נדחו העתירות: 50 אלף חרדים יישבו ביישוב חריש

המחוזי דחה עתירות נגד אישור תוכנית מתאר ותוכנית מפורטת ליישוב חריש, המייעדות את היישוב לאוכלוסייה החרדית בלבד ■ העותרים שוקלים לערער לעליון

שופטת בית המשפט המחוזי בחיפה, יעל וילנר, דחתה היום (ג') את העתירות שהוגשו כנגד אישור תוכנית מתאר ותוכנית מפורטת ליושוב חריש, המייעדות את היישוב לאוכלוסייה החרדית בלבד.

חריש הינו יישוב כפרי בן 1,300 תושבים השוכן מזרחית לחדרה, באזור נחל עירון (וואדי עארה); הממשלה מתכוונת ליישב בחריש למעלה מ-50 אלף חרדים.

בית המשפט פסק כי בעקבות התיקון לתוכניות, שבוצע לאחר שהתקיים הדיון הראשון בעתירות בבית המשפט, ניתן מענה סביר לצרכיהם של העותרים ונערך איזון בין הצורך לתת מענה למצוקת הדיור של האוכלוסייה החרדית, לבין צרכיה של האוכלוסייה הקיימת לשמר את אורח חייה.

בתגובה לפסק הדין אמר היום ל"גלובס" עו"ד עמנואל סולומונוב, המייצג את אחת העותרות, "חריש הירוקה - אגודה שיתופית להתיישבות קהילתית", כי הוא "בוחן את הנימוקים בפסק הדין", ומתוך קריאה ראשונה, הוא סבור ש"יש מקום לערער לבית המשפט העליון".

בפתח החלטתה, כותבת וילנר כי "שוכנעתי שתוכנית המתאר, ובמיוחד הפרוגרמה עליה היא מתבססת, וכן התוכנית המפורטת טרם תיקונה, מניחות קיומו של יישוב עירוני שיאוכלס על ידי אוכלוסייה חרדית בלבד, תוך התעלמות מצרכי האוכלוסייה הקיימת שאינה חרדית. התעלמות זו פוגעת בזכויות האוכלוסייה הקיימת מעבר לנדרש. עם זאת, תיקון התוכנית המפורטת על ידי גריעת טבלת השימושים ממנה - טבלה שהותאמה לצרכי אוכלוסייה חרדית בלבד, שינה מהותית את תפישת היסוד עליה נשענות התוכניות, ובכך ניתן מענה תכנוני לצרכי האוכלוסייה הקיימת".

השופטת וילנר הבהירה כי לפני תיקון התוכנית "לא נעשה איזון שכזה ולא ניתן כל ביטוי לפגיעה האפשרית בזכויות האוכלוסייה הקיימת ובאורחות חייה. למעשה, רשויות התכנון התעלמו מהיות היישוב חריש עיר המיועדת לאוכלוסייה מובחנת בתוך יישוב קיים והתייחסו אל הפרויקט כאל הקמת עיר חדשה המיועדת לאוכלוסייה החרדית בלבד. עיון כאמור מעלה, כי אין כל התייחסות לצרכים ציבוריים האופייניים לאוכלוסייה שאינה חרדית, כגון מוסדות חינוך מעורבים, מתנ"סים מגרשי ספורט ועוד. הנחת העבודה של עורכי הפרוגרמה הייתה כי 'אנו מניחים כי כל האוכלוסייה הינה אוכלוסייה חרדית על המאפיינים ועל הצרכים של אוכלוסייה זו'".