השמאי הממשלתי: מחירי הדירות עלו ב-1.9% ברבעון השני

ב-11 מתוך 16 ערים נרשמו עליות במחירי הדירות, כאשר ת"א מובילה עם עלייה של 6% ■ האוצר: "עלייה חריגה במספר העסקאות בחודש יולי" ■ צפו בטבלה המלאה: כמה שווה הדירה שלכם?

בצד נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, המעידים על גידול במכירת דירות חדשות, מתפרסמים היום נתונים במסגרת הסקירה הרבעונית של השמאי הממשלתי במשרד המשפטים, טל אלדרוטי, המעידים כי גם מחירי הדירות ממשיכים לעלות.

על פי הסקירה עלו מחירי הדירות שנסקרו ברבעון השני של השנה ב-1.9% בהשוואה לרבעון הקודם וב-1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. העלייה המשמעותית ביותר, בהשוואה לרבעון הראשון של השנה, נרשמה במחיר הדירות בתל אביב, שעל פי הסקירה עלו ב-6% ועמדו ברבעון זה על מחיר ממוצע של 2.44 מיליון שקל. במקביל, בהשוואה לרבעון המקביל ב-2011, נראה שהמחיר עוד לא חזר לרמתו המקורית והוא נמוך ב-4%. עוד על פי הנתונים, עליית מחירים של 5% נרשמה בהשוואה לרבעון הקודם באילת ומודיעין, שם עמדו מחירי הדירות הממוצעים ברבעון השני על 902 אלף שקל ו-1.4 מיליון שקל בהתאמה.

בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד בולט שינוי משמעותי במחירי הדירות ברמלה, שם נרשמה עלייה של לא פחות מ-10% בפרק זמן של שנה. בהשוואה לרבעון הראשון של 2012 לא נרשם שינוי במחירי הדירות בעיר ומחירה של דירה ממוצעת עומד על 1.05 מיליון שקל. יש לציין שמקור העלייה המשמעותית במחירי הדירות ברמלה הוא עסקאות שבוצעו בשכונת מצליח, שם מתרכזת הבנייה החדשה בהיקפים גדולים בשנה האחרונה.

בד בבד עם עליות המחירים שצוינו בסקירה, נרשמה גם ירידת מחירים בדירות 4 חדרים בהרצליה. המחירים ירדו ב-3% בהשוואה לרבעון הקודם ובשיעור שונה גם בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. מחיר ממוצע של דירת 4 חדרים בעיר עומד על פי הסקירה על 1.72 מיליון שקל.

מגמה או תיקון טכני?

בשיחה עם "גלובס" אמר אלדרוטי כי "בשלושת הרבעונים האחרונים ראינו עצירה בעסקאות וירידה קלה במחירי הדירות. המחאה החברתית של קיץ 2011 השפיעה על מספר העסקאות וגם על המחיר וראינו זאת היטב בתוצאות הסקירה של הרבעון השלישי של 2011. כעת, ביקושים כבושים שנצטברו במהלך השנה החולפת החלו להשתחרר במהלך הרבעון הנסקר". אלדרוטי אינו יודע, לטענתו, אם מדובר במגמה שמעידה על המשך עליות מחירים או על תיקון טכני בשוק של מה שקרה בחצי השנה האחרונה של 2011. "מצד ההיצע", הוא מוסיף, "מסתמן כי אין שינוי במלאי של דירות חדשות בלתי מכורות, שעומד, נכון לסוף אפריל 2012 על כ-20,665 יחידות דיור".

הרבעון השני של 2012, שאליו מתייחסת הסקירה הנוכחית, נפתח באירוע חשוב שסביר שהשפיע על הלך הרוח הציבורי בכל הקשור לציפייה לירידת מחירים: מדובר בדיון הממשלה בהמלצות דוח טרכטנברג במארס שלמעשה ניתן לראות בו נקודת מפנה בכל הקשור למחירי הדירות כמו גם למספר העסקאות. גורמים שונים בענף סבורים שאימוץ חלק מההמלצות והעובדה שעד אז לא נרשם כל שינוי משמעותי במחירי הדירות גרמו לרוכשי הדירות להפנים ששינוי קיצוני יותר בשוק ככל הנראה לא עומד בפתח.

