ועדת הכנסת: חברי הכנסת של קדימה לא יורחקו מהכנסת

(עדכון) - חברי הכנסת של קדימה מכחישים הבטחות לתיקים מהליכוד ■ אריה ביבי: לא קיבלתי הבטחה, מוכן לאכול את הנייר

ארבעת חברי הכנסת של קדימה שניהלו מגעים לחבירה לקואליציה לא יורחקו מקדימה - כך קבעה ועדת הכנסת שדנה הבוקר בבקשתו של יו"ר קדימה, שאול מופז, להרחיק את חברי הכנסת יוליה שמאלוב ברקוביץ, עתניאל שנלר, אבי דואן ואריה ביבי לאחר שניסו להקים סיעה חדשה ולהצטרף לקואליציה. הוועדה מתחה ביקורת על מופז שלא טרח להגיע לדיון וכן על ח"כ ישראל חסון שנשלח מטעמו אך לא נשאר לשמוע את טיעוניהם של חברי הכנסת ויצא לפני ההצבעה.

במהלך הדיון הכחישו דואן וביבי את קיומם של הסכמים והבטחות לקבלת תפקידים בממשלה. ח"כ ביבי, שהוזכר כמועמד לתפקיד סגן השר לביטחון, אמר כי "אין ולא היה הסכם שחתמתי עליו להיות סגן שר. זו ספקולציה של העיתונות בלבד. לא היה ולא נברא דבר כזה. אם מישהו יביא לי מסמך שאני חתום עליו אני פה בכנסת מוכן לאכול את הנייר. לא דובר על תפקידים".

דואן, שהוזכר כמי שמועמד לשמש סגן שר הרווחה, הסביר כי החלום שלו היה להיות סגן שר רווחה ולהשפיע. "לא היתה שום התחייבות לתפקיד סגן שר. היו דיאלוגים. אני כעובד סוציאלי חולם להשפיע. לא היתה שום חתימה", אמר. "אני לא פורש מקדימה, מי שצריך לפרוש זה מי שביקש שאפרוש. הוא יושב פה בזכותי. אני מאוכזב ופגוע".

דואן, ששימש ראש המטה של מופז בפריימריז מתח ביקורת חריפה על ניסיונו של מופז להרחיק אותו ואת חבריו מהמפלגה. "על מי הוא רוצה ליצור תרגיל מנהיגות? מה הוא יעשה בשבוע הבא כשיהיו עוד שמונה פורשים? סוף מעשה במחשבה תחילה. רק לפני כמה חודשים הוא היה בשלב הזה. הייתי האיש הקרוב ביותר למופז אבל הוא בחר בדרכו ואני בדרכי. אני אשמור על כבודו של מופז מה שהוא לא עושה לצערי. אני עובד סוציאלי במקצועי. ניהלנו שיחות במטרה להתפלג, זה נכון. יש לי אכזבה קשה ממופז ברמה האישית. אנשים עושים את החשיבה שלהם. ידידי ישראל חסון היה חבר בישראל ביתנו ועבר לקדימה. עם מאיר שטרית דיברנו על חבירה למהלך כזה או אחר. בתוך הפוליטיקה עוברים דינמיקה. היו שינויי יורים, שינויי תפיסות. אנחנו כבני אדם יש לנו תפיסות ומותר לנו לעשות שינוי חשיבתי ולפעמים זה פוגע באנשים. יש אמוציות בתהליך הזה וזה בסדר לקבל החלטה", אמר דואן.

ח"כ יוליה שמאלוב ברקוביץ' שעל פי הפרסומים היתה אמורה לקבל את תפקיד סגן שר התקשורת, הודתה כי ביקשה לעזוב את קדימה. "האם הגענו לעידן שאסור להשמיע ביקורת על יור התנועה? האם חברי הכנסת הפכו למריונטות? האם בגלל שלא הסכמתי איתו הוא צריך להפריש אותי? על מה? אידיאולוגית המפלגה הזו הפכה לחד"ש ופעם אחר פעם אני מצביעה איתה. הניסיון הנלוז להפריש אותי מהכנסת. אני רוצה להתפלג מהמפלגה הנוראית שקוראים לה קדימה אבל לא לפרוש, לעשות זאת על פי חוק. מותר להתארגן להתפלגות וזה אינו מהלך בלתי חוקי".

שמאלוב לא חסכה ביקורת ממופז לקול צחוקם של הנוכחים בדיון: "רק לפני כמה חודשים קרא מופז לראש הממשלה שקרן. האם הוא חושב ששקרן משקרן פטור? חוסר הרצון לא להיות במקום, כמו זוג הרוצה להתגרש אך כל עוד לא קיבל גט- הם לא התגרשו. אני כרגע מרגישה כעגונה ביחס לקדימה".

בנימה הומוריסטית תקפה שמאלוב גם את חבריה לסיעה: "לחיים הפוליטיים הגעתי לאחר בקשתו האישית של שרון. לא השתייכתי מעולם לשום בית פוליטי ולא ערקתי כמו רוב חברי קדימה עבור תיק או ההבטחה. חלקם אף עברו מספר פעמים מפלגה. מרינה סולדקין למשל, אם יעירו אותה בלילה לא בטוח שתדע באיזו מפלגה היא נמצאת- ליכוד, ישראל ביתנו, קדימה או עבודה כי כבר היה כתוב שהיא מנהלת מגעים. לכל חברי שרצו לתקשורת, אני רק רוצה לשאול איך אתם מסתכלים במראה על עצמכם, על הצביעות הזאת, שהציבור בישראל קורא מהבוקר עד הלילה את השקר והצביעות שאתם מפיצים. חברי כנסת צריכים יושרה והגינות ואומץ. אין לכם לא זה ולא זה".

ח"כ עתניאל שנלר שלא זכה לשום הבטחה בתמורה לפרישתו, האשים את קדימה שלא רצתה מעולם להגיע לחוק שיוויון בנטל. "על הרקע הזה הרגשתי צורך להקים סיעה נפרדת שתתמוך בממשלה בחוק שחייב ליצור אחדות. אולי קדימה היא המשתמטת מהשותפות בנטל או מהכרעה על איראן גרעינית? מתוך דאגה סברתי שראוי להקים סיעה חדשה כדי לתמוך בקואליציה בהחלטות גורליות. מה לא טוב בכך?", שאל.

החלטתה של ועדת הכנסת לדחות את בקשתו של מופז נדחתה בגיבויו של היועץ המשפטי של הכנסת, איל ינון, שטען כי אין עילה לכפות פרישה על ארבעת חברי הכנסת: ""התפלגות היא דבר לגיטימי על פי החוק ואין בה כדי להביא לפרישה. גם אם הניסיון לא צלח, אין בזה כדי להביא לפרישה", אמר ינון.

טרם הדיון הפעילה לשכת ראש הממשלה לחצים כבדים על מופז בטרם הדיון לבטל את בקשתו להרחיק את חברי הכנסת, אולם הניסיונות לא צלחו.