מלון דן אכדיה בהרצליה יהפוך לגדול בארץ - 1,325 חדרים

למרות ההתנגדויות הרבות וסכנת התמוטטות המצוק: הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז תל אביב אישרה התוכנית להרחבת המלון

למרות התנגדויות רבות והערת מינהל התכנון בנושא התמוטטות המצוק, אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז תל אביב את התוכנית להרחבת מלון דן אכדיה בהרצליה והפיכתו למלון הגדול ביותר בארץ עם 1,325 חדרים. בהחלטתה מהימים האחרונים החליטה הוועדה לתת תוקף לתוכנית. ‏

עד כה המלון הגדול ביותר בארץ היה מלון רמדה ירושלים הכולל 606 חדרים.

התוכנית, בעריכת משרד האדריכלים לייטרסדורף, מציעה להוסיף למלון דן אכדיה הרצליה, מרשת מלונות דן, 70 אלף מ"ר ולהגדיל את מספר החדרים בו מ-200 ל-1,325 חדרים. לפי תיאור התוכנית, היא תתבצע בשלביות שבסיומה תקטן חזית הבינוי החוסמת את הים כלפי רחוב רמת ים ויוסדרו צירי הולכי רגל בין הרחוב לים. ‏

בשלב הראשון ייבנה מבנה בן 8 קומות, ובשלב השני יוקם המבנה האמצעי בן 8 קומות סמוך למבנה הקיים. בשלב השלישי יוקם המבנה הדרומי בגובה 17 קומות. כל שלב יכלול גם את פיתוח המצוק שבתחומו. תוכנית זו אושרה בעבר בוועדה לשמירה על הסביבה החופית (ולחו"ף), ונגדה הוגש ערר בנושא קרבת הבנייה למצוק, קשיי התנועה והרעש הנובעים מהתוכנית והפגיעה בסביבה החופית. הערר נדחה בוועדת הערר בנימוק שהתוכנית מיטיבה עם האינטרס הציבורי בסביבה החופית. ‏

ועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית דנה בהתנגדויות הרבות שהוגשו נגד התוכנית, שטענותיהן העיקריות התמקדו בחסימת האוויר והנוף אל הים, קשיי התנועה והחנייה באזור ושינוי אופי הסביבה. רוב ההתנגדויות נדחו אבל כמה התנגדויות התקבלו בחלקן.

‏ההתנגדויות הגיעו מ-120 משפחות שמתגוררת סמוך לפרויקט, בבנייני דירות "גני ספיר", "מרין הייטס" ו"בית קורל", המיוצגים בידי עו"ד ענת בירן, וכן מתושבי הרחוב שמול המלון, שלבד מטענות על קשיי החנייה והתנועה, התייחסו גם לעובדה שהגובה המוצע יהווה פגיעה באופי השכונה וכי הבנייה תחסום אור ואוויר ותוריד את ערך הנדל"ן. כן הוגשו התנגדויות מתושבי רחוב רמת ים ומחברות שמחזיקות בחלקות קרקע מול התוכנית. הוועדה, כאמור, דחתה התנגדויות אלה במרביתן.

‏הטענות שנדחו כללו גם טענה בדבר ניגוד עניינים בין תפקידה של הוועדה המקומית הרצליה כבעלת הקרקע לבין היותה יוזמת התוכנית כרשות ציבורית, וכן טענה לפיה התקרבות הבנייה מעבר ל-50 מטר מקו המצוק מנוגדת לדו"ח המצוקים ולתמ"א 13/4 (תוכנית המתאר הארצית לחופי מחוז תל אביב) שטרם אושרה, ולכן תהווה תקדים תכנוני מסוכן.

‏הוועדה קיבלה בחלקה את הערת מינהל התכנון, לפיה יש לציין בהוראות התוכנית שהמבנה הדרומי יהיה במרחק של 25 מטר לפחות מקו הקיר המגן הקיים של המצוק, אבל דחתה את הערת מינהל התכנון בהתייחס להמלצות מסמך המדיניות בנושא התמוטטות המצוק ואת הצעתה לבחינת הצורך בעיגון הוראות נוספות להיתר הבנייה בשטחים הסמוכים למצוק.

‏הוועדה החליטה לתת תוקף לתוכנית בכפוף לכמה שינויים בהתאם להתנגדויות ולהערות שהתקבלו בחלקן.

‏עו"ד ענת בירן, המייצגת כאמור חלק מהמתנגדים, מסרה: "אנחנו למדים את ההחלטה אך אין בכוונתו לשבת בחיבוק ידיים".

‏גורמים בקרב התושבים המתנגדים מסרו כי "ראש עיריית הרצליה, יעל גרמן, שכחה את הכרזותיה ומקדמת פרויקט שיפגע בשכנים באופן קשה, והם ידאגו לבוא איתה חשבון בבחירות הקרובות".

מעמותת צלול נמסר בתגובה: "הבנייה במצוק של הרצליה הינה בניגוד לדו"ח המצוקים. המצוק נבדק לאחרונה בשנת 2004 וחובה לבצע בדיקה חוזרת בטרם יינתן האישור. בנוסף, באין תכנון תחבורה הולם, ייגרמו עומסי תנועה כבדים ותיפגע גישת הציבור לים. הבנייה לאורך החופים משנה את הדינמיקה של החול וגורמת להצרה של החופים. גרמן התגאתה בתדמית 'ירוקה', אבל בפועל היא בונה טיילת על החוף בזבולון, מתירה לאופנועי ים להשתולל בחופים של גולשי גלים ועכשיו עם מלון אכדיה מוכיחה שוב שהיא מפקירה את הים".