הסקירה
 הסקירה

האוצר: עלייה חריגה במספר העסקאות ביולי

מגמת העלייה במספר העסקאות לרכישת דירות חדשות נמשכת גם ביוני 2012, כך עולה מסקירת משרד האוצר לענף הנדל"ן המתפרסמת במסגרת הסקירה החודשית "אורות אדומים". על פי האוצר, נתונים מקדימים המתייחסים לחודש יולי מעידים על הימשכות מגמה זו וביתר שאת: "נתונים ראשוניים לחודש יולי מצביעים על עלייה בשיעור חריג במספר העסקאות, אשר משקפת את הרמה הגבוהה ביותר בשנים האחרונות".

"בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד נרשמה עלייה בשיעור של כ-15% במספר העסקאות", מסבירים באוצר, "אולם יש לציין כי בחודש יוני נרשמה דווקא ירידה בשיעור של כ-5% במספר הדירות שנרכשו בהשוואה לחודש מאי". את הקפיצה במכירות יוני 2012 לעומת החודש המקביל אשתקד מסבירים באוצר בכך שרמת המכירות ביוני 2011, בהשוואה לחודשים מקבילים בשנים עברו, הייתה הנמוכה ביותר מאז יוני 2005.

על פי האוצר, העלייה במספר העסקאות שנרשמה ביוני, בהשוואה ליוני אשתקד, הקיפה את כל האזורים, ובולטת במיוחד באזור המרכז (לא כולל תל אביב), שבו נרשם גידול בשיעור של קרוב ל-30% המתרכז כולו בדירות יד שנייה. מנגד, באזור תל אביב נרשמה עלייה מתונה יחסית במספר העסקאות, בשיעור של פחות מ-7%, בשל ירידה חדה בשיעור של 21% ברכישת דירות חדשות באזור זה".

בכל הקשור לרכישת דירות על ידי משקיעים, מדווח האוצר על ירידה בשיעור של כ-7.5% ביוני, בהשוואה לרמת הרכישות הגבוהה שנרשמה בחודש הקודם. במקביל, בהשוואה ליוני אשתקד נרשמה דווקא עלייה בשיעור של כ-6% ברכישות המשקיעים. באוצר מסבירים כי מדובר ב"שיעור עלייה מתון יחסית בהשוואה לעלייה בשיעור של 16% שנרשמה במאי, בהשוואה למאי אשתקד". עוד על פי האוצר: "נתונים ראשוניים ליולי מצביעים על גידול חד ברכישות המשקיעים, אל הרמה הגבוהה ביותר של רכישות משקיעים מאז רמות השיא שנרשמו בדצמבר 2010 ".

במקביל לעלייה במספר העסקאות, טוענים באוצר כי ביוני מחירי הדירות דווקא ירדו, בניגוד לסקירה שפרסם היום השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים. "מחירי הדירות החדשות הוסיפו לרדת ביוני, בשיעור של 0.6% לעומת החודש הקודם, בדומה לשיעור הירידה במאי", כותבים אנשי האוצר בסקירה, "את הירידה במחירים הוביל אזור ירושלים עם 2%, ואילו באזור המרכז (לא כולל תל אביב) נרשמה ירידה בשיעור של 1.1%. מנגד, באזור השפלה ובאזור השרון נרשמה עליית מחירים מתונה בשיעור של 0.1%".

כאמור, נתוני האוצר המתייחסים למחירי הדירות אינם מתיישבים עם הנתונים שפורסמו היום במסגרת סקירת השמאי הממשלתי. נתוני האוצר גם אינם מתיישבים עם המגמה העולה מנתוני הלמ"ס, המתייחסים למחירי הדירות במסגרת מדד מחירי הדירות המתפרסם כחלק ממדד המחירים לצרכן, שרשמו עלייה רצופה מתחילת השנה. כך, בעוד באוצר מסבירים כי באזור ירושלים נרשמה ירידה בשיעור של 2%, על פי סקירת השמאי הממשלתי, מחירי הדירות בירושלים דווקא רשמו עלייה של 2% ברבעון השני של 2012 לעומת הרבעון הקודם ועלייה של לא פחות מ-6% בהשוואה לרבעון השני של 2011. יש לציין כי בעוד שהשמאי הממשלתי סוקר דירות 4 חדרים חדשות ויד שנייה, באוצר בוחנים רק את הדירות החדשות.