אנליסטים: "העלייה במחירי הנפט תוביל למיתון"

העליות בביקושים יחד עם הירידה בתפוקה בעולם גורמות לזינוק במחיר הנפט ■ "כבר עכשיו המחיר בולם את ההתאוששות בכלכלה האמריקנית", אומרים בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה ■ העלייה במחיר הנפט יכולה גם למוטט מדינות באירופה

העלייה המתמשכת במחירי הנפט עלולה לפגוע בצורה ניכרת בהתאוששות הכלכלית של ארצות הברית ואירופה ועלולה לדרדר אותם חזרה למיתון, כך חוששים האנליסטים שמעריכים שאנחנו צפויים לראות בקרוב מחירים של 140 ו-150 דולר לחבית.

במהלך השבוע האחרון עלה מחיר חבית נפט גולמי מסוג "ברנט" ל-125 דולר, הדומה לרמות שנראו עם פרוץ מלחמת האזרחים בלוב, מה שגרם למשקיעים להפנות את תשומת ליבם מהמשבר באירופה למחיר של חבית הנפט. "עד לאחרונה, כשהייתי קם בבוקר הדבר הראשון שהייתי בודק זה התשואות על האג"ח של איטליה", אומר אד ירדני, אסטרטג בוול סטריט. "אבל עכשיו אני קודם כל בודק את מחיר חבית הנפט".

יש מספר סיבות לעלייה במחיר הנפט ברחבי העולם, בראש ובראשונה עומדות הסנקציות של ארצות הברית האיחוד האירופי על איראן להפסיק לייבא ממנה נפט בגלל ההתעקשות האיראנית להמשיך בפיתוח תוכנית הגרעין שלה. בנוסף, הביקושים לנפט מצד אסיה גברו בצורה דרמטית במיוחד ביפן בעקבות הצונאמי בשנה שעברה ששיתק לחלוטין כמעט את כל תחנות הכוח הגרעיניות במדינה מה שמאלץ את היפנים להתשמש בגנרטורים שצורכים כמות גדולה של נפט.

בנוסף על העלייה בביקוש, חלה ירידה חדה בתפוקת הנפט. דרום סודן הורידה את התפוקה ב-300 אלף חביות ביום, בתימן התפוקה ירדה ב-250 אלף חביות ביום בגלל חוסר יציבות פוליטית במדינה, לוב מפיקה כמיליון חביות ביום - הרבה מתחת לממוצע שהיה לפני המלחמה שעמד על 1.6 מיליון חביות ביום -, המצב בסוריה הוביל לכך שהמדינה הפחיתה את התפוקה שלה ב-200 אלף חביות ביום, ואפילו בווינצואלה נרשמת ירידה חדה בתפוקת הנפט.

העלייה במחירי הנפט בזמן שארצות הברית מתחילה להראות סימנים מחודשים של צמיחה כלכלית רציפה לא מבשרת טובות עבור הכלכלה העולמית. כמעט לכל תקופות המיתון שעברו על כלכלת ארצות הברית קדמה להן עלייה ניכרת במחירי הנפט. "ב-10 מתוך 11 תקופות המיתון שעברו על ארצות הברית מאז מלחמת העולם השנייה קדמו להן עלייה חדה במחירי הנפט, החריג היה במיתון של שנת 1960", אמר ג'יימס המילטון, כלכלן באוניברסיטת קליפורניה.

באירופה המצב יכול להיות חמור ביותר כשיש מספר מדינות שמצבן הכלכלי מאוד גרוע כמו יוון, איטליה, ספרד ופורטוגל שעלייה ניכרת וממושכת במחירי הנפט יכולות לגרום לקריסתן המוחלטת, זה היה אחד השיקולים לכך שאירופה החליטה לדחות את החרם על הנפט האיראני עד ה-1 ביולי, זאת על מנת לתת מספיק זמן למדינות הללו להיערך לשינויים.

דידייה חוסין, מנהל חטיבת שוקי האנרגיה בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה, אמר השבוע במהלך כנס שעסק בנושא ש"מחירו הגבוה של הנפט משמש כבר עכשיו כבלם לצמיחה הכלכלית בעולם". חוסין ממשיך ומזהיר ש"כבר עכשיו היחס בין עלות הנפט למדינות לבין התוצר המקומי הגולמי קרוב מאוד ליחס שהיה בשנת 2008, כשמחיר חבית הנפט היה 147 דולר, שיא של כל הזמנים".

בדוייטשה בנק מזהירים שאפילו אם מחיר הנפט לא יעלה מעלה לרמתו הנוכחית ויישאר כך לתקופה ממשוכת היחס בין עלות הנפט לתמ"ג עלול לעלול לרמות סביב ה-5.5% לעומת רמה של 4.8% שנרשמה במהלך שנת 2008, ותהיה הרמה הגבוהה ביותר מאז שנת 1983.

פול טוסיטי מחברת הייעוץ PFC Energy אומר ששוק האנרגיה כרגע "מאוד לחוץ, והוא יהיה לחוץ עוד יותר בהמשך השנה". בדוח של סוכנות האנרגיה הבינלאומית נכתב שבשנת 2012 צריכת הנפט צפויה לעלות ב-830 אלף חביות נפט ביום לעומת עלייה של 740 אלף חביות ביום שנרשמה במהלך שנת 2012. אם משלבים את העלייה הזאת בירידה הנרשמת בתפוקה, אז מקבלים מתכון בטוח לעלייה במחירי הנפט בעולם.

האנליסטים מעריכים שאם המגמה הזאת אכן תימשך, זה יוביל למחיקת הראלי שראינו בשווקים מאז תחילת השנה. ואם נגיע לרמות של 150 דולר לחבית אז אנחנו עומדים בפני מיתון עמוק, בדומה למה שאירע ב-2008.