרב כלכלנים, אנליסטים ומנהלי השקעות שהמשק האמריקני מתנתק מהצרות של אירופה ויצליח לרשום השנה צמיחה של כ-2.5% ואולי יותר, בעת שגוש האירו ישקע למיתון.

ברננקי וחבריו בהנהלת הפדרל ריזרב הורידו את הריבית לרמה אפסית והשאירו אותה שם לפרק הזמן הארוך ביותר מאז 1971 לפחות, וכנראה שהריבית האפסית עושה את שלה. שיעור האבטלה בארה"ב נמצא במגמת ירידה לאחרונה ושוק העבודה מתאושש למרות השיתוק במימשל האמריקני לקראת הבחירות.

כ-460 מיליארד דולר נוספו לשווי השוק של המניות בוול סטריט מתחילת השנה, ומדד ה-S&P 500 טיפס לשיא של קרוב ל-6 חודשים אתמול. עונת הדוחות נכנסת היום ובשבוע הבא להילוך גבוה, הדוחות עדיין חלשים אולם ציפיות האנליסטים עוד לפני פתיחתה היו נמוכים למדי (צפי לשיפור של כ-6% בלבד ברווחים).

"אירופה חשובה אבל זה לא סוף העולם אם הם ייכנסו למיתון", אומר James Dunigan, מנהל השקעות ב-PNC Wealth Management בפילדלפיה. "מתחילים לראות שיפור מתום בכלכלת ארה"ב, אבל ייתכן שהוא יהיה בר קיימא וזה מה שחשוב".

"השנה לא מדובר על דוחות טובים יותר או פחות אלא פשוט על ירידה ברמת החששות של המשקיעים ממיתון וההאטה", אומר ג'יימס פולסון מ-Wells Capital Management.

האנליסטים מעריכים כיום בממוצע שהרווח ליחידת מדד ב-S&P 500 צפוי להגיע השנה ל-104.76 דולר - שיא של כל הזמנים. לכן המדד נסחר כיום במכפיל של 12.5 בלבד לעומת ממוצע של 16.4 ב-50 השנים האחרונות. במקביל, תשואת האג"ח ל-10 שנים עומדת על כ-1.9% כך שהמניות נראות אטרקטיביות, בעיקר מניות של חברות חזקות המחלקות דיבידנדים.

בינתיים הזרמות הכספים לקרנות הנאמנות המתמחות במניות עדיין נמוכות יחסית כך שהרבה מאוד כסף עדיין "יושב על הגדר". בשנים של בחירות לנשיאות טיפס מדד ה-S&P 500 בכ-6.1% בממוצע (מאז 1952) לעומת 4.1% בממוצע בשנים שאחרי הבחירות.

"הדובים עדיין צריכים להראות שהם נוכחים אבל הדוחות הכספיים של חברות רבות מצביעים על כך שמצבן טוב ואפילו מצויין. לכן מחירי המניות אטרקטיביים ויכולה להיות לנו שנה טובה", אומר Brian Barish.