"ניו-יורק טיימס": "הדמוקרטיה בישראל בסכנת הכחדה"

עורכי העיתון מתארים במאמר מערכת: כך נכנע נתניהו למפלגות הימין ולחרדים; האיום הדמוגרפי מקשה על קבלת ההחלטות

העיתון "ניו-יורק טיימס" פרסם בסוף השבוע עוד מאמר מערכת הנוגע למדינת ישראל, והפעם עם המסקנה כי הדמוקרטיה הישראלית "בסכנת הכחדה".

"6 עשורים אחרי הקמת מדינת ישראל, אזרחיה חלוקים על עתידה הדמוקרטי", נכתב במאמר. "הדוגמה האחרונה לזה נראתה באי-יכולתו של נתניהו להחזיק את הקואליציה החדשה שלו יותר מ-10 שבועות. הקואליציה של נתניהו, נתמכת על-ידי מפלגות ימין, מהווה את הרוב בכנסת מ-2009. אבל כשמופז ומפלגת קדימה הצטרפו לממשלה בחודש מאי, התרחבה הקואליציה אף יותר. נתניהו, מנהיג ששונא לקחת סיכונים, קיבל הזדמנות חסרת תקדים לבצע מעשים.

"מופז הפך משנה לראש הממשלה וסימן אג'נדה ברורה של שילוב אוכלוסיות מיעוט - חרדים וערבים ישראלים בשרות הצבאי והאזרחי בישראל. כמו כן דובר על החייאת התהליך עם הפלשתינים, העברת התקציב הלאומי ושינוי שיטת הבחירות. במהרה קרסה הקואליציה על נושא השרות הצבאי כשגרמה למתח בין קבוצות האוכלוסייה השונות".

ב"ניו-יורק טיימס" מדגישים כי נתניהו התייצב לצד "שותפיו מימין והתעקש על משהו גדול יותר מהצעת מופז, ואף דובר על הכפלת המכסה של ערביי ישראל שיגויסו... רוב ערביי ישראל מרגישים גם כך נחותים וספקנים לגבי מקומם בחברה הישראלית".

בהמשך המאמר נכתב גם על האיום הדמוגרפי: "שינויים דמוגרפיים עושים את ההתפשרויות הפוליטיות קשות יותר. מומחים טוענים שיהודי ברה"מ לשעבר ושיעור הילודה של החרדים משמעותם שיותר ישראלים חווים משבר אמון תרבותי מול הערכים הדמוקרטים עליהם קמה המדינה. גם האוכלוסייה הפלשתינית מתרחבת ומזרזת את הפיכת האוכלוסייה היהודית למיעוט".

עורכי ה"ניו-יורק טיימס" לא חוסכים - כמו תמיד - ביקורת מנתניהו וכתבים: "תלותו בעבר של נתניהו במפלגות הימין הקשה הוכיחו את עצמן בבנייה מסיבית בהתנחלויות וסירוב לשיחות רציניות מול הפלשתינים שבעצמם לא הראו מחויבות לפתרון אפשרי. ללא המיתון של מפלגת קדימה, מגמות אלה יימשכו.

"יש עוד התפתחויות מעוררות דאגה. האגודה לזכויות האזרח בישראל הביעה חשש להעצמת הפרות חירויות הדמוקרטיה. בשנתיים האחרונות, הם אומרים, יותר מ-25 הצעות חוק הוצעו או הועברו על ידי הכנסת, שמטרתן הגבלת חופש הדיבור והעיתונות; ענישה וחקירה של קבוצות לא רשמיות, הגבלת העצמאות השיפוטית והגבלת חרויות המיעוט. אחת החוזקות הישראליות הגדולות הן מקורותיה כמדינה דמוקרטית המחויבת לערכים ליברליים. אמיתות בסיסיות אלה הן בסכנת הכחדה".