מטס ההתרסה: עשרות נעצרו בנתב"ג, מאות פעילים בדרך

(עדכון) - 40 מפעילי המטס "למען פלסטין" נעצרו עם נחיתתם בישראל, ו-13 מהם גורשו או יגורשו בחזרה ■ בין העצורים בנתב"ג גם 4 פעילי שמאל ישראלים

בנמל התעופה בן גוריון ערוכים מאז הבוקר כוחות הביטחון בכוננות גבוהה לקראת הגעת פעילי "מטס המחאה", זאת למרות שמרבית חברות התעופה הבינלאומיות נעתרו לבקשת ישראל וביטלו את כרטיסי הטיסה של מאות מהפעילים.

40 פעילים כבר נעצרו במהלך שעות הלילה והבוקר, מתוכם 13 כבר גורשו למדינות מהן באו או צפויים להיות מגורשים בשעות הקרובות. אחד מהפעילים, אזרח פורטוגלי שהגיע בטיסה של חברת רויאל ג'ורדניאן מירדן, זוהה על ידי הטייס בשעה שהתפרע במטוס ונעצר עם נחיתתו. פעיל נוסף, אזרח קנדה שהגיע מארה"ב, עוכב לחקירה וגורש בסיומה, ושלושה פעילים נוספים שהגיעו בטיסת אל-על מפריז עוכבו לחקירה אך הורשו להיכנס לארץ.

בין המגורשים ניתן למנות אזרח פורטוגלי, אזרח קנדי, אזרח שוויצרי, 2 אזרחים איטלקים, 2 אזרחים ספרדים, ו-6 אזרחים צרפתים - יצאו כבר או יוצאו בשעות הקרובות בטיסות בחזרה לארצות המוצא שלהם. יתר 27 הפעילים נמצאים בשלבים שונים של תשאול וחקירה במתקן משמורת בנתב"ג, ובשעות הקרובות יוחלט מה לעשות איתם. בין העצורים בנתב"ג גם 4 פעילי שמאל ישראלים.

כ-650 שוטרים, עשרות אנשי שב"ס ופקחים של יחידת עוז במשרד הפנים מאבטחים את נתב"ג החל משעות הלילה וממתינים לפעילים, שמרביתם צפויים להגיע לישראל בשעות הצהריים. הטיסות הבעייתיות יופנו לטרמינל 1 על מנת למנוע התפרעות בטרמינל 3 ההומה.

מפקד מחוז המרכז במשטרה, ניצב בנצי סאו, אמר בתדרוך כתבים בנתב"ג בשעות הצהריים כי "מרבית הפעילים שאותרו על ידינו מבעוד מועד הושארו במדינות המוצא, זאת לאור החלטה של חברות התעופה. יחד עם זאת, בשעה האחרונה עצרנו 10 פעילים שהצליחו להגיע בטיסות שנחתו. 7 מהם נמצאים בשלבים שונים של הרחקה, ואני מאד מקווה שהם יעלו על המטוס בחזרה למדינות המוצא שלהם. יש עוד קבוצה של כ-20 פעילים שנמצאים בשלבי בדיקה ותחקור".

"פוטנציאל ההגעה עמד על כ-1,200 פעילים שהתכוונו להגיע לישראל על מנת להתריס ולערער על הלגיטימציה של המדינה", הוסיף ניצב סאו. "בפעולות משולבות של כלל משרדי הממשלה, העברנו לחברות התעופה רשימה של כ-500 פעילים שכניסתם תסורב. מרביתם כנראה נשארו בנמלי התעופה. מי שלא יקבל את ההסדר שאנחנו מציעים - יילקח למתקני הכליאה של שירות בתי הסוהר".

מטס ההתרסה / צילום: נתוך פייסבוק
 מטס ההתרסה / צילום: נתוך פייסבוק

במקביל, בנמל התעופה "שארל דה גול" בפריז ובנמל התעופה בבריסל נרשמה הבוקר מהומה, כשעשרות פעילים פרו פלסטינים הפגינו במחאה על כך שלא הסכימו להעלותם על המטוסים לישראל. הפעילים קראו קריאות גנאי נגד ישראל וכן נגד חברות התעופה שסירבו להטיסם ליעדם.

בחלק מהמקרים גם התעמתו הפעילים עם אנשי ביטחון המקומיים - שהגיעו בכוחות מתוגברים. פעילים רבים ממדינות שונות באירופה טוענים כי הם לא הורשנו לעלות על מטוסים לישראל, וזועמים על כך שלחלקם אף הוחרם הדרכון.

"הם סירבו לתת לי לעלות למטוס, למה? מפני שממשלת ישראל נתנה הוראה?", שאלה בזעם אחת הנוסעות שנעצרו. "לאסור עליה של נוסעים שרוצים להגיע לבית לחם - זו הסיבה. אני חושבת שזה בלתי נסבל. זה אומר למעשה שפלסטין היא מדינה מסוגרת שאי אפשר להגיע אליה - עד מתי זה יימשך?".

אחד מהפעילים האחרים הוסיף: "במערכת הזו, אפילו על פי החוק הבינלאומי, ישראל יכולה להרשות לעצמה להפעיל לחץ על חברות תעופה כדי לעצור נוסעים מלעלות למטוס. יותר מכך, הם נותנים למשטרה הצרפתית להפעיל את החוק הזה, הם בעצמם מקבלים פקודות ממדינת ישראל".