באוצר זועמים על פישר: "כשהוא רואה גנרלים מולו הוא נמס"

בכירים באוצר בעקבות דבריו של הנגיד על תקציב הביטחון: "גרם לנו נזק" ■ פישר, אחד הפוליטיקאים המשופשפים בישראל, היה צריך להבין כי מדובר בדיון שאיננו כלכלי גרידא אלא פוליטי ותקשורתי ■ למזלו, אתמול היה רק הדיון הראשון

1. ב-28 ביוני נשא נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר - היועץ הכלכלי של ממשלת ישראל - את אחד הנאומים הכעוסים והקשים ביותר מאז שהחל לכהן בתפקידו. הנגיד לא הסתפק בביקורת שהשמיע כלפי ראש הממשלה ושר האוצר בגין מדיניותם הכלכלית, אלא שטף את השניים ונזף בהם באופן חסר תקדים. עוצמת דבריו הייתה חריגה עד כדי כך שמיד בתום נאום הזעם הזה בפורום קיסריה החלו להתרוצץ שמועות על כך שהנגיד בדרך החוצה.

"צריך להוריד את יעד הגירעון ל-2.5%, כדי שכולם יוכלו לסמוך עלינו ולא יחשבו שאנו לא אמינים. אנו חייבים לשמור על המשק. כל עוד לא נשכנע - לא נצליח. אם לא נשמור על המשק ועל האיתנות והיציבות שלו, לא נוכל לעמוד באתגרים שיש לנו, כולל האתגרים הביטחוניים" אמר אז פישר.

2. בנימין נתניהו ויובל שטייניץ הקשיבו לפישר, ובאקט של התאבדות פוליטית הגישו חבילה פיסקאלית הכוללת העלאת מסים ממשית של כ-10 מיליארד שקל. מבלי להיכנס להרכב החבילה, זה היה אקט שפישר עצמו הודה מאוחר יותר שלא האמין שיבוצע, בעיקר לאור העובדה שזו שנת בחירות. אתמול (ד') הגיע תורו של הנגיד להחזיר לשניים. אחרי שאיים שיש לקצץ, שאסור לחרוג ולפרוץ את המסגרת, שאחרת המשק ילך לאבדון, הוא היה צריך להסביר כי אסור להגדיל את תקציב הביטחון, אחרת יהיה צורך בקיצוץ בתקציב האזרחי, הגירעון יגדל, התשואות יזנקו, דירוג האשראי יירד והמשבר הפיננסי יהיה בגדר עובדה מוגמרת.

3. אלא שפישר פישל. הוא לא הגיע מוכן לדיון, ולא הכיר את החומר. אחד מאנשי המקצוע המהוללים ביותר שכיהנו אי פעם בתפקיד ציבורי בישראל היה צריך לבוא עם עמדה מסודרת וגורפת, בעיקר כאשר הסוגיה שעל סדר היום אינה תחום התמחותו (כלכלת ביטחון), ומה שעומד על הפרק הוא גורל המשק הישראלי. הנגיד החמיץ את העובדה שכל הסיפור מרוכז כעת סביב ההתחייבויות של צה''ל להתייעל. "שר האוצר לא יאהב את מה שאני הולך להגיד עכשיו: בנק ישראל בדק את כל הנושא של תקציב הביטחון, ומערכת הביטחון עומדת במחויבויותיה לפי מתווה ברודט", אמר פישר. אם אמר שצה''ל עמד בהתחייבויות שלו, אז דה-פקטו, הוא תומך בשר הביטחון ומעניק גושפנקא לזינוק בתקציב הביטחון וההשלכות הרות אסון שבעקבותיו.

4. באוצר רותחים על הנגיד, ובצדק. "פישר גרם לנו נזק", מסכימים כמה מבכירי המשרד שלא מסתירים את עמדותיהם.

"הוא מדבר על קיצוצים ועל חשיבות האחריות הפיסקאלית, אבל כשהוא רואה גנרלים מולו, הוא נמס קצת", אמר ל"גלובס" אחד מהם.

5. פישר, אשף תקשורתי ותיק, היה צריך להבין שאסור היה לו לפתוח את נאומו המכריע במילים האומללות הללו ("שר האוצר לא יאהב את מה שאני הולך להגיד"). מערכת הביטחון מצטיינת בדוברים; מה שאמר הנגיד, אחרי הפתיח הזה - לרבות שהוא מתנגד להגדלה נוספת בתקציב הביטחון, ולבטח ליוזמה התמוהה להנפיק אג''ח מיועדות - כבר ממש לא רלוונטי. אף אחד במדינה אינו מתרכז בפרטים הקטנים. ראש הממשלה נאלץ להוציא מהדיון את יועצו הכלכלי, יוג'ין קנדל, כדי שיברר עם פישר למה בדיוק התכוון כשאמר את מה שאמר. בסופו של דבר, התברר הבוקר, מה שפישר התכוון להגיד היה ההיפך ממה שאמר, וזה מעיד על תקלה חמורה שלו עצמו - לא של משרד האוצר, ולא של מערכת הביטחון. דובר הבנק המרכזי נאלץ להוציא הבהרה, שלפיה דברי הנגיד לא התייחסו לסוגיית ההתייעלות, וזאת אחרי לחץ כבד של האוצר. אבל זה היה מאוחר מדי: אתרי האינטרנט כבר הכריעו את הכף.

6. פישר, אחד הפוליטיקאים המשופשפים בישראל, היה צריך להבין כי מדובר בדיון שאיננו כלכלי גרידא אלא פוליטי ותקשורתי, כזה שנועד לעצב את דעת קהל סביב סדר העדיפויות הרצוי לציבור הישראלי. בסוף יוני הוא ידע לנזוף בנתניהו ובשטייניץ. את חלקו, אתמול, הוא לא מילא. למזלו, היה זה דיון ראשוני, תהיה לו הזדמנות לתקן.