מקורבי ברק: "קשה לראות בשטייניץ סמל היציבות הנפשית"

אהוד ברק הצביע אתמול נגד הקיצוצים - ו"נקנס" בקיצוץ בתקציב הביטחון ■ בסביבתו בטוחים: אף שקל לא יקוצץ מתקציב משרדו ■ מקורבי שטייניץ: "ברק חוצפן וחסר אחריות תקציבית. הוא גילה חוסר בגרות וחוסר אחריות"

אם יש דבר שיכול להדליק את שר הביטחון אהוד ברק זה דיבורים על כלכלה. אתמול (ב') בישיבת הממשלה נשא ברק הרצאה של ממש, ודחה מכל וכל את ההשוואה ליוון, לספרד ולאירלנד. "במדינות האלה", אמר ברק, "דירדרו את המצב גורמים אחרים לחלוטין מאלה שרלוונטים למקרה שלנו", הסביר. בתום הנאום הבין ברק שאין ביכולתו לשכנע את השרים להתנגד לקיצוץ הרוחבי, השאיר פתק הצבעה "נגד", ונסע למשרד הביטחון בקריה לאירוע הפרידה מהשר להגנת העורף, מתן וילנאי.

בדרך לת"א התחילו להגיע שיחות מכתבים. שר הביטחון, שלמד על ה"קנס" שהטיל עליו שטייניץ מהעיתונאים, חייך. הוא הבין את מה ששטייניץ כנראה עוד לא למד: כל מה שיישאר מהכותרות של אמש זה העונש שהטיל שר האוצר על שר הביטחון. לא "צעדים מדודים", ולא "הנהגה אחראית". הפיקנטריה בסוף היא שמנצחת, והיא שתישאר בתודעה.

בבוקר שאחרי מגחכים גורמים משרד הביטחון על החלטת שטייניץ להגדיל את הקיצוץ בביטחון ולא מפספסים עוד הזדמנות לתת דרור לחרצובות לשונם. "שטייניץ תקע לעצמו גול עצמי מרהיב. ברק צריך לשלוח לו זר פרחים", הם אומרים. "ההתנהגות שלו פאתטית ועלובה, ובעיקר עצובה למשק. מדובר בגחמה עלובה, שמעוררת תמיהות ובעיקר מעידה על האיש עצמו. כנראה שאנשי האוצר צודקים לגביו. הוא לא שולט בחומרים, אין לו שמץ של מושג מה קורה במשרד שלו, הוא מפגין בורות וחוסר הבנה, והוא עוד טוען שהוא אחראי".

במשרד הביטחון ממשיכים ותוקפים: "איפה כאן ההיגיון הכלכלי? איפה העקביות במדיניות? זו בדיחה מהלכת. איך זה שאנשי האוצר מסבירים שאסור לגעת בביטחון, ובסוף הם אלה שמקצצים מתקציבו? אז מה נכון? מה שאמרו לפני הקיצוץ או אחריו? למי להאמין? ככה מתנהלת כלכלת ישראל? קשה לראות בשטייניץ סמל היציבות הנפשית או האמינות". ובאשר לקיצוץ? בסביבת ברק אפשר לשמוע רק צחוק מתגלגל. בסופו של דבר, הם משוכנעים, לא יקוצץ אף שקל יותר ממה שתוכנן.

"ברק חסר רצינות"

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "ברק גילה חוסר בגרות, חוסר רצינות וחוסר אחריות. הדברים של אדם שהיה בעבר ראש ממשלה ומדבר כך - אינם ראויים לתגובה. מן הראוי שינהג באחריות, ולא כך הוא נהג אתמול".

לדברי הגורמים, רק בגלל ההתעקשות של ברק להחריג את משרד הביטחון מהקיצוץ הרוחבי, נדרש קיצוץ כל-כך עמוק ביתר המשרדים, "והוא בחוצפתו הודיע שהוא לא תומך בהם. ברק חסר אחריות תקציבית. לולא היינו באים לקראתו, לא היינו צריכים לקצץ לשאר המשרדים".