גוגל תפגע בדירוג התוצאות של אתרים מפרי זכויות יוצרים

לטענת גוגל, מספר הבקשות להסרת תכנים מפרי זכויות יוצרים צמח בשנים האחרונות, כך שהכמות היומית כיום שווה לכמות השנתית ב-2009

במשך תקופה ארוכה קראו חברות טלוויזיה, אולפנים הוליוודיים וגופי תוכן אחרים לענקית החיפוש גוגל לנקוט צעדים כדי לשמור על זכויות היוצרים שלהם, שמופרות באופן תדיר ברשת האינטרנט, כשהגישה העיקרית אליה מגיעה ממנוע החיפוש של החברה האמריקנית.

עד כה גוגל פעלה בעיקר בהסרת תוצאות חיפוש שהובילו לתכנים שהפרו זכויות יוצרים, אך מעבר לכך לא נקטה צעדים של ממש.

בסוף השבוע הודיעה גוגל בפוסט בבלוג החיפוש הרשמי שלה כי כעת היא עושה מעשה נגד אותם אתרים - ותוריד אותם בדירוג תוצאות החיפוש שלה. כך, באמצעות שינוי באלגוריתם החיפוש, אתרים שנגדם הוגשו מספר רב של בקשות להסרת תכנים יופיעו בדירוגים נמוכים יותר, במטרה להעלים אותם מעיני הגולשים.

מבחינת גופי התוכן מדובר בצעד חיובי למדי, אך מבחינת הגולשים ותעשיית האינטרנט מדובר בצעד מעט מפתיע. רק לפני מעט יותר מחצי שנה הייתה זו גוגל שהובילה עצומה אינטרנטית עליה חתמו מיליוני גולשים כדי להילחם בחקיקה האנטי-פיראטית (SOPA - Stop Online Piracy Act), שניסו להשית בבית הנבחרים ובסנאט האמריקניים.

בפוסט מציינת גוגל כי מספר הבקשות להסרת תכנים מפרי זכויות יוצרים צמח בשנים האחרונות, כך שהכמות היומית כיום שווה לכמות השנתית ב-2009. רק בחודש האחרון, מציינים בגוגל, נרשמו 4.3 מיליון בקשות.

עמית סינגהאל, סגן נשיא בכיר להנדסה בגוגל, כתב בפוסט כי "רק בעלי זכויות יוצרים יודעים אם תוכן כלשהו מאושר, ורק בתי המשפט יכולים להכריע אם נעשתה הפרה של זכויות אלה. גוגל לא יכולה להכריע אם אתר הפר או לא הפר חוק של זכויות יוצרים".

לדבריו, השינוי אמנם ישפיע על הדירוג בתוצאות החיפוש, אך גוגל לא תסיר עמודים מתוצאות החיפוש כל עוד החברה לא קיבלה בקשה תקנית מבעלי זכויות היוצרים. כמו כן, בעלי אתרים שנגדם הוגשה בקשה כזו יוכלו לערער על הבקשה.

עד כמה המהלך של גוגל ישפיע על היקף הפיראטיות ברשת? מצד אחד, גוגל היא מנוע התעבורה העיקרי של מרבית האתרים באינטרנט, אך מצד שני, ההיסטוריה מלמדת שקשה להילחם בפיראטיות בכלים כוחניים.