פרוטאולוג'יקס מחפשת שידוך הולם: ביוקנסל מתאימה?

פרוטאולוג'יקס וביוקנסל פועלות בתחום הסרטן לאחת יש כסף, שת"פים והנהלה, ולשנייה מוצר מתקדם השידוך נשמע כמעט מתבקש, אז למה לא כל משקיעי פרוטאולוג'יקס מרוצים?

לפני ימים מספר הודיעו שתי החברות הבורסאיות פרוטאולוג'יקס וביוקנסל על מיזוג ביניהן. "הרעיון נולד בפגישה של יו"ר ביוקנסל עם יו"ר פרוטאולוגי'קס", אומר בחיוך ד"ר אהרון שוורץ, לשעבר סגן נשיא למיזמים ייחודיים בטבע. הוא מחייך משום שהוא היו"ר של שתי החברות.

האם למיזוג הזה יש זכות קיום מעבר לנוחות שבשילוב שתי פעילויות ששוורץ מכיר היטב, ושכל אחת מהן מחפשת את דרכה? "אין לי ניגוד אינטרסים כאן", הוא אומר, "אני היחיד שיש לו מה להפסיד - אני מאבד את אחד מתפקידי היו"ר שלי. מובן שאם וכאשר יגיע הדיון על התנאים הספציפיים, לא אני אדון בכך".

פרוטאולוג'יקס

פרוטאולוג'יקס, שנסחרת לפי שווי שוק של כ-15 מיליון שקל ועלתה במצטבר 34% מאז ההודעה על האפשרות למיזוג מיום שני האחרון, פיתחה טכנולוגיה לגילוי תרופות על בסיס מנגנון היוביקוויטין, שגילו זוכי פרס נובל הפרופסורים אברהם הרשקו ואהרון צ'חנובר (ועל בסיסה פותחה התרופה Velcade של חברת מיליניום, שסיפורה הובא כן בשבוע שעבר). החברה פועלת לגילוי מנגנונים שדרכם אפשר לשפר או להפריע לפירוק החלבונים, בעיקר לשם טיפול בסרטן.

עוד לפני הנפקתה בבורסה בתל אביב ב-2010 פרוטאולוגי'קס חתמה על הסכם השקעה ופיתוח משותף עם טבע, שמחזיקה בה כיום 31%. עם השינויים בהנהלת טבע בשנים האחרונות, שיתופי הפעולה שבהם החלה ענקית הגנריקה עם חברות סטארט-אפ הוקפאו ברובם, ומשקיעי פרוטאולוג'יקס חשים, כנראה די בצדק, כי טבע נטשה את תפקידה כבעלת השליטה בחברה. המוצרים המשותפים הגיעו כבר לפני כשנה לאבן דרך, שאחריה היה על טבע לבחון את המשך השת"פ. על רקע השינויים בהנהלה, טבע לא החזירה תשובה לכאן או לכאן.

אולם לפרוטאולוג'יקס יש כלה נוספת - חברת התרופות גלקסו סמית'קליין. "שיתוף הפעולה עם גלקסו תרם לה המון בשיטות פיתוח ובקשר עם העולם האמיתי", אומר שוורץ.

ההסכם הזה גם מממן חלק נכבד מפעילות החברה, כך שבכיסה נותר כמעט כל הכסף שגייסה בהנפקתה - כ-39 מיליון שקל. תוך כשנה תחליט גלקסו אם לממש את הזכות להמשיך את ההסכם תמורת עוד 3 מיליון שקל.

ג'וש לוין, שעבד תחת שוורץ במחלקה למיזמים מיוחדים, מנהל כיום את פרוטאולוג'יקס. "אלה חבר'ה מאוד רציניים, עם מדע מאוד מבוסס", אומר שוורץ.

אם כך, למה היא נסחרת לפי שווי שוק של 15 מיליון שקל בלבד?

שוורץ: "אני צריך לעבור קורס כדי להבין איך חברה יכולה להיות שווה חצי מהמזומן שיש לה. פרוטאולוג'יקס עושה את מה שהיא עושה הכי טוב - את המדע שלה עם שותף חזק. היא גם מחפשת שותפים גדולים נוספים. אני לא מכיר חברה בבורסה שמנהליה או משקיעיה לא יגידו שהיא צריכה להיות שווה יותר".

בדיעבד, לדעתך היה נכון לקחת לבורסה חברה בשלב כל כך מוקדם, ולגייס לה הרבה הון?

"קרנות ההון סיכון בתחום התרופות הפכו להיות בדיחה גרועה, הן נעלמו, והאנג'לים קיימים באגדות. מה היו האלטרנטיבות שלנו? בשאר העולם המצב לא פחות קשה. לגבי סכום הגיוס, תמיד אומרים - כשאתה יכול לגייס, תגייס. לצערי הרב זה מוכיח את עצמו".

