"הראלי של ינואר הוא לא סתם ראלי - זה משהו גדול יותר"

האנליסטים מנסים לנתח את הראלי של תחילת השנה ■ אחד האנליסטים מעריך שמדד ה-S&P 500 יעלה עד 15% ■ גם באירופה אופטימים לגבי ההמשך ■ אבל הבחירות בצרפת וארה"ב וסוגיית הגרעין האיראני יכולים לפגוע בעליות

הראלי של חודש ינואר שנרשם בשווקים בעולם ובוול סטריט במיוחד גורם לאופטימיות אצל האנליסטים והמשקיעים. מדד הנאסד"ק נמצא ברמתו הגבוהה ביותר מאז סוף שנת 2000, גם מדד ה-S&P 500 שרק השבוע רשם את הירידה השבועית הראשונה שלו השנה.

הסיבות לעליות בשווקים ידועות, נתוני מאקרו טובים שמגיעים מארצות הברית בנוסף החשש ממיתון בסין והאיחוד האירופי דעך לעת עתה והמשקיעים כנראה למדו להתעלם מהסאגה היוונית וחבילת החילוץ שלה וכבר לא מודאגים מאפשרות של התפרקות גוש האירו. השאלה שנותרה פתוחה היא: עד כמה העליות בשווקים יציבות ?

ינואר נחשב לחודש של עליות כי המשקיעים חוזרים מתקופת החגים הנוצרית עם אופטימיות לגבי המשך השנה. ינואר השנה לא איכזב מהבחינה הזאת, כשגם הבורסה היוונית שרשמה את הירידות הגדולות ביותר בשנה החולפת הינה הבורסה עם העליות הכי גדולות השנה.

אבל הרבה אנליסטים טוענים שמה שקורה השנה זה משהו יותר חזק מסתם ראלי של תחילת שנה. "התנהלות השווקים היום מזכירה את אופי התנהלותו של שוק שורי במיוחד שנמצא בתחילתו", אומר אד ירדני, מייסד חברת המחקר Yardeni Research. ירדני מעריך שמדד S&P 500 יסיים את השנה הנוכחית בעליה של 8%-15% ברמה של 1450-1550 נקודות.

לארי פינק יושב ראש חברת בלאק רוק שהינה חברת ניהול הנכסים הגדולה ביותר בעולם אומר שהשנה המשקיעים צריכים להשקיע את כל כספם בשוק המניות. מבחינת השווי, יחס המחיר - רווח של מדד ה-S&P 500 העומד על 13.9 נמוך משמעותית מהממוצע שלו העומד על 16.4 והוא שומר על היחס הנמוך הזה כבר 18 חודשים.

לעומתם יש אנליסטים שנוקטים בגישה יותר זהירה. "כדאי לא לשמוח מהראלי הזה יותר מדי", אומר ג'יימס סרני, מנהל תיק השקעות בכיר בחברת Payden & Rygel. "אנחנו עומדים בפני תקופה של האטה בצמיחה ואינפלציה נמוכה. רווחי החברות לא במיטבם והרבה חברות הפתיעו לרעה בדוחות הכספיים שלהם".

גם האנליסטים באירופה נוקטים בגישה זהירה יותר אבל עדיין אופטימים. סושל וודהאוואני, חבר לשעבר בוועדה לקביעת המדיניות המוניטראית בבנק המרכזי של אנגליה, ביצע מחקר על פרימיות הסיכון של המניות בשנה האחרונה. הוא טוען שהסיבה לעלייה בפרמיות בסוף השנה שעברה נבעו בעיקר מחשש המשקיעים המתפרקות של גוש האירו והמשך ההתדרדרות הכלכלית של היבשת.

"אם האנשים יריגשו יותר בנוח לנוכח המצב באירופה, אז השווקים ימשיכו לעלות כי יש עדיין לאן לעלות", אמר וודהאוואני. אולם הוא עדיין לא מוכן לתמוך בצורה מלאה בהשקעה במניות. למרות זאת, הוא מעריך שהביצועים של שוק המניות השנה יהיו יותר טובים משוק האג"ח כפי שהיה המצב בשנה החולפת.

אנדרו מיליגן, אסטרטג ראשי בחברת Standard Life Investments, מנהלת הקרנות הגדולה ביותר באירופה, לא מצטרף לאופוריה של שאר האנליסטים אבל גם הוא אופטימי לגבי ההמשך. "ההנחה העיקרית שלנו הוא שהשווקים ימשיכו לעלות השנה, אבל בקצב מתון יותר", אמר מיליגן. "מה שיכול לפגום בעליות זו השנה "הפוליטית" שאנו עומדים בפניה".

ירדני ווואדהאוואני מצביעים על כך שהבחירות לנשיאות בצרפת יכולות לפגוע בראלי הנוכחי בעיקר אם ינצח המועמד הסוציאליסטי פרנסואה הולנד, המוביל בסקרים, זאת על רקע התבטאויותיו נגד האיחוד הפיסקאלי החדש של אירופה והכוונה לפתוח מחדש את התנאים שלו למשא ומתן. המשקיעים חוששים שמהלך שכזה יצית מחדש את המשבר בגוש האירו.מיליגן לעומתם חושש בעיקר מההתפתחויות סביב איראן ומהבחירות בארצות הברית שעלולות להוביל לשינוי במדיניות הפיסקאלית של הנשיא אובמה.

למרות זאת הסנטמנט בקרב המשקיעים נמצא עדיין בכיוון החיובי, אולם כדאי להם לשים לב לסטטיטיקה של ג'ים ריד מדויטשה בנק. ריד בדק כמה פעמים נשאר מדד S&P 500 מעל רמת הפתיחה שלו בינואר לאורך כל השנה, והוא גילה שזה קרה רק 8 פעמים מאז שנת 1928, כשהפעם האחרונה שזה קרה היה ב-1979.