צעד חסר תקדים באיכילוב: מהגרים מאפריקה יאושפזו בנפרד

כחלק מההתמודדות עם מחלת השחפת, המהגרים יידרשו מעתה לעבור קודם צילום חזה ■פרופ' ברבש בפנייה לעובדי איכילוב: הצעדים החדשים נדרשים כדי להגן על הצוותים הרפואיים והמטופלים הישראלים מפני מחלות

מהגרים מאפריקה שיאושפזו במחלקת ילדים או יולדות, יטופלו במתחמים נפרדים מאלה שבהם מאושפזים אזרחים ישראלים. כך עולה מנהלים חדשים שפרסם היום (ב') מנכ"ל המרכז הרפואי ת"א (איכילוב), פרופ' גבי ברבש. על פי הנהלים, שצפויים לעורר מחלוקת בימים הקרובים, המהגרים יידרשו מעתה לעבור קודם צילום חזה לשלילת שחפת ריאתית. אלה שיימצאו בריאים יידרשו לענוד צמיד ירוק שיאפשר להם כניסה חופשית לבית החולים, ואלה שיימצאו חולים יעברו לבידוד.

בנוסף, לא תורשה עוד כניסה של מבקרים מאוכלוסיית המהגרים אל בית החולים, אלא אם מדובר בבעלה של יולדת או הורה לילד שמאושפז במקום. מלווים אלה, שיזכו לאישור כניסה, יידרשו גם הם לעבור צילום חזה לפני שיורשו לענוד את הצמיד הירוק שמאפשר להם כניסה חופשית.

בפנייה לעובדי איכילוב, הסביר פרופ' ברבש כי הצעדים החדשים נדרשים כדי להגן על הצוותים הרפואיים מפני מחלות: "אני משער שהצעדים האלה יגרמו מעט אי נוחות ואולי גם ביקורת, אבל אני נחוש בעמדתי למנוע כל סיכון לצוות שלנו ולמטופלים הישראלים, אשר זכאים להגנה מחשיפה למחלות מידבקות ולא מאובחנות".

הפנייה הזו של ברבש נעשתה לאחר עוד מקרה אחד מני רבים, שבו הצוות הרפואי באיכילוב נדבק בשחפת ממהגרים מאפריקה. המקרה האחרון אירע לאחר שתינוקת אושפזה במחלקת טיפול נמרץ ילדים במשך שלושה שבועות לאחר שאובחנה כחולה בשחפת, ולאחר שהתברר כי האימא שלה היא שהדביקה אותה בטרם ברחה מבית החולים. לפי ברבש, הצוות הרפואי לא ידע שהוא חשוף לילדה ולאמא חולות בשחפת. "כתוצאה מהגילוי והחשיפה נאלצנו להכניס למעקב מספר גדול של אנשי צוות ולקרוא למעקב ל-100 משפחות שאנו חוששים שנחשפו. מבצע מורכב, עתיר הון ורגיש מאוד", כתב ברבש.

באיכילוב מתריעים כבר תקופה ארוכה על כך שהמדינה לא מכירה במהגרים מאפריקה מצד אחד, ואילו מצד שני בתי החולים מחויבים להעניק למהגרים טיפול רפואי אף שהם ממילא קורסים בנטל ולא משופים על כך לא בכוח אדם ולא במשאבים כספיים.

"מדובר באוכלוסייה המונה קרוב ל-100 אלף פליטים מאפריקה המתגוררים בתנאי מחיה ירודים המעצימים את בעיות הבריאות הקשות עימן הם מגיעים מארצות לידתם ומהמסלול שהם עושים בדרכם אלינו... ברור שהמצב המורכב שנכפה עלינו הוא תוצאת הרשאת ההסתננות המסיבית של פליטים לתוך ישראל, ובהמשך ההתעלמות המוחלטת מקיומה של קהילה בגודל של עיר שלמה, החיים בתנאים סביבתיים בעייתיים, ללא ביטוח או נגישות לשירותי רפואה כאבחון וטיפול".