ביוקנסל

ביוקסנל היא חברה לפיתוח תרופות סרטן, ומוצריה כבר נמצאים בשלב IIb של הניסויים הקליניים. הצרה היא שאין לה די כסף. "בין אם המיזוג ייצא לפועל או לא, לא קשה לנחש שנצטרך לצאת לגיוס בקרוב", אומר שוורץ. התרחיש ידוע מראש - גיוס בדיסקאונט גדול של סכום קטן, שאינו מאפשר התקדמות משמעותית בניסויים הקליניים.

פרופ' אברהם הוכברג, מייסד ביוקנסל, גילה גן בשם H19 שמתבטא בתאים סרטניים. "בהדרגה אנו מבינים עד כמה הגן הזה הוא מרכזי בסרטן", אומר שוורץ. הגן מקודד RNA, כלומר רק הוא יכול להפעיל את המנגנון בתרופה שפיתחה ביוקנסל. על פי המודל, התרופה נכנסת לתוך כל תא, אך הופכת לפעילה רק בתא סרטני.

גורמים שונים טוענים שהתרופה לא באמת מצליחה להיכנס לתא.

שוורץ: "כיוון שלתרופה שלנו ולפני התא יש קיטוב חשמלי זהה, הם דוחים זה את זה. לכן פיתחנו מעטפת סביב התרופה שלנו, אשר ממסכת את הקיטוב החשמלי. המוצר עדיין לא נכנס לתא באופן מושלם, אבל ההשפעה מספיקה כדי לשפר משמעותית את מצב החולים בסרטן. את הטענה הזו נצטרך כמובן להוכיח בניסויים. אנחנו מאמינים שיש בשוק פתרונות טובים יותר בשביל הדורות הבאים של המוצר שלנו".

ביוקנסל, שסבלה בעבר ממבנה פיננסי מורכב ומאג"ח שהעיקו עליה, קיבלה באחרונה כמה השקעות והלוואות מחברת כלל תעשיות ביוטכנולוגיה (שבה טבע מחזיקה כ-14%), וכעת היא נקייה מחובות. כת"ב מחזיקה בה היום 54%, והיא זו שמינתה את שוורץ ליו"ר. כת"ב עלתה ב-9.7% מאז ההודעה על המיזוג האפשרי.

המיזוג

שתי החברות פועלות בתחום הסרטן, ולשתיהן כדאי להרחיב את טווח הפעולה, משום שכשפועלים בתחום צר הסיכון גבוה יותר. השדרה הניהולית של ביוקנסל נחלשה, והיא צריכה כסף. לפרוטאולוג'יקס יש כסף, אך אין לה מוצרים מתקדמים, ולמזג שתי חברות ציבוריות - זה תמיד חיסכון.

עם ההודעה על הכוונה למיזוג - בינתיים ללא פרטים לגבי טיב העסקה - כבר נשמעו התנגדויות מצד משקיעים בפרוטאולוגי'קס. "ביוקסנל צריכה כסף ומצאו לה אותנו. מה היה רע לפרוטאולוג'יקס להמשיך להתקדם במימון גלקסו? ואם כבר רוצים לממן מוצר מתקדם - האם דווקא המוצר של ביוקנסל הוא הנכון? האם באמת נבדקו כל החלופות להביא לחברה מוצרים ראויים ב-39 מיליון שקל? זו פשוט דרך לגנוב את הקופה, לבעלת השליטה בפרוטאולוג'יקס לא אכפת".

"זה נכון שפרוטאולוג'יקס יכולה להמשיך עוד קצת במצבה הנוכחי", אומר שוורץ, "עם זאת, בשלב כלשהו גם המוצרים שלה יתקדמו, ובשלב כלשהו גם לה ייגמר הכסף. מוצר מתקדם הוא הגורם שיוצר ערך לחברת ביומד בשוק. אומרים שביוקנסל תשרוף את כל הכסף ותגרור את החברה הסולידית הזו לחובות, אבל ממילא היא לא תיכנס לניסוי הגדול שלה על בסיס 39 מיליון השקל האלה, וללא שותף. הסיכון בשתי החברות לא שונה כל כך.

"האם מצאנו את המוצר המתקדם הכי טוב בשוק? לא בהכרח", הוא מוסיף, "לכן המו"מ הזה לא סגור ואנחנו פתוחים להצעות. אבל כרגע המיזוג נראה כמו חלופה מצוינת. יש דירקטורים בשתי החברות שהם לא אני. אם מישהו רוצה להתנגד - שיתנגד".

gali-w@globes.co.il

לשתי החברות
 לשתי החברות