כלכלות ה-OECD צמחו ב-0.1% בלבד ברבעון הרביעי

הכיוון הוא מיתון? על פי נתוני ארגון ה-OECD, תמ"ג הכלכלות המתפתחות עלה ב-0.1% בלבד ברבעון הרביעי, כאשר התורמת לכך שלא מדובר בצמיחה שלילית היא ארה"ב

הצמיחה בכלכלות המפותחות קפאה על שמריה ברבעון הרביעי של 2011, כאשר את עיקר הגידול בצמיחה סיפקה ארה"ב, כך על פי ארגון ה-OECD.

התמ"ג של 34 המדינות החברות בארגון, כולל ארה"ב, גרמניה, יפן ובריטניה צמח בקצב האיטי ביותר מזה שנתיים: 0.1% בלבד לעומת הרבעון השלישי, ו-1.3% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2010.

למעשה, אם כלכלת ארה"ב לא הייתה צומחת בשיעור הצנוע של 0.7% הצמיחה הממוצעת של המדינות המפותחות הייתה עלולה לרדת לתחום השלילי. לשם המחשה, איטליה חוותה ירידה של 0.7% בתמ"ג, וכל גוש האירו חווה התכווצות של 0.3%, מה שמביא לאמונה בקרב אנליסטים רבים כי מדובר בתחילתו של מיתון. גם התמ"ג ביפן ירד ב-0.6%.

למעשה, המדינה היחידה מבין 7 הכלכלות הגדולות אשר רשמה צמיחה חיובית מלבד ארה"ב היא צרפת, למרות שטרם התקבלו הנתונים של קנדה.

בכל שנת 2011 נרמה צמיחה ממוצעת במדינות ה-OECD של 1.8%, לעומת 3.1% ב-2010.

בנקים מרכזיים ברחבי העולם מנסים לאחרונה להמנע ממצב של "תחתית כפולה" והגעה למיתון נוסף, ומזרימים כספים רבים לכלכלותיהם. רק לאחרונה התבצע מהלך של הלוואות לבנקים באירופה על ידי הבנק המרכזי האירופי, וחלקים מהשוק האמריקני מקווים למהלך נוסף של הקלה כמותית על ידי הפדרל ריזרב.