דויטשה בנק בסקירה מיוחדת: קנו את מניות הבנקים בישראל

דן הרוורד, אנליסט בכיר בדויטשה בנק, תוהה בסקירה שפרסם היום על מניות הבנקים הישראלים, מדוע הם השיגו ביצועי חסר על פני אלה של עמיתיהם האירופיים חרף העובדה שהביצועים שלהם תואמים

דן הרוורד, אנליסט בכיר בדויטשה בנק, תוהה בסקירה שפרסם היום ( ה') על מניות הבנקים הישראלים, מדוע הם השיגו ביצועי חסר על פני אלה של עמיתיהם האירופיים חרף העובדה שהביצועים שלהם תואמים באופן מוחלט את הביצועים של הבנקים האירופיים.

הרוורד קובע בהמלך הסקירה כי סקטור הבנקאות בישראל הציג ביצועים חלשים בשנה האחרונה ומניות הבנקים הישראליות הן החלשות ביותר במערכת הבנקאות העולמית, כך שביצועיהן שווים לאלו של בנקים עם חשיפה לאג"ח ממשלתי בעייתי, מקורות מימון חלשים וצורך בגיוס הון.

בדויטשה רואים בכך תופעה מעניינת, בהתחשב בסביבה המאקרו-כלכלית הפחות בעייתית והמאזנים היציבים יותר של הבנקים בישראל, ועל כן רואים בהזדמנות זו להמליץ על משקל יתר ביחס לענף הבנקאות הישראלי כאשר הטענה המרכזית של בנק ההשקעות היא שהמכפילים של הבנקים הישראלים בשפל רב שנתי, הרבה מתחת לבנקים בשווקים המפותחים.

"הבנקים הישראלים נסחרים כעת במכפילים נמוכים - הן ביחס לבנקים דומים בשווקים המפותחים והן ביחס לרמות ההיסטוריות בארץ, במכפיל רווח של 6 לשנת 2012 (לעומת מכפיל ממוצע של 10 בשווקים מפותחים), מכפיל הון של 0.55 לסוף 2012 (לעומת ממוצע של 0.7 בשווקים מפותחים)", כתב הרוורד בסקירה.

"רמות המכפילים הנוכחיות של הבנקים נצפו רק פעמיים בעשור האחרון: בשיא המשבר הפיננסי העולמי ב-2008 ובמהלך המיתון של שנת 2002, כאשר התמ"ג צנח ל-0.6%, יחס החוב הממשלתי לתמ"ג הגיע ל-100%, ותשואות האג"ח לטווח הארוך הגיעו מעבר ל-10%. הסביבה הכלכלית הנוכחית נראית סבירה ביחס לאותם ימים, כאשר הדאגה העיקרית היא לאיכות תיק האשראי, ככל שהכלכלה מאטה ושוק האג"ח הקונצרני נותר בעייתי. ברבעונים הבאים אנו צפויים לראות מחזור אשראי טיפוסי, אך בדויטשה לא צופים לחץ על רמות ההון של הבנקים", הוא הוסיף.

הניתוח שהרוורד מציג בסקירתו מצביע על כך שמבנה המאזן והרווחיות של הבנקים הישראלים קרוב יותר לבנקים של ארה"ב ומדינות אסיה המפותחות (אשר נסחרים במכפיל הון ממוצע של 1.0) מאשר לבנקים האירופיים. למרות כל זאת, שווי הבנקים הישראלים דומה לזה של הבנקים האירופיים, והרוורד טוען כי תופעה זו היא בלתי סבירה, בהתחשב בחוזקם היחסי של הבנקים בישראל ובסוגי האתגרים השונים מאד עימם מתמודדות שתי מערכות הבנקאות הללו. השמות המועדפים על דויטשה בנק בסקטור הישראלי - המזרחי, דיסקונט והפועלים נסחרים במכפילים נמוכים יחסית לרווחיות שהם מציגים לשנים 2011-2013, לעומת בנקים בגודל דומה (שווי שוק של מתחת ל7.5 מיליארד דולר) בשווקים מפותחים.

בסקירתו מציין הרוורד, כי הוא מצפה לראות בתוצאות הרבעון השני שיציגו הבנקים מגמת המשך לתוצאות רבעון 1, כולל האטה בגידול האשראי, ירידה מתונה באיכות תיק האשראי וחולשה בהכנסות מעמלות. בנק המזרחי יבלוט כבנק היחיד המציג שיפור ברווחיות לעומת אשתקד, עם 14% תשואה על ההון.