פתרון הקסם של קרן המטבע "להעלמת" החובות הלאומיים

לפי דוח שפרסמה קרן המטבע הבינלאומית, "פתרון הקסם" יעודד את הצמיחה, ייצב את המחירים ויוריד את מעמדם של הבנקאים מעמדות הכוח והשליטה בכלכלה ■ מהו הפתרון? שליטה ממשלתית על היצע הכסף

דוח חדש שהוציאה קרן המטבע מציע "פתרון קסם" שיעלים את החובות של ממשלת ארה"ב, ספרד, איטליה , יוון ומדינות נוספות שהחוב שלהן מאיים על יציבותה של הכלכלה הגלובלית.

לפי הדוח, "פתרון הקסם", יוכל להעלים במחי-יד "ובצורה נקייה ולא כואבת", את החובות הלאומיים של המדינות הבעייתיות, ובכך להגביר את הצמיחה, לייצב את המחירים ולהוריד את הבנקאים מעמדות הכוח והשליטה בכלכלה.

אז באיזה פתרון מדובר? הדוח של קרן המטבע מציע להחליף את מערכת הבנקאות הפרטית - האחראית על כ-97% מהיצע הכסף בעולם - במערכת פיננסית ממשלתית. למעשה, "פתרון הקסם" של שמציע הדוח הוא כלל אינו חדש, אלא חוזר לשיטה שהייתה נהוגה לפני יותר מ-400 שנה, בתקופה שבה המלך צ'רלס השני השתלט על המערכת הפיננסית באנגליה. (בחוזה Coinage ב-1666)

באופן מעשי יותר, הדוח מציע שהבנקים יעמידו בטחונות של כ-100% כנגד הפקדונות של הציבור, ובכך למעשה ישחק מעמדם והם לא יוכלו "לייצר כסף מהאוויר", כפי שהם עושים זאת כיום. (בהפרשי ריבית)

הדוח המבוסס על מחקר מוקדם שערכו מיכאל קומהוף (Kumhof) וז'רמואיר בנס (Benes), כלכלנים בקרן המטבע, שהתפרסם כבר באוגוסט השנה והחל לצבור פופולריות רבה בקרב כלכלנים רבים בעולם כולו.

המחקר מכונה "החידוש של תוכנית שיקגו", ומבוסס למעשה על רעיון שהביע לראשונה פרופסור אירבין פישר ב-1936, כאשר העולם ניסה להתמודד עם המשבר הגדול. פישר סבר שמחזוריות אשראי מובילה לבסוף ריכוזיות הון שאינה בריאה למערכת הפיננסית. הוא הגיע למסקנה הזו לאחר שנכח כי בנקים שונים בארה"ב מעקלים חוות ושטחים של חקלאים עניים שפשטו את הרגל במה שנראה כסיום של מחזור האשראי.

הרעיון המרכזי של תוכנית שיקגו, הוא להפריד את הפונקציות המוניטריות ואת פונקציות האשראי של מערכת הבנקאות. "הכמות של הכסף והכמות של האשראי לא יהיו באופן מוחלט תלויות האחת בשנייה", כך לפי התוכנית. "המלווים הפרטיים לא יהיו יכולים יותר לייצר פקדונות חדשים והאשראי הבנקאי החדש יהיה ממומן רק ע"י רווחים חדשים".