ד"ר גל מרקל מנהל מעבדת מחקר המלנומה בתל השומר מחסל הגידולים

אישי: בן 33, נשוי 1 (ועוד אחד בדרך) השכלה: מסלול העתודה לרופאים חוקרים (MD PhD) בבית החולים הדסה

גל מרקל נחשב לאחד הרופאים-חוקרים המבטיחים בתל השומר, והוא חבר בפרויקט תלפיות של בית החולים לאיתור רופאים מובילים. רק בן 33, מרקל כבר מנהל את מעבדת המחקר בתחום המלנומה בבית החולים, המעסיקה שישה חוקרים, ובמקביל פיתח את הטיפול שעל בסיסו יוסדה חברת C-Cam, שבה השקיעו קרן פונטיפקס וענקית הרפואה העולמית רוש. מרקל משמש כמדען הראשי של החברה.

הוא נולד בחיפה ולמד בכיתת מחוננים, ומאוחר יותר הגיע למסלול העתודה בבית החולים הדסה. "כיוון שרציתי להתנסות במחקר, עבדתי במעבדה גם במקביל לשנים הראשונות של לימודי הרפואה. בשנה הרביעית עשיתי הפסקה של שנתיים כדי להתרכז במחקר, במעבדה של פרופ' עופר מנדלבאום בהדסה, ולאחר מכן חזרתי לשנים חמישית ושישית בבית הספר לרפואה, במקביל לעבודה במעבדה".

את תואר הדוקטורט, בתחום האימונולוגיה, קיבל ב-2004 בהצטיינות יתרה. הוא התגייס לצבא, שם שירת בענף רפואת אב"כ. בשלב מסוים פגש את פרופ' אריה אורנשטיין משיבא, שזיהה בו את הפוטנציאל (הוא היה אז בן 26 בלבד) ומינה אותו לחוקר במכון אלה, מרכז רב תחומי ייעודי לטיפול במלנומה שהקים בית החולים על בסיס טיפול ייחודי המכונה TIL. במסגרת הטיפול מוציאים גרורה של החולה, מאתרים בתוכה תאים של מערכת החיסון שהצליחו להסתנן לתוך הגידול, אך לא היו חזקים מספיק כדי להילחם בו, משכפלים את התאים, ואז מזריקים אותם לגידול.

"אחרי התורנות הייתי מגיע למעבדה בכל יום בתשע ומסיים בארבע. אחר כך המשכתי, במקביל לצבא, וב-2007 קיבלתי מינוי של מרצה באוניברסיטת תל אביב. ב-2010 קיבלתי מינוי של חוקר בכיר, בנוסף להיותי המדען הראשי של מכון אלה".

מנין האנרגיות?

"הדרייב שלי הוא פנימי, אישי. הוא לא מגיע מתוך רצון להשלים משימות בהצלחה, אלא מתוך רצון לחקור תהליכים באופן שיוביל בסופו של דבר לאימפקט אמיתי על המציאות".

איפה נראה אותך בעתיד?

"בקרוב אתחיל בהתמחות באונקולוגיה. התלבטתי רבות אם ללכת להתמחות, ובאיזה תחום, כי בשלב מסוים חלמתי להיות פלסטיקאי שעוסק בהנדסת רקמות. בסופו של דבר החלטתי שכן, אני זקוק להתמחות ולקליניקה, כי כך אשאר בקשר עם התחום שבו אני עוסק. כיום אפילו במעבדה אני כבר לא עובד רטוב. אני עובד יותר ניהולי, וזה מאפשר לי לעשות כל דבר אחר. זמן זה המשאב הכי יקר. קודם זמן, אחרי זה כסף".