"העולם משתנה מהמערב למזרח, מחומר לדיגיטל"

כך אמר פרופ' רגוראם ראג'ן, מבכירי הכלכלנים בעולם ולשעבר הכלכלן הראשי של ה-IMF בפורום הכלכלי העולמי שהחל היום: הצורך לחידושים גורם לאי שוויון ומגדיל את הפערים

"הדבר היחיד שצריך להטריד את כולנו כעת זה יצירת מקומות עבודה. צריכים כ-400 מיליון מקומות עבודה לעולם. זה יקח הרבה אנרגיות, משאבים וצמיחה. אנו חייבים לקחת סיכונים ולקבל החלטות-זה הזמן. לצורך כך, אנו צריכים את המנהיגים. אנו חייבים להמשיך את התחייבות כלפי הגלובליזציה. אנו חייבים לחזק את השת''פ בין המגזר הציבורי והממשלתי למגזר הפרטי. כמו כן, אנו חייבים להתחייב שוב למערכת פיננסית יציבה" כך אמר ויקראם פאנדיט, מנכ''ל סיטי (Citi) במסיבת העיתונאים הפותחת של הכנס השנתי של הפורום הכלכלי העולמי (WEF) שנפתח היום בדאבוס.

לדבריו, "ישנו הרבה כעס ותסכול כלפי המערכת הפיננסית. הפתרון לכך הוא לחזור לבסיס (Back To The Basics) אנו כל הזמן בודקים אם המהלכים מטיבים עם הלקוח ואם לא מסכנים את המערכת".

פול פולמן, מנכ''ל יונילבר עולמית (Unilever), אמר כי "אנו חייבים לדאוג לא רק לצמיחה אלא לצמיחה בת קיימא. זה דורש מהלכים קונקרטיים. הדבר השני הוא צמיחה מאוזנת. סוגיה מרכזית בנושא הזה הוא בטיחות מזון. מספר האנשים הרעבים רק הולך ועולה. אין סיכוי לגרום לצמיחה עולמית בת קיימא ללא פתרון בבעיית המזון. אין שום סיכוי לפתור את הסוגיה הזו ברמה הלאומית ונדרש כאן שת''פ בינאלומי רציני.

יאסושיקה שגאווה, נשיא טאקדה (Takeda), ענקית התרופות היפנית אמר כי "יפן מתמודדת עם מצב קשה לא רק בגלל הצונאמי אלא בעיקר בגלל ההזדקנות המהירה של האוכלוסיה. הממשלה מנסה לעצב אסטרטגיית צמיחה חדשה. אין לך הרבה מה לעשות. אתה חייב להחזיר את המשק לצמיחה תוך קיצוץ ההוצאות והגדלת ההכנסות המדינה. אבל בגלל הזקדנות האוכלוסיה, כל הדברים הללו קשים. אתה חייב להעלות את הפריון תוך יצירת חידושים טכנולוגיים.

"יש כוחות הרבה יותר עמוקים שמובילים לאי שוויון ולא רק היעדר שיתוף פעולה עולמי. יש לנו שוק גלובאלי ולכן התחרות היא הרבה יותר קשה, הצורך לחידושים גורם לאי שוויון ומגדיל את הפערים כי הוא מחייב הגדלת הכישורים. הכוחות הללו לא יושפעו על ידי שת''פ בינלאומי. זה לא כישלון של ממשל בינלאומי", כך אמר פרופ' רגוראם ראג'אן, מבכירי הכלכלנים בעולם ולשעבר הכלכלן הראשי של ה-IMF בדיון על עתיד הקפיטליזם בכנס השנתי של הפורום הכלכלי העולמי שהתחיל היום בדאבוס .

"לבנקים גדולים היה יתרון יחסי - הם היו גדולים מדי כדי ליפול. הקטנים נעלמו ונפלו. כמובן שהפתרון איננו להרוג את הבנקים הגדולים וליצור בנקים קטנים. הפתרון הוא להפוך אותם לניתנים לכשלים בצורה כזו שאם הם לא מצליחים, הם כן יכולים ליפול", הוסיף.

מנכ''ל ענקית ההי-טק אלקטל-לוסנט, בן ברוויין, אמר כי "אנו חיים בעולם שמשתנה מהמערב למזרח, מחומר לדיגיטל. אנו חייבים לדבר על רפורמות ולקבל החלטות. למה לקח לאירופה שנתיים לקבל החלטות שהיא ידעה שהיא חייבת לקבל ובמהלך השנתיים האלו הדברים רק הלכו והידרדרו. האתגר האמיתי היום הוא ליצור מקומות עבודה. ישנם האיגודים שיודעים לשמור את מקומות העובדה אבל צריכים לדאוג ליצור אותם".

"העולם שהיה כבר לא ישוב"

ברוויין סבר כי "אנו לא מבינים כי מה שעובר על העולם איננו טרנד חדש אלא ממש שינוי סיסטמי ומבני והעולם שהיה כבר לא ישוב. אנו בעולם של מידע. המטרה של הטכנולוגיה היא ליצור מקומות עבודה -כי זה המפתח". הוא תקף את מזכ''ל יו''ר איגוד העובדים הבינלאומיים ואמר "צריכים להתחיל לדבר על יצירת עבודה ולא על שמירת עבודה. ישנם מאות מיליוני צעירים שם בחוץ שאין להם שום סיכוי למצוא עבודה".

"הבעיה היא שאנו לא מצליחים לצמוח בקצב הרצוי. במהלך שנות ה-60 הממשלות הבטיחו כל מיני הבטחות כאשר המצב היה טוב והייתה צמיחה גבוהה. זה לא מספיק ליצור מקומות עבודה אלא לחדש את תהליך הצמיחה המהיר. זה אומר ליצור תשתית ליזמים לחידושים טכנולוגיים. אחרת, נתקע במעגל קסמים. כמובן שהמטרה חייבת להיות להגדיל את השוויון תוך שיפור המצב של כולם ולא להיפך. כמובן שמדובר בתהליך ארוך טווח" הוסיף ראג'אן.

"נוצר קפיטליזם חדש: הקפיטליזם המזרחי שהוא הרבה יותר מוטה ממשלה (STATE CAPITALISM). דוגמא חייה לכך היא כלכלת סין או כמה מדינות אמל''ט. הם עשו בדיוק מה שאנו אמרנו שצריכים לעשות אבל סירבנו לעשות כי זה היה כרוך בעבודה קשה. הם יצרו גם צמיחה וגם מקומות עבודה. לקפיטליזם החדש יש יתרונות אך גם חסרונות. אם הקפיטליזם המערבי לא ישתנה ולא יהפוך ליעיל יותר, אז השני ינצח ואני לא בטוח שזה טוב" אמר מנכ''ל קבוצת קרלייל, אחד מחברת ניהול הנכסים הגדולות בעולם.

"זה נכון שיש קפיטליזם חדש. אבל הוא טוב ויעיל כאשר אתה רוצה להשתוות למשהו טוב, כאשר כל החידושים הטכנולוגים שם בחוץ ואתה רק צריך לאמץ. השאלה הגדולה היא מה קורה כאשר אתה צריך ליצור את החידושים וזו השאלה ששואלים היום בסין", הסתייג ראג'אן.