"רק 10% מיהודי ארה"ב בוחרים לפי יחס המועמד לישראל"

"ניוזוויק": "למעשה, רוב היהודים בארה"ב כלל אינם מצביעים כיהודים; בנושאים רבים אין הבדל בינם לבין אתיאיסטים" ■ "כל ארבע שנים משתמשים הרפובליקנים בישראל כמכשיר לחילוץ היהודים מלפיתת הדמוקרטים, וכל פעם הם נכשלים" ■ התקווה הגדולה של הרפובליקנים - האורתודוכסים

רק כ-10% מיהודי ארה"ב מצביעים לפי היחס לישראל של המועמדים בבחירות לנשיאות ולקונגרס. למעשה, רוב היהודים האמריקניים כלל אינם מצביעים כיהודים; בנושאים רבים אין הבדל בינם לבין אתאיסטים". כך טוען "ניוזוויק" במאמר בגיליונו החדש.

מחבר המאמר הוא פיטר ביינארט, מרצה למדעי המדינה ולעיתונות באוניברסיטת ניו-יורק ועמית בכיר בקרן אמריקה החדשה. במאמרים קודמים הוא מתח ביקורת קשה על ישראל, לרבות מאמר במאי 2010 שבו טען כי מי שאוהב את ישראל כמדינה ליברלית-דמוקרטית צריך לזעום על מה שקורה בה עתה, ולא לנסות לתרץ את התנהלותה.

במאמרו החדש ב"ניוזוויק" כותב ביינארט, כי במלחמת התרבות שמתנהלת עתה בארה"ב, המאבק אינו ניטש בין זרמים שונים בנצרות, למשל בין קתולים לאוונגלים, אלא בין דתיים בני כל הדתות (למעט מוסלמים ואולי מורמונים) לבין חילונים.

"זה המפתח להבנת ההתנהגות הפוליטית של יהודי ארה"ב", טוען המאמר. "כל ארבע שנים, נודרים הרפובליקנים להשתמש בישראל כמכשיר לחילוץ היהודים מלפיתת הדמוקרטים, וכל ארבע שנים הם נכשלים. הסיבה לכך היא שעמדות מועמדים פוליטיים כלפי ישראל משפיעות רק על כ-10% מהבוחרים היהודיים (שרובם, אגב, מעולם לא ביקרו בישראל)".

המאמר מציין שהיהודים כלל אינם מצביעים כיהודים אלא כאתאיסטים: "הם מצביעים כחילוניים. השסע בין דמוקרטים לרפובליקנים, שמפלג את כל אזרחי ארה"ב, מפלג גם את האוכלוסיה היהודית. ההבדל הוא, שבאמריקה כולה החיץ יוצר שני מחנות, שווים בגודלם, בערך 50% מול 50%. לעומת זאת, באוכלוסיה היהודית בארה"ב, החילונים הם רוב גורף".

"היהודים אינם נוטים כל כך שמאלה כשמדובר בנושאים כלכליים, אבל בנושאים שמהווים את נקודות החיכוך העיקריות בין החילונים לבין ה'מסורתים' - הפלות, הפרדה בין דת למדינה, זכויות להומוסקסואלים ולסביות - החילוניות של היהודים דוחפתאותם לזרועות הדמוקרטים", גורס המאמר ב"ניוזוויק".

מגזר אחד באוכלוסיה היהודית בארה"ב שתומך ברפובליקנים, ולא במפתיע, הוא האורתודוכסים, כותב בעל המאמר. בשתי הבחירות האחרונות לנשיאות, כ-75% מיהודי ארה"ב הצביעו בעד המועמד הדמוקרטי, אך כ-75% מהיהודים האורתודוכסים הצביעו בעד המועמד הרפובליקני. האורתודוכסים, יותר מיהודים אחרים, מושפעים מעמדת המועמד כלפי ישראל, והשקפותיהם על ישראל ימניות יותר מאשר אלה של הלא אורתודוכסים. יתר על כן, בהיותם אדוקים הם יחשים אהדה מסוימת לעמדות הרפובליקניות כלפי הפלות או או נישואין חד-מיניים.

לרוע מזלם של הרפובליקנים, האורתודוכסים מהווים 10% בלבד מכלל יהודי ארה"ב; החדשות הטובות, מבחינתם: בגלל שיעור הילודה הגבוה בקרב האורתודוכסים (ושיעור הילודה הנמוך בקרב ה'חילונים'), יוכפל מספר האורתודוכסים בתוך דור אחד.

לפי נתונים סטטיסטיים שמצויינים ב"ניוזוויק", ההיבט הדתי באוכלוסיה היהודית בארה"ב משמעותי הרבה פחות מאשר באוכלוסיה הנוצרית. למשל: בבדיקת ההתפלגות האתנית סביב השאלה, 'האם יש אלוהים' השיבו בחיוב כ-80% מקרב השחורים, כ-75% מקרב ההיספנים, כ-65% מקרב האסייאנים, כ-60% מקרב לבנים אחרים ורק כ-25% מקרב היהודים.

על השאלה האם אתה משתתף בתפילות בכנסיה או בבית-כנסת, התפלגות המשיבים בחיוב היתה כך: פרוטסטנטים פונדמנטליסטים - כ-35%, קתולים - כ-30%, בני דתות אחרות - כ-20%, פרוטסטנטים ליברליים - כ-18%, יהודים - כ-5%. (הנתונים לפי סקר של הוועד היהודי האמריקני מ-2005).