"מניות הסלולר מתומחרות בזול, מומלץ להגדיל החזקה"

יואב טל מדש סבור כי כעת יש לשמור על רכיב מזומן גבוה בתיק, וממליץ להימנע מהשקעה בחברות ביוטק והון סיכון ■ "רמת המחירים של מניות ואג"ח קונצרניות אטרקטיבית" ■ אילו עוד סקטורים מומלצים ומאילו מניות כדאי להימנע?

"העולם הפיננסי נמצא בתקופה מאתגרת. כל ניסיון לאמוד כיווני שוק בעת הנוכחית לטווח הקצר הוא בגדר ניחוש. בעתיד הקרוב אנחנו צפויים לתנודתיות רבה, ואף להפסדים". כך אומר יואב טל, מנהל השקעות בדש קרנות נאמנות. לדבריו, רמת המחירים של מניות ואג"ח קונצרניות היא אמנם אטרקטיבית, אולם נראה כי המשקיעים חוששים מהמשך הידרדרות הכלכלה העולמית, מירידה מתמשכת באמון הצרכנים ומחוסר יכולתן של הממשלות להביא לפתרון במשבר החובות באירופה. על מנת להתמודד עם המצב וכדי לנצל הזדמנויות השקעה בשוק להגדלה הדרגתית של רכיב הסיכון, ממליץ טל למשקיעים "לשמור על רכיב מזומן גבוה, תוך הימנעות מחשיפה בשיעור מקסימלי לסיכון, ודאי שלא לברוח כשהשוק יורד".

טל מקצה 40% מהתיק לטובת אג"ח ממשלתיות - 30% לאפיק השקלי במח"מ קצר (שמהווה עבורו את רכיב המזומן בתיק), ו-10% לאפיק הצמוד במח"מ ארוך. זאת משום שהוא סבור כי באג"ח הממשלתיות בטווח בינוני-ארוך גלום הפסד.

"להערכתי, תשואות נמוכות באג"ח ממשלתיות בעלות מח"מ ארוך, כמו תשואת אג"ח של ארה"ב, גרמניה וממשלת ישראל ל-10 שנים, לא תישארנה לאורך זמן", הוא אומר, "באג"ח ממשלתיות קיימת רגישות גבוהה לחריגה מתוואי הגירעון התקציבי, ולעליית תשואות באג"ח ממשלתי בחו"ל, המשמש כמדד השוואתי לאג"ח ממשלת ישראל".

כחלופה ל-10% המופנים לאפיק במח"מ ארוך, טל מציע לשקול לשלב השקעה במדדי הסחורות, נוכח הסיכון האינפלציוני ארוך הטווח שגלום בהזרמות המוניטריות הגדולות על ידי בנקים מרכזיים ברחבי העולם.

בדומה לנתח שהקצה לאפיק אג"ח הממשלתיות, מעניק טל 40% מהתיק לטובת אג"ח קונצרניות, כאשר את הנתח המשמעותי (25%) הוא מקצה לטובת אג"ח בדירוגים מקבוצת A. "השקעה מפוזרת באג"ח קונצרניות ברמת סיכון שכזו לטווחים של עד שנתיים וחצי, תניב להערכתי תשואה עודפת משמעותית על אג"ח ממשלתיות", הוא אומר, "כדאי להתרכז בחברות שנשענות על יכולת החזר מפעילות תזרימית שוטפת, ולא על הבשלת פרויקטים במועדים שונים".

הוא מזכיר אג"ח של חברות כגון אזורים 7, אדגר 4, ואלקטרה נדל"ן 1, שנסחרות כעת בתשואה של 6%, 4.1% ו-7.5%, בהתאמה. את 15% הנותרים הוא מקצה לטובת אג"ח בדירוגי BBB ומטה, בדגש על חברות שהנפיקו אג"ח עם רכיב בטוחה וחברות שהכריזו על רכישה עצמית של אג"ח בהיקף משמעותי, כגון אלבר 8 ומגה אור 2, שנסחרות כעת בתשואה של 5% ו-6.3% , בהתאמה.

עדיפות למניות דיבידנד

את 20% הנותרים בתיק ההשקעות שלו, מקצה טל לטובת האפיק המנייתי, ומציין שעל מנת לשמור על הזדמנויות רכישה כתוצאה מתנודתיות רבה בשווקים, מומלצת חשיפה בשיעור של 75% מההחזקה המקסימלית הרצויה. כמו כן, הוא סבור כי בתנאים הנוכחיים כדאי להחזיק במניות של חברות שנשענות על רווחיות יציבה ומשתפות את בעליהן ברווחים (דיבידנדים).

בין הסקטורים המועדפים עליו נמנה ענף התקשורת. "לאור התמחור הזול שלהן, מומלץ להגדיל החזקה במניות ענף הסלולר", אומר טל, "חברות כמו פרטנר וסלקום נהנות מפיזור רחב של לקוחות בהכנסה ממוצעת של כ-1,000 שקל לשנה, ולכל אחת מהן יש כ-3 מיליון לקוחות".

נראה כי טל אינו מוטרד מהתחרות האגרסיבית בענף, שכן להערכתו מחירי המניות הנוכחיים נמוכים מאוד, וקיים פוטנציאל מצוין להכנסות. "לדעתי, חברות הסלולר יתאימו את עצמן למודל הכנסות-הוצאות חדש, הכולל התייעלות נרחבת, שמירה על לקוחות קיימים, וצמצום השקעות והוצאות פרסום".

פרטנר וסלקום, נזכיר, איבדו בשנה האחרונה כ-70% מערכן כל אחת.

סקטורים נוספים שאותם מזכיר טל הם הבנקים והנדל"ן המניב. הוא ממליץ על בנק דקסיה, לאור מכפיל הון נמוך (0.5), תשואה שנתית ממוצעת של יותר מ-10% על ההון העצמי, ומכירתו הצפויה של גרעין השליטה בשווי הקרוב להונו העצמי; וכן על מניית מליסרון, שלדבריו היא חברה חזקה שבבעלותה נכסי נדל"ן מניב מהבולטים בישראל, ומכפיל FFO (תזרים המזומנים מפעילות שוטפת) נמוך.

מנגד, טל ממליץ להימנע ממניות של חברות החזקה ממונפות, אשר תלויות משמעותית בדיבידנדים מחברות בנות או מוחזקות. "בתקופות אלה החברות מתקשות לשרת את חובן", הוא אומר, "וכתוצאה מכך שווי מניותיהן עולה על שווי נכסיהן בניכוי החוב באופן מהותי". עוד הוא ממליץ להימנע מהשקעה בחברות ביוטק והון סיכון, "בשל קצב שריפת מזומנים גבוה, שיוצר מחסור קבוע במזומנים, והגעתן האפשרית לסוף דרכן".

ההשקעות המומלצות
 ההשקעות המומלצות

תיק ההשקעות
 תיק ההשקעות

*** הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך