"דיסקין מתוסכל שלא מונה לראש המוסד - ומנבל את פיו"

תגובות חריפות לדבריו של ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין, שאמר כי "אין לי אמון במשיחים מאקירוב ומקיסריה"

המערכת הפוליטית סוערת בעקבות המתקפה חסרת התקדים שהשמיע שלשום (ו') ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון אהוד ברק.

מקורביו של ראש הממשלה אמרו שההתבטאות "נובעת מתסכול אישי, משום שלא מונה לראש המוסד ומקורבו לא החליף אותו בתפקיד ראש השב"כ".

מקורבים לשר הביטחון תקפו גם הם ואמרו: "אנחנו מברכים את דיסקין על כניסתו לחיים הפוליטיים. מביך ומעציב לראות את התרופפות השיפוט והאחריות ואת השפה הירודה שנגרר אליו איש ששירת את הציבור במשך שנים".

"דיסקין פועל באופן קטנוני, בלתי אחראי ועל רקע תסכול אישי", הוסיפו הגורמים בסביבתו של שר הביטחון. "הוא פוגע במורשת ראשי השב"כ לדורותיהם ובנורמות הפעולה וערכיו של הארגון".

המשנה לראש הממשלה סילבן שלום, ציין במשדר "יומן השבוע" ברשת ב' כי הדברים שנשא ראש השב"כ לשעבר בפורום "מאג'די", "לא היו צריכים להיאמר". שלום הדגיש כי יכול להיות ויכוח בעניין תקיפה באיראן, אך יש לעשות את הדברים בצורה דיסקרטית ומסודרת". עוד הוסיף המשנה לראש הממשלה כי "בקרב מקבלי ההחלטות במדינת ישראל, אין עמדה אחידה בעניין תקיפה באיראן, ואני סומך על ראש הממשלה ועל שר הביטחון". שלום ציין כי ברק ונתניהו, על אף השפעתם הרבה, אינם מקבלים לבדם את ההחלטה.

שרת התרבות והספורט לימור לבנת מתחה אף היא ביקורת על דיסקין ואמרה כי "הדברים שאמר דיסקין אינם חדשים, ונאמרו בעבר בפורומים בהם מתקיימים דיונים עניינים בעתידה של ישראל". לבנת הדגישה כי מדבריו של ראש השב"כ לשעבר, עולה כי הם מונעים משיקולים זרים.

השר שלום שמחון אמר ש"דבריו הבוטים והמופקרים של דיסקין מעידים בעיקר על האיש עצמו. אם דיסקין כל כך מודאג ממנהיגותם של נתניהו וברק, מדוע לא התפטר מראשות השב"כ? שר הביטחון אהוד ברק אינו זקוק לציונים של דיסקין, שבתיסכולו ובמר ליבו משמיץ ומנבל את פיו. היום ברור יותר מתמיד שחוק הצינון חשוב ביותר, כדי לבחון את אנשי הביטחון לפני כניסתם למערכת הפוליטית. דיסקין כשל בשיקול דעת לקוי, אשר בעטיו שליט נרקב שנים בכלא וישראל שילמה מחיר יקר. מי שלא ידע לייעץ לממשלה בנושא שבויים אל יתהדר ביכולתו לייעץ לעם ישראל בנושא קיומי כמו הגרעין האירני".

"את הדברים היה צריך להגיד בעת כהונתו ולא בשנת בחירות"

בדברים שפרסם בדף הפייסבוק שלו, כתב ח"כ כרמל שאמה הכהן: "היינו מצפים מראש שב"כ שאם באמת זו דעתו על ראש הממשלה ושר הביטחון לומר את הדברים ולעשות מעשה בזמן אמת ולא לחכות לשנת בחירות כדי להיזכר שההנהגה אינה ראויה ומסכנת את בטחון המדינה. לא צריך להתרגש שכן בשנה הקרובה נשמע דברים מוזרים רבים על ראש הממשלה קל וחומר מפוליטיקאים מצוננים ומתוסכלים שכדי לשמור על הרלוונטיות שלהם יפטפטו את עצמם לדעת באמירות קיצוניות ומבהילות".

עוד הוסיף ח"כ שאמה הכהן כי "חשוב להזכיר לציבור שאותו דיסקין התריע קשות כנגד שיקול דעתו של ראש הממשלה בעסקת גלעד שליט, ואותו דיסקין בתום כהונתו המקורית המשיך לשרת שנה נוספת תחת אותם מנהיגים מסוכנים ולא ראויים כדבריו. מטרידה לא פחות העובדה שמר דיסקין לא מעד בלשונו אלא תכנן את הכל לרבות הפתק שבמקרה היה עימו וכלל את הציטוט מספר זכריה. מפאת כבוד תפקידו האחרון לא אצטט פסוק אחר מהתנ"ך המתאים להתנהלות המוזרה של מר דיסקין".

שר התחבורה ישראל כ"ץ התייחס לדברים גם הוא לדברים וציין כי "דיסקין נקט בצורה גסה שאינה ראויה. את הדברים הללו היה צריך להגיד בעת כהונתו, ולא כיום. כפי הנראה, הדברים נובעים ממניעים אישיים ושאינם ענייניים".

"איני מאמין בראש הממשלה ובשר הביטחון"

בהתייחסו לאיום האירני, הבהיר דיסקין: אין לי אמון בהנהגה הנוכחית. "לציבור מייצרים פה מצג שווא בנושא האיראני, וזה מה שמטריד אותי. יוצרים כביכול תחושה שאם מדינת ישראל לא תפעל, אז לאיראן תהיה פצצה גרעינית. בחלק הזה של המשפט יש כנראה גרעין מבוסס של אמת, אבל החלק השני של המשפט - שבו פונים, סליחה על הביטוי, לציבור המטומטם - ואומרים לו שאם מדינת ישראל תפעל לא תהיה פצצה גרעינית - זה החלק הלא נכון במשפט", אמר דיסקין בפורום בניהולו של דב עילם.

"הרבה מאוד מומחים אומרים לאורך השנים שאחת התוצאות של תקיפה ישראלית באיראן יכולה להיות האצה דרמטית של תוכנית הגרעין האיראנית. דהיינו, מה שהאיראנים מעדיפים לעשות היום לאט ובשקט, תהיה להם לגיטימציה לעשות מהר ותוך פרק זמן הרבה יותר קצר".

בהמשך דבריו בחר דיסקין לתקוף ישירות את נתניהו וברק: "הבעיה העיקרית שלי בנושא הזה היא שלי אין אמון בהנהגה הנוכחית של מדינת ישראל, שצריכה להוביל אותנו לאירוע בסדר גודל של מלחמה עם איראן או מלחמה אזורית. אני לא מאמין, לא בראש הממשלה ולא בשר הביטחון".

"אני מאוד לא מאמין במנהיגות שמקבלת החלטות מתוך תחושות משיחיות". בהמשך ציטט דיסקין דברים מתוך ספר זכריה, ובהם מתוארת ביאת המשיח ושאל את הקהל: "ככה אתם באמת רואים את שני המשיחים שלנו? זה ממגדלי אקירוב והשני מקיסריה - הם באמת משיחים נראים לכם?"

"ראיתי אותם מקרוב ואני אומר לכם - הם לא משיחים ולא אנשים שאני סומך עליהם שיכולים להוביל את מדינת ישראל לתוך אירוע בסדר גודל כזה, וגם להוציא אותה. אני לא אומר שזו החלטה לא לגיטימית, אני רק חושש מאוד שאלה לא אנשים שבאמת הייתי רוצה שיחזיקו את ההגה כשיוצאים למהלך כזה".