כלכלני לאומי: הריבית עשויה לעלות בקצב מהיר יותר מהצפי

סביר להניח שמחירי השכירות ימשיכו לעלות בשנה הקרובה, בין אם העלייה במחירי דירות תימשך, כפי שמסתמן בשלושת החודשים האחרונים, ובין אם עלייה זו תיעצר, בשל הסטת הביקושים לשוק הדירות להשכרה

"אנו מעריכים כי 'מאזן הסיכונים' להתייקרויות מוטה כלפי מעלה וכי קצב עליית המחירים ב-12 החודשים האחרונים ימשיך ויעלה, בהמשך השנה, אל עבר הגבול העליון של יעד יציבות המחירים. במאזן הסיכונים הנ"ל כלולה האפשרות להעלאת מיסים עקיפים, כמענה להתרחבות הגירעון התקציבי". כך כותבים כלכלני בנק לאומי בסקירת המאקרו השבועית.

לעליית הציפיות לאינפלציה, כמו גם לעליית האינפלציה בפועל ולמדיניות הפיסקאלית המרחיבה, עשויה להיות השפעה על החלטות המדיניות המוניטארית של בנק ישראל, תוך תרומה לגורמים התומכים בהעלאת הריבית. לכן, לא מן הנמנע כי בתנאי הרקע הנוכחיים, במהלך השנה הקרובה תחול עלייה גדולה ומהירה יותר בריבית מזו שכיום צופה השוק ההון, אומרים בלאומי.

בהתייחסות לשוק הנדל"ן מציינים בלאומי כי סעיף שירותי דיור בבעלות דייריהם שבמדד המחירים לצרכן עלה בחודש מרץ ב-0.5% וקצב עלייתו ב-12 החודשים האחרונים הסתכם ב-4.8%. זאת בדומה לקצב העלייה הממוצע של הסעיף מאז ראשית 2010. סעיף גדול זה מבוסס על מחיריהם של חוזי שכירות מתחדשים. שיעור עלייה זה תואם את העונתיות המאפיינת את חודש מרץ, בשנים האחרונות.

ככלל, חודשי האביב והקיץ מאופיינים בעונתיות חיובית, כלומר נטייה לעליית מחירים. התנהגות זו מוסברת על ידי עלייה במספר העסקאות בשוק הדירות להשכרה בתקופה הזו. בנוסף לכך, בשנים האחרונות נתמכה העלייה במחירי השכירות בעלייה החדה שחלה במחיריהם של הנכסים. כך, מאז ראשית 2008, בה החלה מגמת העלייה החדה במחירי הדירות, חלה עלייה נומינלית של כ-59% במחיריהם (לפי מדד סקר מחירי הדירות המבוסס על נתונים המדווחים לרשויות המס) ובמקביל עלו מחירי השכירות בכ-33%.

גם כאשר במהלך 2011, פחתו הביקושים לרכישת דירות וקצב עליית מחיריהן התמתן, המשיכו ועלו מחירי השכירות, זאת בשל הסטה של הביקוש משוק הדירות לרכישה לשוק הדירות להשכרה. מכאן שסביר להניח שמחירי השכירות ימשיכו לעלות בשנה הקרובה, בין אם העלייה במחירי הדירות תימשך, כפי שמסתמן בשלושת החודשים האחרונים, ובין אם עלייה זו תיעצר, בשל הסטת הביקושים לשוק הדירות להשכרה. "להערכתנו תרומתו של סעיף זה לעליית מדד המחירים לצרכן בשנת 2012 צפויה להיות משמעותית, בדומה למשקל תרומתו לעליית המדד בשנים האחרונות", מציינים בלאומי.