יו"ר דואר ישראל מזהיר: החברה על סף קריסה

אחרי הפסד של 200 מיליון ש' בשנתיים וגיוס של 400 מיליון ש' מהציבור, דואר ישראל תתקשה לעמוד בתשלום האג"ח ב-2013 ■ היו"ר מתריע במכתב לאוצר כי החברה נמצאת בבוץ עמוק

האם חצי שנה לאחר שמשרד האוצר שלח את חברת שיווק הפרי אגרקסקו לפשיטת רגל, צועדת כעת חברה ממשלתית נוספת לחדלות פירעון? האם חברת הדואר נמצאת בדרך להיות אגרקסקו 2? ל"גלובס" נודע כי חברת הדואר דיווחה על הפסד של 110 מיליון שקל בשנת 2010, וכי היא צפויה להציג הפסד של 80 מיליון שקל בשנת 2011.

ההערכות הן כי בשנת 2012 תפסיד חברת הדואר לפחות 60 מיליון שקל, ובשנת 2013 לא תוכל לעמוד בהחזרי האג"ח שגייסה מהציבור. נוסף לכך, לאור הנתונים הקשים, בכוונת ועד העובדים של הדואר להכריז על סכסוך עבודה בחברה.

לאחר הפסדי ענק של 200 מיליון שקל בשנתיים האחרונות, ערב תשלום הקרן הראשונה של האג"ח, ולאחר שמשרד האוצר "גורר רגליים" במו"מ עם הדואר שנמשך כמעט שנה, מוציא יו"ר החברה, ששי שילה, מכתב למשרד האוצר, ומתריע מפני קריסת החברה.

תחת הכותרת "ייצוב איתנותה העסקית של חברת דואר ישראל", כותב שילה כי: "עתיד החברה לוט בערפל. המסד הכספי שעליו נשענת החברה מתערער והולך, כל יום מקרב את חברת הדואר אל עברי פי פחת ומאמיר מאוד את המחיר הנדרש לייצובה".

שילה מזהיר כי "אי סיוע לדואר כמוהו כהחלטה לייבש את החברה עד כדי פגיעה ממשית ביכולתה לתפקד".

"חששות ממשיים" לגורל האג"ח

באפריל השנה תתחיל חברת הדואר לשלם את הקרן על אג"ח של 400 מיליון שקל שהנפיקה בשנת 2010. תשלומי האג"ח הנדרשים הם כ-60 מיליון שקל מדי שנה, ולאור הפסדי החברה עולים "חששות ממשיים" לגבי יכולתה לעמוד בתשלומי האג"ח משנת 2013 ואילך.

האג"ח שהנפיק הדואר דורגו במקור על-ידי מידרוג ברמה של Aa3. באוגוסט הקודם הורידה מידרוג את הדירוג בדרגה אחת לדירוג A1 עם אופק דירוג שלילי. ירידת דירוג נוספת תגרום לפי תנאי האג"ח להעלאת הריבית ברבע אחוז.

המכתב של שילה נשלח לשר האוצר יובל שטייניץ, ראש אגף התקציבים באוצר גל הרשקוביץ, החשבת הכללית מיכל עבאדי בויאנג'ו ושר התקשורת משה כחלון. במשרד האוצר מתנגדים לסייע לדואר ומתנים כל הסדר בהסכמה להנפקת 30% מהחברה, שלהערכתם תאפשר לדואר לעמוד על רגליו.

בתגובה נמסר מחברת הדואר ל"גלובס", כי "המכתב מדבר בעד עצמו. החברה משוועת לפתרון המשבר. המפתח לפעילות החברה נמצא בידי משרד האוצר כבעלים וכרגולטור". בדואר אין התנגדות עקרונית להפרטה, ובתנאי שלא ייפגעו זכויות העובדים, ושההפרטה תתבצע כחלק ממהלך הסדרה כולל.

60% מההוצאות - על שכר

מנכ"ל הדואר הוא חיים אלמוזנינו, לשעבר המשנה למנכ"ל דלק ישראל. חברת הדואר סובלת ממבנה העסקה קשיח וממבנה הכנסות בעייתי. לחברה 6,500 עובדים, והוצאות השכר בדואר מהוות 60% מהוצאות החברה. מדובר בסעיף קשיח שאינו ניתן לתמרון עקב עוצמתו של ועד העובדים.

בדואר גובשה לפני יותר משנה תוכנית לפרישה מוקדמת של 500 עובדים בעלות משוערת של 300 מיליון שקל. מאחר שלחברה אין יכולת לשלם סכומים אלו, מבקש הדואר לקבל ממשרד האוצר מענק מיוחד למימון הפרישה. כאמור, באוצר לא נענים לבקשה בשלב זה.

בעיה נוספת שאיתה מתמודד הדואר היא תחרות קשה בתחום הדואר הכמותי שבו הוא מפסיד בשנים האחרונות נתח שוק משמעותי לחברות פרטיות. בדואר היחידני, מבנה התעריפים של הדואר מפוקח, ולטענת החברה, מחירי הדואר היחידני אינם משקפים את העלויות.

כך למשל, מחיר הבול נמוך מדי, והחברה ביקשה להעלותו ב-17%. עוד ביקשה החברה בתוכנית סדורה שהגישה למשרד האוצר ב-20 בדצמבר אישור לסגירת סניפים ולצמצום תקן השירות הקיים. "אספקת חמצן דחופה", קורא שילה לצעדים אלו, אך לטענתו, "קיימת עמימות לגבי עמדת האוצר ונכונותו לקבל החלטות בזמן סביר".

הפסדי הדואר בשנים 2010-2011 / צלם: אבשלום ששוני
 הפסדי הדואר בשנים 2010-2011 / צלם: אבשלום ששוני