"ישיבת פורת יוסף הבטיחה קבר לקשישים תמורת דירתם"

יורשם של זוג קשישים טוען כי ישיבת פורת יוסף השתלטה על דירתם בדרכי מירמה ■ מוכן לפשרה אם הדירה תושכר ל-18 שנים, וייוולדו בה 10 ילדים לפחות

ישיבת פורת יוסף הוליכה שולל זוג קשישים כאשר הבטיחה להם הבטחות-שווא כגון רכישת חלקות קבר, הקמת מצבות ותפילות ליום השנה למותם, על מנת להשתלט על דירתם - כך עולה מתביעה שהגיש יורשם של זוג הקשישים באמצעות עו"ד גיא בית-און, בתביעה המתנהלת בימים אלה בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

היורש, אחיינו של הקשיש, טוען כי דודו המנוח חתם על הסכם עם אנשי ישיבת פורת יוסף עוד בשנת 1984, לפיו הישיבה תרכוש חלקת קבר זוגית לדוד ולאשתו, ובתמורה יעביר הקשיש לישיבה את הבעלות על דירתם - שתהפוך לתקפה רק בהסתלק שני בני-הזוג מהעולם. הצדדים סיכמו כי הישיבה תקבור את הקשישים בחלקות הקבר שנרכשו, תציג מצבה על הקברים ותדאג לאמירת קדיש ביום השנה הראשון והשני לפטירת כל אחד מהם.

בתביעה, שדיון ראשון בה נערך לפני כ-3 שבועות, נטען כי הישיבה כלל לא רכשה חלקות קבר לקשישים בעת חתימת החוזה, וכאשר נפטר הבעל, הסתירה הישיבה, כביכול, את דבר ההסכם מהאלמנה, לא דאגה לסידורי קבורה לבעלה ולא הקימה על קברו מצבה.

לדברי עו"ד בית-און, הקשישה גילתה את דבר ההסכם שכלל לא כובד על-ידי הישיבה רק לאחר מותו של בעלה בשנת 2000. היא נאבקה על הדירה במשך 3 שנים נוספות - לשווא - ואז נפטרה.

בית-און מזכיר כי בדיון שנערך במשפט שהתנהל אז, קיבלה השופטת דרורה פלפל את טענותיה של האישה והורתה לישיבה להעביר לרשות האישה את מחצית הדירה השייכת לה מתוקף חזקת השיתוף. בית-און טוען כי הישיבה לא מילאה אחר הוראות פסק הדין עד היום ולא העבירה את הבעלות על הדירה.

למעשה, הדירה הושכרה, וכספי השכירות הועברו לאישה כדי לממן את שהותה בבית-אבות עד מותה. לאחר מכן, הכספים הועברו לרשות האחיין, יורשם של הזוג.

לדברי בית-און, משנפטרה האישה הופתע האחיין היורש לקבל מכתבי דרישה מהישיבה להעברת חלקה של הישיבה בדמי השכירות אותם גבה. הוא סירב ובהמשך קיבל מהישיבה איום בתביעה, ממנו התעלם. בשנת 2010 הגישה הישיבה תביעה נגדו למתן פירוט דמי השכירות שהתקבלו מהדירה במשך השנים. היורש, באמצעות בית-און, הגיש תביעה נגדית.

במהלך הדיונים עלתה לפני מספר שבועות הצעת פשרה שתישמע מוזרה למדי לאוזניים חילוניות: האחיין היורש מוכן לוותר על חלקו בדירה ולהעבירו לישיבה, בתנאי שהנכס יושכר במשך 18 שנים לזוגות, על מנת שיביאו לפחות 10 ילדים במהלך אותה התקופה. היורש מעוניין בפשרה הזו מפני שדודיו שהחזיקו בדירה היו חשוכי ילדים, ועל כן, לדבריו, השכרת הדירה כזרז להבאת ילדים ודאי תשמח אותם.

"אם תחליט הישיבה לדחות את הפשרה, ניאלץ להמשיך במאבק המשפטי, שבסופו אין ספק שיוכח כי הישיבה כלל לא מילאה את חלקה בהסכם, ולכן לא מגיעות לה לא מחצית הדירה בה היא מחזיקה כחוק - ולא מחצית הדירה בה היא מחזיקה בניגוד לחוק ולפסק דין המחוזי", אמר בית-און.