וינשטיין: "המניות בחו"ל עדיפות בהרבה על ישראל"

מנהלי השקעות בוועידת שוק ההון של "גלובס" התייחסו לסקטורים המועדפים להשקעה ■ שלומי ברכה: "איפה שיש גז יכולה להיות תשואה עודפת" ■ תמיר פורת: "בסקטור הטכנולוגיה והביומד יש למשק הישראלי יתרון"

מנהלי השקעות שהתארחו בפאנל "איפה לשים את הכסף" המתקיים במסגרת ועידת שוק ההון של "גלובס", התייחסו לשאלה - איזו תשואה יעשה מדד תל אביב 25 עד סוף השנה? לפי הסקר שנערך ב"גלובס", 32% חושבים שסקטור האנרגיה יעניק תשואה עודפת.

תמיד פורת, סמנכ"ל השקעות ומחקר בכלל פיינסים: "גם לפי הסקר הפנימי שערכתי אצלנו וגם דעתי האישית - עד 10%. אבל אני לא מאמין בשאלה הזו כי זה לא משנה היכן הוא יעמוד בסוף השנה. ההסתכלות היא לטווחים ארוכים יותר".

"גם אנחנו רואים את סקטור הגז והאנרגיה כסקטור מועדף, בעיקר החברות הקשורות לתמר", ענה ביחס לסקטור המועדף עליו להשקעה. "לצד סקטור האנרגיה, אני חושב שלאור המחאה החברתית וכל מה שקורה בעולם, בסקטור הטכנלוגויה והביומד יש למשק הישראלי יתרון. בביומד חברות ישראליות דואליות בשלב 2 רואים ניסויים קליניים שמוכיחים פריצת דרך".

"אם לשים את הכסף בשוק אז צריך להיות בחשיפה מלאה", הוסיף פורת. "בשום נקודת זמן לא תדלק מנורה אדומה שהשווקים מתהפכים. צריך יותר פיזור, פחות להצמד לסקטורים, וחשיפה לחו"ל זה גם דבר נדרש. הסקטור בארץ שפחות מומלץ זה לדעתי מה שעלול להפגע מרגולציה שהולכת ומתהדקת - פחות פעילויות לוקאליות שמופעות מכך".

יעקב וינשטיין, מנהל השקעות ראשי במגדל שוקי הון, אמר כי "נניח שהביומד יעינקו תשואה של 50%, האם אפשר להשקיע בזה? לדעתי זה מגוחך. אי אפשר לעשות מזה כסף. זה מעט יומרני".

"המניות בחו"ל עדיפות לאין ערוך על המניות בישראל. בעיקר מניות באירופה שמוכרות לסין", הוסיף וינשטיין.

עוד הוא הוסיף בהתייחסו לביצועי הבורסה השנה כי "ככלל אנו חושבים ששוק המניות בארץ ובעולם יעשה 10% תשואה שנה קדימה. זה משהו שאנחנו מתחברים אליו. השוק בארץ לא יקר".

מאיר מזוז, מנכ"ל אקסלנס קרנות נאמנות: "שוק המניות יניב שנה קדימה בין 10-15% - זה סביר בעיני". ביחס לשאלה איזה סקטור מועדף עליו ענה כי הוא "מתחבר למניות האנרגיה, בעיקר 'תמר'. המדינה זקוקה לגז כמו אוויר לנשימה. 'תמר' הפך למאגר תזרימי".

"הסקטורים המעניינים בארץ הם טכנולוגיה, אנרגיה ובנקים. לאקוויטי בסין לא הייתי מתקרב, יש רמת אי וודאות גבוהה. בארץ הייתי נמנע מקמעונאות בשל המחאה והתחרות, וגם מנושא הנדל"ן הזמים המקומי בשל מחנק האשראי".

ביחס לאי.די.בי אמר מזוז כי "נוחי חייב לממש נכסים ולהראות רצינות במימוש הנכסים. ברגע שהשוק ישתכנע שיש מימוש יהיה שינוי בשוק, בינתיים השוק מדבר וחייבים לפעול".

שלומי ברכה, סמנכ"ל השקעות בפסגות: "איפה שיש גז אני חושב שיכולה להיות תשואה עודפת על השוק. ביומד - לא חושב שמה שיש בישראל מעבר לאופנות כאלה ואחרות שווה - קשה לי מאוד לזהות ולראות ערכים משמעותיים. ענף אחד שלא פה וחשוב להזכירו - נדל"ן מניב - החברות שנסחרות בישראל ובחו"ל - זה ענף בו יש להערכתי אפשרות לעשות תשואות עודפות מעל המדדים".

ברכה התייחס למצב באי.די.בי ואמר כי "חברות אחזקה שמגיעות למצב הזה זו נבואה שמגשימה את עצמה. כשהחברה ממשת נכסים היא מאבדת את זכות הקיום שלה - כי כולם מבינים מה קורה, אתה לא מקבל את המחיר שאתה יכול לקבל. ברגע שנכנסים למעגל הזה מאוד לא פשוט לצאת מזה כדרך של מהלך עסקים רגיל, יהיה לזה מאוד קשה להמשך ככה".

ברכה המליץ להיות בחשיפה גבוהה בתיק למניות טכנולוגיה בארה"ב, וציין כי "אחד המקורות הפוטנציאליים למשבר חדש הוא סין, שם מנסים לייצר נחיתה רכה אבל זה יכול להתברר כנחיתה יותר קשה ממה שחשבו. הכלכלה שם אחראית להרבה ממה שקרה בשנים האחרונות במחירי סחורות בעולם. הסיכון בעיני גדול".