חיבור אקוסטי

גיטריסט הג'אז אל דימיולה, שיופיע בסוף השבוע בארץ, מספר מדוע עצוב לו על מוזיקאים שמזוהים רק עם הופעות חשמליות

בתחילת מאי יופיע בארץ הגיטריסט האמריקאי אל דימיולה (Di Meola), שחוזר לישראל בקביעות מאז הופעתו הראשונה פה בשנות ה-80.

הוא יופיע בארץ פעמיים (בירושלים ובשוני), עם מופע שישלב ג'אז לטיני, טנגו וג'אז קלאסי.

מאחורי דימיולה (58) יש 30 שנות קריירה, והוא נחשב כיום לאחד הגדולים בתחומו.

מבחינה סגנונית הוא משויך לתחום הג'אז האינסטרומנטלי העכשווי, עם השפעות מגוונות שמתחילות במוזיקה ברזילאית ומסתיימות בטנגו.

איך אתה עצמך מגדיר את הסגנון המוזיקלי שלך?

"קשה לי להגדיר סגנון", אומר דימיולה בראיון טלפוני מארה"ב. "אבל אני כן יכול לומר שהחל באמצע שנות ה-80, הטנגו הפך להיות יותר ויותר משמעותי עבורי. באותה תקופה גם העברתי את הדגש מהופעות חשמליות להופעות אקוסטיות".

מה הייתה הסיבה לזה?

"הסיבה העיקרית הייתה פרקטית - רציתי לשמור על השמיעה. אי אפשר לנגן מוזיקה חשמלית חזקה לאורך זמן בלי שהשמיעה תיפגע. לשמחתי, הייתה לי הבנה טובה של העתיד כבר בגיל צעיר. האלבום שהוצאתי עם פאקו דה לוסיה וג'ון מקלפלין היה הצלחה אדירה, והבנתי שמוזיקה אקוסטית יכולה ללוות אותי עד סוף חיי בלי לפגוע בשמיעה".

"יש לי מזל גדול שאני מרוויח מהופעות"

דימיולה מסביר כי הוא עדיין מופיע בהופעות חשמליות פה ושם, אבל עיקר פעילותו היא אקוסטית. "עצוב לי על מוזיקאים שמזוהים רק עם הופעות חשמליות", הוא אומר.

"מה הם יעשו בגיל 75? אם ימשיכו להופיע עם חמישה רמקולים הם יהיו חירשים לגמרי.

"מצד שני, אם יעברו להופעות אקוסטיות איש לא ירצה לשמוע אותם כי הם מוכרים רק כחשמליים. העובדה היא שאני מקבל הרבה יותר עבודה עם ההרכב הנוכחי שלי, שהוא אקוסטי".

לקהל הישראלי יש לדימיולה הערכה מיוחדת. "הקהל הישראלי הוא קהל טוב ומעריך", הוא אומר. "התחושות שמקבלים מקהלים שונים משתנות בכל העולם, ובמדינות של הים התיכון אני מרגיש מצד הקהל קירבה וחום שלא תמיד מוצאים במקומות אחרים".

דמיולה מספר כי מכירת הדיסקים אחרי הופעות הפכה להיות התחליף לחנויות המוזיקה: "כבר כמעט ואין היום חנויות תקליטים בעולם", הוא קובע בצער. "כל השגת המוזיקה נעשית אונליין. אנשים מורידים מוזיקה ומשתפים מוזיקה, ואם לא תחתום על דיסקים אחרי הופעות לא תמכור בכלל.

"כיום אנחנו מוכרים 95% פחות דיסקים מלפני 25 שנה, ואילו ההופעות עלו ב-95%.

"יש לי מזל גדול שאני מרוויח מהופעות, כי כבר אי אפשר להישען על מכירות תקליטים. האינטרנט הרג את התעשייה הזו".

המופע שיבצע דימיולה בישראל נקרא World Sinfonia. לצידו של הכוכב הראשי ישתתפו בו גיטריסט נוסף, נגן אקורדיון (ונגן תופים וכלי הקשה