התעשיות הבטחוניות יאבדו מיליארדי שקלים בגלל מאבק פנימי?

סירוב של תעש ורפאל לשתף פעולה בפיתוח דור חדש של מיגון ריאקטיבי לרכבים קרביים מאלץ את משרד הביטחון לפרסם מכרז בחו"ל ■ רפאל: אנו צריכים להוביל את הפרוייקט; תעש: המוצר שלנו קרוב יותר לדור שני

מאבק פנימי בין שניים מעמודי התווך של התעשיות הביטחוניות בישראל, רפאל ותעש, עלולה לגרום הסטת מיליארדי שקלים בתקציב משרד הביטחון מהמגזר היצרני בישראל לתעשיות ביטחוניות בארה"ב או באירופה. במוקד העימות בין שתי החברות: מי יוביל פרוייקט לפיתוח דור חדש של מיגון ריאקטיבי לרכבים קרביים משוריינים (רק"מים).

תחקיר שפורסם אמש (ג') באתר האינטרנט של "דיפנס ניוז" מגלה, שמקבלי החלטות במשרד הביטחון מתכוננים לפרסם מכרז בינלאומי גדול לדור השני של מערכת מיגון ריאקטיבי לטנק המרכבה ולנמר, נושא גייסות משוריין שמבוסס על תובת המרכבה, למרות שגם רפאל וגם תעש פיתחו, כל אחת לחוד, מערכת מיגון כזו.

השלב הראשון של המכרז הבינלאומי, "בקשה לאינפורמציה", מתוכנן לתחילת אביב 2013. השווי הפוטנציאלי של המכרז, עם הזמנות לאורך שנים, הוא מיליארדי שקלים.

רפאל פיתחה את "מעיל רוח", שידועה בארה"ב (וגם בישראל) כ"טרופי". המערכת מעניקה לנגמ"שים מיגון היקפי של 360 מעלות מפני רקטות RPG. חיישני המערכת מזהים איום מתקרב באמצעות מכ"ם ומשגרים לעברו תחמושת שמשמידה את הרקטה במרחק בטוח ממטרתה. תעש, שנכנסה למשחק מאוחר יותר, פיתחה מערכת שמכונה "אגרוף ברזל".

מדוע מתכנן משרד הביטחון מתכנן לפנות לחברות זרות כדי לייצר דור שני של מערכות שפותחו בישראל? לפי התחקיר ב"דיפנס ניוז", הסיבה היא כשלונות חוזרים ונשנים של המשרד לאלץ את תעש ורפאל לשתף פעולה ביניהן בפיתוח דור שני של מיגון ריאקטיבי שימזג את שתי המערכות הנפרדות שלהן.

במשך יותר משנתיים התחנן משרד הביטחון בפני מנהלים משתי החברות לחבור יחדיו ולייצר מערכת דור שני, שתיתן מענה זול ויעיל יותר לאיומים עתידיים מאשר מערכת "מעיל רוח", הדור הראשון של המוצר. מכל מקום, רפאל מוסיפה לעמוד על כך שהיא צריכה להוביל את פרויקט הדור השני, בעוד שתעש טוענת שהמוצר שלה, "אגרוף ברזל", כבר מגלם את דרישות משרד הביטחון לדור שני ובעוד שנה הוא יהיה מוכן לפרישה ראשונית בשטח.

הוראת משרד הביטחון למזג את שתי המערכות למערכת אחת שתתאים לכל הרק"מים של צה"ל הופכת על פיהן תכניות קודמות, שלפיהן ירכוש משרד הביטחון במקביל את "מעיל רוח" לטנקים ואת "אגרוף ברזל" לנגמ"שים.

נראה שתכנית משרד הביטחון לפרסם מכרז בינלאומי עולה בקנה אחד עם ממצאי דו"ח של מבקר המדינה לשעבר, מיכה לינדנשטראוס, ממאי האחרון. הדו"ח קרא למשרד הביטחון לנהל מכרז "דחוף ומסודר" כדי לציד נגמ"שי "נמר" במערכות הגנה. הדו"ח מציין שלאחר כמעט עשר שנים של פיתוח מקביל של שתי מערכות נפרדות, ולאחר שנתיים של ניסיונות כושלים למזג את המערכות, הנמרים יורדים מפס הייצור ללא מערכת הגנה ריקאקטיבית.

דוברים של תעש ורפאל נמנעו מתגובה, מציין "דיפנס ניוז", אך כמה מנהלים בתעשיות הביטחוניות אמרו, שיזמת משרד הביטחון אינה אלא מאמץ של הרגע האחרון לאכוף שת"פ בין שתי חברות מתחרות.

מקור בכיר במשרד הביטחון אמר ל"דיפנס ניוז", כי יעברו, לפי הערכה, כארבע שנים עד שיהיה ניתן לפרוש באופן מבצעי מערכת מיגון ריאקטיבי מהדור השנה. עד אז, יצויידו טנקי מרכבה סימן 4 והנמרים במערכות "מעיל רוח".