בזק: "אין לנו בעיה של כושר פירעון בעתיד הנראה לעין"

כך טענה בזק בדיון בביהמ"ש בהתנגדות שהגישו מחזיקי אג"ח לחלוקת דיבידנד של 500 מיליון שקל ■ לדברי מחזיקי האג"ח, "לנושי בזק אין כרית ביטחון להיפרע ממנה"

במחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב התקיים היום (ד') שלב הסיכומים בהליך ההתנגדות שהגישו שני מחזיקי אג"ח של חברת בזק , שבשליטת שאול אלוביץ', לחלוקת דיבידנד מיוחד בסך 500 מיליון שקל על-ידי החברה, שאמור להיות מחולק בימים הקרובים. זאת, בטענה כי החלוקה תפגע באיתנות הפיננסית של החברה ותקשה עליה לעמוד בתשלום פירעון חובותיה.

באי-כוח מחזיקי האג"ח, אופיר נאור ושחר בן-מאיר, העלו בסיכומיהם טענות שונות נגד חלוקת הדיבידנד על-ידי בזק, שכבר אושר בעבר על-ידי בית המשפט.

"אין כרית ביטחון"

"חברות רבות בעולם נופלות עקב אופטימיות יתר של בעלי השליטה שלהן", טען עו"ד נאור, שציטט מדבריו של נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, שאמר באחרונה כי אחד הגורמים המרכזיים לתופעת הסדרי החוב הוא המינוף הגבוה ושחיקת יתרת המזומנים של חברות באמצעות משיכת דיבידנדים. "אסור לתת לבזק לחלק את הדיבידנד המיוחד לאור המינוף הגדול שלה", טען.

עוד טען נאור, בין היתר, כי בזק הגיעה למצב שכרית הביטחון שלה נשחקה דרמטית עוד לפני חלוקת הדיבידנד הקרובה. "לנושי החברה אין כרית ביטחון להיפרע ממנה ביום הדין", אמר נאור. לדבריו, כבר עתה יש ירידה חדה ברווחיות החברה, לאור התחרות הגוברת בשוק התקשורת.

נאור ובן-מאיר גם העלו בדבריהם טענות שונות נגד האופן שבו הציגה בזק את מצבה הפיננסי בעת שהגישה לבית המשפט את הבקשה לאשר חלוקת דיבידנד של 3 מיליארד שקל בחברה, ב-6 תשלומים החל ממאי 2011. (מיליארד שקל מהדיבידנד כבר חולק).

"טענות לא רלוונטיות"

מנגד, יצא בא-כוחה של בזק, עו"ד פנחס רובין, בסיכומיו נגד טענות בעלי האג"ח, הן בהיבט המהותי והן לגבי האופן שבו הטענות מוצגות בפני השופטת הדנה בתיק, דניה קרת-מאיר.

"המבקשים סטו באופן קשה באופן הצגת העובדות לבית המשפט", אמר רובין, וכדוגמה הביא את טענת המבקשים כי בזק לא הביאה בפני בית המשפט, בעת הבקשה לחלוקת הדיבידנד ב-6 מנות, את כל הנתונים של חברות הדירוג מעלות ומדרוג ביחס למצב החברה.

"מיד אחרי שחברות הדירוג נתנו את דירוגן, צרפנו את הדיווח שלהן לבית המשפט, טרם שאישר את הפחתת ההון. הצגנו בפני בית המשפט את התמונה המלאה", אמר רובין.

לגופם של דברים, אמר רובין כי הדיבידנד המבוקש לאישור כבר אושר והפך לחוב סופי ובר-נשייה, שנגרע מהונה של בזק ונרשם כהתחייבות. "בית המשפט נתן אישור להפחתת ההון וחלוקת הדיבידנד, וכל טענות המבקשים לגבי הפחתת ההון אינן רלוונטיות עוד" אמר רובין.

באשר ליכולת הפירעון של בזק הבהיר רובין: "כפי שהעיד אלן גלמן, המשנה למנכ"ל בזק ומנהל הכספים של החברה, שדבריו לא נסתרו על-ידי המבקשים - אין שום ספק בכושר פירעונה של בזק לטווח הסביר ומעלה של 3-5 שנים. אין ולא יכולה להיות לבזק בעיה של כושר פירעון 'בטווח הנראה לעין כפול שתיים'".

בימים אלה, ובמקביל להליך הבקשה לעצור את חלוקת הדיבידנד, דנה השופטת רות רונן מבית המשפט המחוזי בתל-אביב בבקשה לאישור תביעה נגזרת בסך כ-900 מיליון שקל, שהגישו בעלי מניות של בזק, באמצעות עורכי הדין אופיר נאור ורנן גרשט, נגד חברי דירקטוריון בזק ונגד בעל השליטה בחברה, שאול אלוביץ'.

מבזק נמסר בתגובה כי "תשואות אג"ח של בזק הן יציבות לאורך זמן ונמוכות מאד יחסית לשוק. הדבר מעיד, מעל הכול, על מצבה האיתן של החברה, על אמון המשקיעים בחברה ובמנהליה ועל מגוחכות התביעה".