רוג'רס: "האופוריה בשווקים לא תימשך, צפו לארמגדון כלכלי"

המשקיע ג'ים רוג'רס לא מתרשם מהחלטת מנהיגי אירופה: "זה שהבנקים יכולים ללוות יותר כסף ממנגנוני הסיוע - זה רק מחריף את בעיית החוב שלהם" ■ "ממשלות חייבות להפסיק לחלץ בנקים כושלים, אפילו במחיר של קריסה כלכלית"

למרות שהשווקים התעודדו בסוף השבוע מתוצאות פסגת מנהיגי גוש האירו, המשקיע האגדי ג'ים רוג'רס טוען כי הפעולות שעליהן הסכימו המנהיגים באירופה אינן מסייעות כלל לפתרון הבעיה הגדולה של גוש האירו - רמת החוב הגבוהה שלו.

בראיון ל-CNBC רוג'רס טוען כי רק משום שכעת הבנקים יכולים ללוות יותר מכסף ממנגנוני הסיוע של האיחוד האירופי, אין זה אומר שהבעיה נפתרה, אלא ההפך הוא הנכון. "זה רק מחריף את בעיית החוב שלהם".

"אנשים פשוט צריכים להפסיק לבזבז את הכסף שאין להם", אומר רוג'רס. "הפתרון לבעיית החוב הוא אינו חוב נוסף", מצהיר הכלכלן הנודע, ומוסיף כי הפעולות עליהן הסכימו מנהיגי גוש האירו רק מעניקים לבנקים אפשרות ללוות יותר כסף ולהעמיק את החובות שלהם גם בטווח הארוך.

כזכור, מנהיגי גוש האירו שהתכנסו לפגישה מכרעת בת יומיים, הסכימו בשעות הבוקר המוקדמות של יום שישי על מספר צעדים חדשים. אחת הפעולות המשמעותיות, שאליה התנגדה קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אך לבסוף "התקפלה", היא האפשרות שקרן החילוץ האירופית (ESM) תוכל להזרים הון לבנקים במדינות חלשות, מבלי להציב להן תנאים כגון הידוק הגרעון, קיצוצים וצנע.

אחד הצעדים הנוספים שעליהם הסכימו המנהיגים ומכוונים יותר לטיפול במשבר החוב בטווח הקצר, הוא האפשרות שקרנות החילוץ ישמשו לייצוב שוק האג"ח המקרטע, בייחוד של ספרד ואיטליה שעלויות המימון שלהן הרקיעו שחקים (לרמות של יותר מ-7%) והקשו עליהן לגייס הון באמצעות אג"ח. זאת, שוב, מבלי להציב לאותןל מדינות תנאים כלשהם.

רוג'רס טוען כי הפתרונות הללו אינם משפרים את מצבן של מדינות כגון ספרד, שהגרעון התקציבי שלה הגיע לרמה של 3.41% מהתמ"ג כבר ב-5 החודשים הראשונים של 2012 - מעל יעד הגרעון הרשמי שהציב האיחוד האירופי - 3%. כמו כן, הכלכלן הנחשב הוסיף ואמר כי הממשלות חייבות להפסיק לחלץ בנקים כושלים "אפילו אם הם יגרמו לקריסה כלכלית".

"אנו צועדים לקראת ארמגדון כלכלי בכל מקרה, זאת משום ששאר מדינות העולם אינן מתכוונות לתרום לגוש האירו הון נוסף", דברי רוג'רס. "מה יקרה בעוד 3 או 4 שנים, כאשר לגרמניה ייגמר הכסף והחוב של ארה"ב ירקיע שחקים עוד יותר", הוא תוהה.

הכלכלן הפסימי טוען כי האופוריה בשווקים, במסגרתם הבורסות המרכזיות באירופה זינקו לשיא של 7 שבועות, לא תימשך לעד וכי בקרוב הם ישובו לסנטימנט השלילי.