סטארט-אפ בשבוע: הנעליים של בי-שו ימנעו מקשישים ליפול

כאשר ד"ר יונתן מנור הבין שאביו הקשיש מועד לנפילות, הוא הקים את B-Shoe ■ כשהנעל של החברה מרגישה לחץ נמוך מדי באצבעות הרגליים וגבוה בעקב - סיכון לנפילה אחורה - היא פשוט זזה מעצמה אחורה, על גלגלים קטנים המותקנים בה

הרקע: נפילות של קשישים הן אירוע נפוץ ומפחיד. נפילה לא נכונה עלולה לגרום לשבירת אגן או ירך ולהפוך אדם עצמאי לחלוטין - לסיעודי. כאשר ד"ר יונתן מנור הבין שאביו מועד לנפילות, הוא חיפש את מוצר שימנע זאת. מנור לא הסתפק במה שהיה לשוק להציע ולכן הקים את בי-שו (B-Shoe).

החברה הוקמה על-ידי ד"ר נחום רוזנברג ועל-ידי אברהם סטמפר בחממת היי-סנטר בחיפה, חממת היי-טק שהוקמה אחרי מלחמת לבנון השנייה מתוך רצון לתמוך בעיר ולספק מקומות עבודה לבעלי השכלה טכנולוגית.

היזמים הנוספים, אהרון שפירא ומיכאל סודרי, מתגבשים לקבוצה נלהבת אך לא בהכרח צעירה. רובם חולקים עם מנור את הדאגה להורים מבוגרים. מנכ"ל החברה, אברהם סטמפר, שימש כמהנדס באלביט מערכות. פרופ' מיכאל סודרי הוא יו"ר מח' האורתופדיה הניתוחית בבית החולים רמב"ם. גם ד"ר נחום רוזנברג הוא מנתח אורתופדי בכיר מרמב"ם.

השוק: אהרון סטמפר: "מבוגרים מעל גיל 65 יחוו נפילה מסוכנת פעם בשלוש שנים, ומגיל 80, פעם בשנה. כמובן, אלה הכללות. יש מבוגרים שעדיין מקפצצים על ההרים בגילאים הללו, אך לא כולם. 23% לערך מן הנפילות מתחילות מעמידה, בגלל יציאה של מרכז הכובד מאזור התמיכה".

למה הכוונה? "הרגליים נותנות את התמיכה לגוף. בדרך כלל, כל הכובד של הגוף מונח באמצע בין שתי הרגליים. ניתן לצייר סביב הגוף משולש, שכל עוד מרכז הכובד שלנו לא יוצא ממנו, לא ניפול. המשולש הזה בנוי כך שמקדימה יש לנו הרבה יותר תמיכה מאשר מאחורה, בגלל המבנה של הרגליים. כשאנחנו מתבגרים, היציבה משתנה, ויש הרבה יותר סיכון לצאת לרגע ממשולש התמיכה.

"אם צעיר מגיע למצב שבו הוא חש שהוא עומד ליפול אחורה, הוא בשיא הטבעיות יושיט רגל אחת לאחור, ויעצור את הנפילה. אצל המבוגרים הכול עובד קצת יותר לאט. הם חשים בנפילה המתקרבת פחות מהר ומגיבים לאט. המטרה הייתה ליצור נעל אשר תחוש ותגיב עבורם".

נפילה יכולה להימנע על-ידי שימוש במקל הליכה או הליכון, שמשנים לחלוטין את בסיס התמיכה של הגוף, והם די יעילים במניעת נפילות אולם, יש להם סטיגמה וכיום לא קל לשכנע מבוגר פעיל להשתמש במקל הליכה.

מעבר לכך הטיפול העיקרי הוא עידוד התעמלות, לשיפור זמן התגובה ושיווי המשקל. נמצא כי מבוגרים שהחלו להתאמן בטאי צ'י, הקטינו משמעותית את סיכון הנפילה, אולם לא סביר שכל המבוגרים יחלו להתאמן בטאי צ'י.

חברות שבבים החלו לפתח שבבים שמאותתים בזמן אמת על נפילה מתקרבת, כדי שלמבוגר יהיו עוד כמה מאיות שנה של זמן תגובה. כרגע התגובה האקטיבית היחידה שהשבב יכול להוביל אליה, היא ניפוח של כרית אוויר סביב הקשיש. רק מעטים יסתובבו עם מנגנון כזה.

המוצר: בי-שו פיתחה מוצר שפועל באופן אקטיבי כדי לשנות את העמידה של המבוגר, ללא צורך בפעולה אקטיבית מצידו. זוהי נעל ובה חיישנים. כאשר הנעל מרגישה לחץ נמוך מדי באצבעות הרגליים וגבוה בעקב - סיכון לנפילה אחורה - היא פשוט זזה מעצמה אחורה, על גלגלים קטנים המותקנים בה.

"המוצר נראה כמו נעל לכל דבר, לכן אין בו סטיגמה", מתגאה סטמפר.

- זה לא קצת מסוכן שהנעל שלך פתאום זזה לבד? זה לא יכול לגרום לתגובה אינסטינקטיבית שתפגע בשיווי המשקל?

"זו שאלה שהתשובה היחידה עליה יכולה להתקבל בבדיקה, ואכן בדקנו את המוצר ולא ראינו אפקט כזה. בשל הבא אנחנו הולכים למעבדת הליכה, ובה נבדוק את המוצר על אנשים מבוגרים. הנעל כוללת מערכת בקרה מתוחכמת שלא מאפשרת לזוז אחורה אם האדם נמצא על מדרגה, ושיודעת להבדיל בין אובדן שיווי משקל לבין שינוי תנוחה, כמו למשל לצורך התכופפות מכוונת או ישיבה. זאת על-פי חלוקת הלחצים המדויקת בחלקים השונים של הנעל".

שלב בפעילות: החברה עורכת ניסויים קליניים, אולם עדיין לא ברור האם הניסויים האלה אכן יידרשו כדי לרשום את המוצר לשיווק בארה"ב.

גיוסי ההון: מאות אלפי דולרים מחממת היי-סנטר.

השלב הבא: החברה פועלת לקבל המלצות מאורתופדים ואולי אף לנסות לקבל לנעל שיפוי ביטוחי.