יו"ר הכנסת: סנקציות על ח"כים שאינם בוחלים בפופוליזם

ראובן (רובי) ריבלין: "יש לאפשר הטלת סנקציות אפקטיביות ומרתיעות על חברי כנסת שאינם בוחלים בתעלולים פופוליסטיים" ■ "יש ח"כים המבלבלים את מקצוע הפרלמנטריזם עם ליצנות פוליטית"

יו"ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין פועל נגד פופוליזם מצד חברי הכנסת. "יש לאפשר הטלת סנקציות אפקטיביות ומרתיעות על חברי כנסת שאינם בוחלים בתעלולים פופוליסטיים", אמר ריבלין בטקס הענקת אות הפרלמנטר לחברי כנסת מצטיינים, שנערך היום (ה') במכון הישראלי לדמוקרטיה.

"אם לא נאפשר את הסנקציות, אנו נותנים יד לשימת הכנסת ללעג. לא ניתן להשאיר את התופעות הללו רק למשפט הציבור, שכן בכך אנו חוטאים לאתיקה המקצועית שלנו שנועדה בסופו של יום להגן על העם, שהכנסת היא ביתו שלו, ולא שלנו. אתיקה מקצועית היא איננה עניין ל'אינטואיציה' - היא עניין ל'קונסטיטוציה'", לדבריו.

עוד אמר ריבלין: "חברי כנסת רבים ממקדים את שאיפותיהם ברצון להיות חברי ממשלה, והם מאבדים עניין בפרלמנטריזם האפור והסיזיפי. זה, שהישגיו ופירותיו אינם מיידיים וגם לא תמיד תקשורתיים, אלא נמדדים על ציר של סבלנות, ענווה וזמן".

ריבלין התייחס ל"קוד האתי" התקוע בוועדת הכנסת, ואמר כי "לפני שהכנסת תתפנה לגבש לעצמה קריטריונים למקצוענות והצטיינות, היא תהיה מוכרחה להסכים על קוד אתי מינימאלי של התנהגות. איננו מבקשים לקבוע סטנדרטים של מצוינות, אלא בסך הכול לעגן נורמות אתיות למקצוע הפרלמנטריזם. וכן, מה לעשות, על אף שיש המבלבלים אותו עם ליצנות פוליטית, הפרלמנטריזם הוא מקצוע".

ריבלין התייחס גם להסדרת עבודת הלוביסטים בכנסת והמגע שלהם עם הח"כים: "כל עוד איננו סותמים את הפרצות בחוק הלוביסטים הקיים, אנו מאפשרים בכך ביודעין להון לזלוג לשלטון ולשלטון לזלוג להון".

"לדעתי, נוכחותם של לוביסטים בזמן הצבעת חברי הכנסת בוועדות היא לא ראויה. עלינו לאסור הגשת מסמכים וניירות עמדה ישירות לחברי הכנסת, ולדרוש שכל מסמך כזה יהיה חשוף גם לעינו של הציבור הרחב. עלינו לחלץ מהקוד האתי, את הסעיפים הרלוונטיים למישור היחסים שבין חבר הכנסת לשדלן, אשר מטילים את כובד האחריות על כתפיהם של חברי הכנסת עצמם, לדברי ריבלין".

עוד אמר יו"ר הכנסת: "הכנסת איננה רוצה לפגוע בפרנסתם של הלוביסטים, אך הכנסת גם איננה צריכה לפרנס אותם. אנחנו מבקשים להגן על עצמאות שיקול הדעת של חברי הכנסת ועל נאמנותם לריבון ולציבור".