ביל גרוס לא מתרשם מפסגת גוש האירו: "מלכודת חוב"

בחודש מאי הגדיל גרוס את היקף השקעתה של פימקו באג"ח ארה"ב לרמה של 35% ■ גרוס: "אפילו למדינות הליבה יש יותר מדי חוב" ■ ממליץ על השקעה במקסיקו וברזיל: "בטוחות הרבה יותר ממדינות הפריפריה באירופה"

התוכנית עליה הכריזו מנהיגי גוש האירו בפסגה בבריסל לא מרשימה את ביל גרוס, מנכ"ל פימקו, שאומר כי "מלכודת החוב" עדיין קיימת. גרוס התראיין לבלומברג וציין כי בפימקו, קרן האג"ח הגדולה בעולם, מעדיפים להמנע ממדינות עמוסות חוב כמו ספרד ופורטוגל לטובת אג"ח ארה"ב ואג"ח מגובות משכנתאות.

בחודש מאי הגדיל גרוס את היקף השקעתה של פימקו באג"ח ארה"ב לרמה של 35%, לראשונה מאז ינואר. מלבד ההשקעה באג"ח מציין גרוס כי "למקסיקו וברזיל שווקים מעניינים ביותר עם מאזנים נקיים, והן בטוחות הרבה יותר ממדינות הפריפריה באירופה".

"למדינות הפריפריאליות ואפילו למדינות הליבה של האיחוד האירופי יש יותר מדי חוב", אמר גרוס. "העלות השולית של החוב הזה גבוהה בהרבה מהצמיחה הנומינלית במדינות הללו. זה מה שממשיך את מלכודת החוב, אלא אם כן עלות החוב תרד". גרוס לא התרשם מההצהרות ששיחררו מנהיגי גוש האירו, ביניהן הקמת גוף מפקח על המערכת הפיננסית, וביקר את העובדה שהדרישה שהממשלות יהיו במעמד של נושים מועדפים לצורך מתן הלוואות לבנקים בספרד ירדה מסדר היום.

אתמול החליטו מנהיגי גוש האירו להקים גוף פיננסי חוצה מדינות שמתואר כ"מכניזם משותף לפיקוח פיננסי" (financial supervisory mechanism), כלומר מעין משרד אוצר משותף שיפקח על הפעילות הפיננסית בגוש ובכל מדינה החברה בו, ויבצע הזרמות הון לבנקים במצוקה דרך קרנות החילוץ והבנק המרכזי האירופאי, ולא באמצעות רכישת אג"ח ממשלתיות. זאת, במטרה להביא ליציבות בשווקים ולאפשר למדינות הנמצאות בקשיים, כמו איטליה וספרד, להמשיך לגייס הון.

עוד הוחלט כי ההגבלות השונות והדרישות מהבנקים בספרד שזקוקים להלוואות ירוככו. הדרישה שהממשלות יהיו במעמד של נושים מועדפים לצורך מתן הלוואות לבנקים ספרד ירדה מסדר היום. מדובר למעשה בכניעה ללחץ של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל.