סטארט-אפ בשבוע: כל תוספי המזון בתוך גלולה אחת

המוצר של הסטארט-אפ פראנה מעבד את תוצאות בדיקות הדם, ומפיק המלצה לתוספי מזון שכדאי ללקוח ליטול - כולל המינונים, תוך לקיחה בחשבון של אינטראקציה אפשרית בין התוספים

הרקע: קרובת משפחה של מייסד פראנה, ירון מרפלד, יזם סדרתי שייסד בין היתר את חברת Ink Sure, סבלה מבעיה בריאותית והתזונאית המליצה לה על מגוון תוספי מזון. מאחר שמינון הכדורים לא הותאם לה ספציפית, היא נאלצה לחתוך את הגלולות לרבעים ולחצאים ולבלוע קוקטייל של כדורים. מרפלד גילה כך שאנשים רבים, בריאים וחולים, נוטלים קוקטייל תוספי מזון כל יום ורצה להציע דרך נוחה יותר.

השוק: מדפי בתי המרקחת עמוסים בתוספי מזון שמבטיחים (במרומז, כדי לא לעבור על חוקי השיווק), מגוון תועלות. רופאים קונבנציונליים שייכים לרוב לאחת משתי אסכולות - אלה שאומרים ש'הכול שטויות', ואלה שאומרים 'אם אתה רוצה - תיקח. בטח לא יזיק'. רק מעט רופאים ממליצים על תוסף ספציפי.

לרוב הצרכנים אין ידע שמאפשר להם לבחור בין תוספים של חברות שונות. אדי נודל, סמנכ"ל השיווק של החברה מספר: "היום אני יודע שגם אני השקעתי אלפי שקלים במוצר שאמנם יש בו חומר מועיל לגוף, אך לא ניתן לספוג אותו מגלולה בבליעה. זה מאוד מרגיז. אדם רגיל, שאינו רופא או תזונאי, מתקשה לדעת אילו תוספים באמת מועילים".

המוצר: לקוח של פראנה מגיע לתזונאי שנמצא בקשר עם החברה, ומציג בפניו את בדיקות הדם שלו ואת התפריט הנפוץ שלו. התוכנה של פראנה מעבדת את התוצאות, ומפיקה המלצה לתוספי מזון שכדאי ללקוח ליטול, כולל המינונים, תוך לקיחה בחשבון של אינטראקציה אפשרית בין התוספים.

במפעל מופקת עבור הלקוח חפיסת גלולות שכוללת בדיוק את התוספים שהוא צריך למשך שלושה חודשים והמוצר נשלח לביתו.

לאחר שלושה חודשים, יבקר הלקוח אצל התזונאי כדי לקבל עדכון. עלות המוצרים נעה בין 75 שקל לתוספים הפשוטים לבין כמה מאות שקלים למנעד רחב של תוספים יקרים. "אנחנו זולים ב-30%-70% ביחס לסל של תוספים מן המדף", אומר נודל.

איך זה עובד? נודל: "פיתחנו יחד עם התזונאית פרופ' בטי שוורץ מהאוניברסיטה העברית, אלגוריתם שמחשב את המינון המדויק של התוספים שנחוץ על בסיס בדיקות הדם והתפריט, המשקל, הגיל, סגנון החיים והאינטראקציה בין התוספים. אין לנו שני לקוחות זהים ולא שתי גלולות זהות. היו לנו כמה לקוחות שיצאו עם 0 עגול - המלצה שלא לקחת שום תוסף, ובהם אני הכי גאה. חסכנו להם מאות שקלים".

* איך יודעים בכלל איזה תוספי מזון אדם צריך ובאילו מינונים?

נודל: "תוספי מזון אכן לא עוברים בדיקות לאפקטיביות על-ידי ה-FDA (רשות המזון והתרופות האמריקנית) או של רגולטורים אחרים, אלא רק בדיקות בטיחות ולפעמים גם זה לא. אולם, חלק מן התוספים נבדקו מחקרית במאמרים שנכתבו בכתבי עת מקצועיים. אנחנו נכלול בגלולות שלנו רק תוספים שהצליחו לא רק במחקר אחד אלא גם בניתוח-על של כמה מחקרים, רצוי כאלה שנעשו בבני אדם".

* הלקוח צריך לסמוך עלייך שאתה "עושה לו FDA"?

"לא אני, אלא מדענית כמו פרופ' בטי שוורץ, שהיא מבכירות הדיאטניות בארץ".

שלב בפעילות: נודל: "כרגע אנחנו מספקים גלולות למאות לקוחות, כולם בישראל. אנחנו מייצרים את המוצר במעבדות צמחי מרפא גליל, בתהליך שפיתחנו יחד איתם, ומשווקים את המוצר דרך אתרי הבריאות המובילים".

גיוסי ההון: החברה גייסה עד כה כמה מאות אלפי דולרים.

השלב הבא: "נודל: "הכוונה היא לצאת ב-2013 לחו"ל ובעיקר לארה"ב, מעצמת התוספים. הכוונה היא להיכנס לשם בעזרת שותף מקומי. בישראל נשמח לשיתופי פעולה עם קופות החולים".